I början av sommaren flyttade vi ni in i ett nybyggt radhus. I måndags fick vi äntligen rullgräs. Problemet är att efter första vattningen blev underlaget väldigt mjukt på vissa ställen. När jag gått ut för att flytta vattenspridaren sjunker man ner och det blir gropar i gräsmattan. Ser nästan ut som ett litet minislagfält på vissa ställen. Lyfter man på mattan är det nästan lera under (men bara på vissa ställen)

Tror den över vattnades , på vissa ställen. Längst ut är der bara lera under.

Sedan är jusst min del väldigt ful, mkt slitna plättar och fulare färg. Medans grannes är väldigt fin och grön. Hade jag bara otur å få en ful del av rullen? Och kommer det bli fint med tiden?

1.Finnns det ett sätt att jämna ut där det blivit lite gropar? Kommer jorden rättas till med tiden?

2. Borde jag vänta med att vattna tills det torkat upp där det är som mjukast? Är detta normalt eller är förarbetet dåligt?

En hand lyfter på en kant av rullgräs som visar ett mjukt och lerigt underlag under en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagt rullgräs med mjukt underlag och leriga vattensamlingar intill en mer väletablerad gräsmatta.
Skapa konto
Nyplanterad gräsmatta med ojämnheter och synlig lera, tecken på övervattning och markkompaktion.
Skapa konto
Nysatt rullgräs med synliga skador och gropar, vissa partier ser uttorkade och leriga ut.
Skapa konto
Nyinstallerad rullgräs med ojämn yta och synliga skarvar, enstaka blad och lerig mark under.
Skapa konto

En ojämn gräsmatta kommer fortsätta vara ojämn. Det kan med tiden bli ännu mer ojämn, eller jämna ut sig lite grand beroende på hur underlaget sjunker undan. Här verkar jorden vara dåligt packad vilket kan innebära att det blir ganska stora förändringar framåt.

Det ska inte vara glipor mellan remsorna med gräs.

Det bruna gräset kommer med största sannolikhet ta sig med tiden.

Hur lång tid tar det för vattnet att sjunka undan när du har slutat vattna? Jorden kan behöva dräneras.

Jorden under ska vara så pass packad att du inte sjunker ner när du går på den. Har den blivit vattensjuk kan du göra det ändå, men då har du ett problem med för dåligt dränerad jord. Se ovanstående fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.