Ojämnt golv >10mm/meter

1k läst  24 svar

1. E
    Medlem · Nivå 9
    21 kvm och ca 2-3cm tjockt. 630 liter borde det bli som mest om man inte lägger ett lager osb först . Rätt stor mängd och dyrt att köpa :(

2. C
    Medlem · Nivå 5
    Vet inte vad du kan lösa för priset på varken skivmaterial eller flytspackel, men tänk på att kubikmeterpriset på OSB inte är gratis heller.
    Det som du beskriver hade jag spacklat alltihop.

Redigerat 11 feb 04:42
    • Laddar…
  3. nino
    Renoverare · Nivå 17
    Just osb skulle jag inte använda då det är en ganska glatt yta som det är svårt att få fast spackel på...

Vill du göra det billigt och bra och tiden inte spelar nån roll så köp det billigaste fiber spacklet du kan hitta och spackla så du har 5-10mm kvar, låt torka, köp sedan ett dyrare lättflytande spackel för 0-10mm som du piggrollar.
    Då spelar det inte någon roll hur första grovspacklingen blir, har du aldrig spacklat förut så får du en liten känsla för hur det är innan det blir skarpt läge

• Laddar…
  4. findus42
    Medlem · Nivå 17
    Jag skulle lägga golvet på sand. Enklare än man kan tro. Inga väntetider. Bästa stegljudsdämpningen man kan få.
    Mvh Findus

• Laddar…
  5. E
    Medlem · Nivå 9
    Tänkte mest använda upp de skivor som jag har kvar, inte köpa nytt.

Byggmax och Hornbach har bäst pris, ca 150kr/25kg säck. Kan man ha i lite extra vatten eller ha lite svalare i rummet för att hjälpa till att flyta ut helt ? Piggroller har jag.

6. Peter2400
    Medlem · Nivå 18
    Blanda inte mer vatten än angiven max på säcken.
    Jag körde ett par rum med Tasoflex, blandade enligt säck, men fick ändå stående vattenpölar kvar, tog 2 dygn att torka upp!

• Laddar…
  7. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 12
    Går fint att jämna av med grus av lämplig fraktion först.
    Tar nog bort iaf 50% av volymen (y)

• Laddar…
  8. E
    Medlem · Nivå 9
    Har ca 600 kg flytspackel i säck. Åtgång 1,75kg/mm/kvm. Borde bli 21kvm x 25mm(snitt) x 1,75 = 903kg om jag inte fyller ut. 300kg till kostar annars 2000kr :(

9. Peter2400
    Medlem · Nivå 18
    Fyll ut med osb om du har det, men inte för nära slutlig nivå.
    När vi jämnade av ett rum, det var 12år sedan, som hade en rejäl svacka, så bröt jag upp den befintliga laminaten sköt fast med spikpistol i svackan.
    Spacklingen blev inte helt perfekt, delviv pga min bristande teknik, men även för att spacklet sjunker lite när det torkar, om man har skarpa kanter och flyter på så syns det igenom.

• Laddar…
  10. E
    Medlem · Nivå 9
    Tack, bra tips där!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: