Byggahus.se

Ojämnt golv - hur åtgärda?

1. K
    Medlem · 89 inlägg

kelju

Medlem
    Hej,

har precis rivit ut plastmatta från ett sovrum (som ska avdelas och bli barnrum och kontor). Huset är byggt -75 och inget är i princip gjort sedan dess.

Plastmattan var limmad och det har givit fläckar i underlaget. Så långt inga problem, men underlaget ser ut som någon typ av masonitskivor (skulle kunna vara golvspånskivor, men jag tror inte det) är ojämnt (små skivor 50* 150 cm).

Till saken hör också att det hörs ganska mycket när man går på ovanvåningen och jag är lite undrande till isoleringen! Planen är att antingen lägga trägolv eller laminat!

Några förslag på hur jag ska gå tillväga?? Det som känns bäst är att riva ut rubbet och börja om, men det känns också mest i plånboken (får se hur långt vi hinner med renoveringen innan pengarna är slut!)

2. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Re: Ojämnt golv - hur åtgärda?

Hur ojämnt är golvet? Lite små ojämnheter gör inget när du lägger laminat eller trägolv, men är det väldigt ojämnt blir det förstås problem.

Kährs säger att tolerans för ojämnheter är +/- 2 mm över en riktyta på en meter.

Ifall du klarar det, så skulle jag lägga någon stegljudsisolering och sedan golvet. Exempelvis: http://www.byggweb.se/ftg_index.asp?dest=2&ftgid=4254&prod_descid=13

3. K
    Medlem · 89 inlägg

kelju

Medlem

Har inte mätt upp ojämnheterna ännu, men de känns tydligt när man går över golvet, vilket gör att jag tror att det är större än +/- 2 mm. Dessutom känns det nästan som en puckel mitt på golvet och det skulle ju innebära ett golv som kanske har samma höjd i kanterna, men högre i mitten. Spontant (utan att ha mätt) känns det som om det är för stor avvikelse idag.

4. G
    Medlem · 321 inlägg

gogu

Medlem

Håller på att lägga nytt trägolv på överväningen och där skillde det 25mm som mest på sina ställen.

Jag gjorde som så att jag spikade på golvreglarna på sidorna med 28mm tjocka reglar och byggde upp till rätthöjd. Där det var mindre höjdskillnad använde jag masonitbitar.

Nu hade jag ingen puckel utan det svackade bara. Antar att det blir te o hyvla av golvregeln om det är en puckel.

5. K
    Medlem · 89 inlägg

kelju

Medlem

Det tråkiga är att alla innerväggar och regelverk är byggt ovanpå spånplattorna, vilket gör det svårt att ta upp dem om jag inte vill dela dem :(

Går det att spackla i kanterna och på så sätt behålla mittregelns höjd?

6. K
    Medlem · 89 inlägg

kelju

Medlem

Har nu funderat vidare, eftersom vi även har ett problem med ljudisolering mellan våningsplanen!

Kan man spackla golvet upp till puckelns nivå och därefter lägga golvgips. På golvgipset lägger man stegisolering och sedan hårt golv (lutar åt Pergo Original).

Visst, det blir lite högre, men det känns som vi kan leva med det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.