Byggahus.se

ojämnt trägolv

1. P
    Medlem · 22 inlägg

Philip81

Medlem
    Hej.

Har ett ojämnt trägolvgolv.
    För ett tag sedan öppnades ett rum upp genom att riva en innvervägg emellan klädkammare och allrum.
    Vi fann även ett trägolv i samband med detta som då slipades upp och det lades nya tiljor där den gammla klädkammaren var.
    Då jag inte blev nöjd med resultatet med färgskiftningarna emellan nytt o gammalt trä plus att de nyalaggda tiljorna buktar upp mera än de gammla golvet som är helt jämnt.
    Jag har nu påbörjat att lägga 22mm golvspånskivor i rummet och undrar nu hur börj ag gå tillväga nära jag kommer till f.d klädkammar delena där golvet är ojämnt.
    Funderingen är att lägga golvspånskivorna så långt det går på det jämna underlaget för att sedan fylla på med golvspackel i klädkammardelen så det kommer upp i jämnhöjd med golvspånskivorna och då med vattenpass spackla så hela ytan blir helt jämn.

Går det att göra så?, det vill säga att man lägger golvspånet på den yta där det är jämnt för att sedan lägga golvspackel så det blir jämnt och kommer komma kant i kant med spånskivorna.

Bifogar en bild som kanske förklarar lite mera.
    spånskivorna går till där gammla klädkammarväggen satt, resten tänkte jag fylla upp med golvspackel.
    Ha överseende med mina paint erfarenheter och nej det är väl inte direkt skalenligt.

/ Mvh. Philip

2. P
    Medlem · 22 inlägg

Philip81

Medlem

Re: ojämnt trägolv

Ingen som vet om man kan lägga golvspackel kant i kant med golvspånskivor, eller kan det bli några problem med att göra så.
    Detta är det simplaste sättet jag kan se för att få golvet helt jämnt.
    Golvspånskivorna kommer ju upp såpass högt så det kommer över det ojämnaste upphöjjning på den ojämna delen, så då kan jag ju fylla i denna med golvspackel och med ett vattenpass släta ut så det blir helt i jämnhöjd med golvspånskivorna.

Mvh.
    Philip

3. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Re: ojämnt trägolv

Det beror nog på vad du har tänkt att lägga som ytskikt? Med ett parkettgolv lär det fungera bra, men lägger du matta så kan nog skarven komma att synas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.