Byggahus.se

Ojämnt betonggolv

1. T
    Medlem Nivå 1
    Vi vill lägga klinkers i vår källare men betonggolven är väldigt ojämna så kostnade för flytspackel (25 kg för 250-350 kr om jag inte minns fel) blir nog minst dubbel, eller tredubbel, så stor som för själva klinkersen. Det känns ju lite trist så vi funderar på om man kan jämna ut de värsta ojämnheterna med nån slags slip alt. om man kan använda nån typ av betong för att fylla ut de största svackorna (och sen jämna ut med en mindre mängd flytspackel)?

/Nybörjaren

2. M
    Medlem Nivå 2

Re: Ojämnt betonggolv

Hej Tomtemor!

Hur ojämmt är golvet? Det går åt 1,5kg per mm/kvm
    av flytspackelet,

Mvh
    Matte

3. T
    Medlem Nivå 1

Hej Matte!

Det rör sig om nivåskillnader på ca 1.5-2 cm som mest. Den högsta nivån verkar vara vid ytterväggen och sedan är det åtminstone två större svackor. En hantverkare vi snackade med trodde att det kunde gå åt 300-500 kg spackel och det kostar ju en del. Men vi har inte själva "finräknat" på hur mycket det kan gå åt - har haft svårt att hitta något rakt och långt att kolla lutningen med (har bara vanligt litet vattenpass).

/Tomtemor

4. M
    Medlem Nivå 2

Hej igen!

Är det en råbetong eller det färg på golvet?

Ha de
    Matte

5. T
    Medlem Nivå 1

Det är råbetong, och jag kollade lite noggrannare med mitt lilla vattenpass igår. Inom vattenpassets längd (50 cm) hittade jag nivåskillnader på 2.5 cm på ett ställe i rummet. Att slipa golvet är nog ingen lösning eftersom de högsta partierna är precis närmast väggarna.

Vi har i princip gett upp. Det blir nog flytspackel om ingen har någon annan lösning. Eller finns det olika typer av flytspackel, dvs billigare sorter avsedda för stora ojämnheter?

/Tomtemor

6. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Jämna av det med vanlig betong.

7. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Precis, det hade jag också gjort. Kanske testat med armering av hönsnät.
    Glöm inte att rengöra innan och kleta på primer.

8. M
    Medlem Nivå 7

Om du letar lite kan du nog hitta flytspackel billigare också. Runt en femma kilot borde gå att få tag i..... Men det är ju klart billigare med betong.
    Gav själv en hundring säcken sist... (för flytspackel alltså)

9. E
    Medlem Nivå 2

jag hade nog spacklat ut golvet där dom värsta ojämheterna är och sedan valt en större platta som jag hade klickat upp......men så är jag plattsättare oxå!

10. T
    Medlem Nivå 1

Är det nån som kan berätta för mig varför man ska göra en sockel (heter det väl när man lägger en halv klinkersplatta på väggen?) när man lägger klinkers i tvättstugan? Vi har i alla fall läst det på flera ställen. Finns det nån våtrumsregel som säger att det ska vara det, eller...? Vår tvättstuga ligger ju i källaren så vi kommer inte att lägga fuktspärrar nånstans, så då kan man kanske skippa sockeln också?

11. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Dendär sockeln är nog mest en estetisk sak. Iof kan det ju också vara ett skydd för väggen, så den inte blir skavd när man svabbar golvet.