Byggahus.se

Ojämnt golv ovanvåning

1. K
    Medlem · 89 inlägg

kelju

Medlem
    Försökt tidigare, men inte fått något svar! Nu börjar jobbet närma sig, så skam den som ger sig!

Vi totalrenoverar vår ovanvåning. Golv består idag av spånplattor (150*60 cm ungefär). Regelverk CC 60. Innerväggar är byggda på spånskivorna. Det känns som golvet sviktar en aning och tyvärr så är det en puckel där den bärande väggen från nedanvåningen står. Dvs i mitten (nästan) är det högre och i sidorna på huset är det lägre. Det avviker några centimeter men det både känns och syns!

Till saken hör också att ljunivån neråt när man går på golvet är ganska hög vilket troligtvis har sin orsak i att det är otätt någonstans.

Hur ska jag göra för att få golvet jämnt? Jag har funderat på att lägga gipsskivor och spackla upp antingen under eller över skivorna. Går detta? Och isåfall, vad bör jag tänka på??? (Det verkar vara för stort jobb att riva upp spånplattorna, slippa ner regelverket och sen lägga nytt, även om det givetvis nog vore bäst!)

Kan väl lägga till att vi ovanpå utjämningen tänker vi lägga ett Pergo laminatgolv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.