Byggahus.se

Ojämnt torpargolv

1. D
    Medlem · 22 inlägg

drtom

Medlem
    Hej,
    Jag tänkte höra om någon vet lite hur laminat och parketter tål ojämnt underlag?
    Är de ungefär likvärdiga?

Vad är bästa underlaget? Golvfoam? Korksmulematta?

Jag har blivit avrådd från att försöka spackla upp golve. Går det inte att spackla på ett trägolv för att det rör sig?

Vi bor i ett hundra år gammalt torp utanför Västerås och försöker få till ett fint golv i vår övervåning. Idag ligger en löst inlagd plastmatta på ett väldigt ojämnt trägolv.

Vi har lågt i tak så det nya golvet får inte "bygga" för mycket. Jag har precis slipat golvet med golvslipmasin för att jämna till de värsta ojämnheterna, men helt slätt går det inte att få det. Det går inte heller att riva upp det gamla golvet med rimlig arbetsinsats då innerväggarna står på golvet och dumt till.

Tacksam för tips och erfarenheter
    /Thomas

2. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 279 inlägg

Totte_S

Medlem

Re: Ojämnt torpargolv

Du bör inte ha mer ojämnt en högst 3mm per 2 m!Det kanske går att få vettigt jämnt om ni skruvar golvgips på det ojämna undergolvet!? Bygger väl 12mm tror jag. Borde vara det enklaste att göra.
    (Finns jättebra tekniska dokument på Kährs hemsida.)

3. H
    Medlem · 84 inlägg

husbonden

Medlem

Jobbade en gång i min ungdom på en golvfirma i Halstahammar och då har jag bestämt för mig att vi la ett flytande golv där man hade jämnat till det underliggande golvet med torr murarsand som hade vägts av så att golvet blev helt jämt och i våg. På det låg sen oljehärdad masonit sen sviker minnet. Nått gjorde vi ju men jag kommer inte ihåg vad för golv som lades på detta ???. Jobbade själv oftast bara med förarbete sen var de Olle Hånken Per-Åke ( dom riktigt utbildade mattläggarna) som la "det riktiga" golvet.
    Vore intressant om någon visste lite mer "fackmässigt" hur denna metod fungerar/utförs. Att väga av med löst liggande sand.
    Har själv ett liknande "projekt" oxå de en övervånong med låg takhöjd

4. L
    Medlem · 475 inlägg

Lurvnos

Medlem

Jag har en liknande situation. Jag har elhyvlat hela golvet i diagonala rörelser kontra bräderna, och lagt till masonite på vissa ställen. Innan hyvlingen jagade jag ner alla spikar med dorn+hammare. Två säckar hyvelspån vart det. Sedan tokskruvat bräderna mot bjälkarna med 62mm trallskruv för att få tyst på golvet.
    Snart ska laminatet på...

Edit: Naturligtvis skruvade jag först, drog ner skallarna djupt, och sedan hyvlade när bräderna låg som dom skulle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.