Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Ojämnt tryck och brunt vatten ur egen brunn

1. N
    Medlem · Skåne · 25 inlägg

Nakamura

Medlem
    Hej!

Som den totala nybörjare jag är behöver jag hjälp med var jag ska börja nysta för att lista ut vad det är för fel på vår vattentillförsel.

Vi har renoverat vårt fritidshus och satt in extrem snålspolande toalett, dusch samt tvättmaskin, detta fanns inte i huset tidigare. Två vuxna och ett barn har nyttjat huset nu i en vecka och det har varit bra tryck på vattnet hela tiden. Det har inte rgnat mer än ett par skvättar under denna period.

Nu i morse efter att vi diskat så började vattnet komma stötvis ur kranen, för att bli brunfärgat och senare sinade vattnet. Vad ska jag göra? Kan det vara så att vår borrade 65m brunn har sinat? Är det pumpen det är fel på? Vem ringer man för hjälp?

Tack på förhand!

2. Patrick E
    Medlem · Stockholm · 1 973 inlägg

Patrick E

Medlem
    Kolla först att ingen säkring till pumpen har gått eller att ev motorskydd till pumpen har löst ut. Är dessa OK kan det vara tryckströmbrytaren till pumpen som hängt sig och som gör att pumpen inte startar när den ska, d v s när trycket i din hydrofor/hydropress blivit tillräckligt lågt.
    Kolla med grannarna hur de har det med vatten. Är grundvattnet lågt borde fler vara drabbade.
    Brunnsborrare på orten eller pumpservicefirma är de som kan hjälpa dig om du inte får hjälp här på forumet.
    Hoppas det löser sig. Jag vet hur det är att vara utan vatten p g a pump som strejkar.

• Laddar…
  3. N
    Medlem · Skåne · 25 inlägg

Nakamura

Medlem
    Stort tack! Det visade sig dock vara problem med vattennivån och underdimisionerad pump.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.