Byggahus.se

Ojämna golvreglar i nytt hus

1. W
    Medlem · 24 inlägg

Wigren

Medlem
    Hej
    Vi bygger ett lösvirkeshus på torpargrund och har kommit så långt att golvspånet ligger på plats. Golvreglarna ligger med cc 30 i nästan hela huset.

Jag tycker att golvet är ojämnt och ger en buktighet som är vad jag tror utanför toleranserna. Dels vill vi ha ett jämnt golv men jag är oxå rädd att det kommer märkas genom parketten. Snickaren håller inte riktigt med utan det enda sätt att konstatera fel har varit att ta dit en besiktningsman, vilket jag inte lyckats med nu under semestertider. Vår KA har inte heller varit något stöd tyvärr.

Snickaren har nu iallafall börjat åtgärda de värsta pucklarna genom att bearbeta reglarna underifrån grunden, dels via riktning men även genom att försänka reglarna i ändarna (där dom ansluter/stöder mot grundens bärlinor). Hoppas ni förstår.

Jag undrar nu om han är på rätt spår eller om vi riskerar ännu mer problem pga hans justeringar.

Golvet buktar enligt mig mer än ca 5mm på 2 meter och ger på vissa ställen en märkbar "spångbräda" när man mäter med ett längre vattenpass. Även väggar med mera är inte exakt i lod utan lutar antingen lite in eller ut. Även om det inte är så mycket.

Hur ser det ut för er, har ni liknande problem? Om fel, hur mycket har ni tollererat alt hur har det åtgärdats? Är det något ni sen märkt av eller glömt bort?

Tack för svar
    mvh wigren

2. D
    Medlem · 500 inlägg

Re: Ojämna golvreglar i nytt hus

Jag brukar säga 'har jag inte gjort det själv mår jag heller inte dåligt av det' och så är det faktiskt. Min toleransnivå ligger extremt högt då jag inte gjort det själv, även fast det är jag som skall bo där. Gör jag däremot något själv försöker jag få det 110%. Lyckas jag inte med det så går jag och grämer mig i ett år innan man lyckats förtränga det hela. :)

Håller själv på att räta upp ett golv. Jag förstår inte hur man kan få det dåligt vid ett nybygge. Borde ju vara hur lätt som hellst. När man som i mitt fall påbörjat och sedan låtit det stå i många år utan glespanel under eller golv på ovansidan så börjar balkarna till slut hänga. Speciellt om det inte är ett varmt utrymme. DÅ förstår jag att det kan bli mindre bra, men inte vid nybygge. Det där borde ju bli klockrent eller hur har de gjort? Av nyfikenhet skulle jag vilja veta hur de lyckats få det (om jag nu förstod dig rätt) så att det ser ut som en berg och dalbana.

3. C
    Medlem · Blekinge · 240 inlägg

Chao-Li

Medlem

Innan man lägger golvspånet måste man kolla bjälklagret. Jag väntade ett par veckor, (finns alltid annat att göra) innan jag lade mitt och då slog det som mest på 13 mm. Lite kilar, lite hyvlande tills min tolerans (5 mm) uppnåddes.

Om man bör bräcka och kila med ett skruvat och limmat golv vet jag inte, men jag hoppas det går bra. Skriv gärna en rad om hur det gick...

4. W
    Medlem · 24 inlägg

Wigren

Medlem

Problemet var nog att han inte kollade bjälklaget innan golvspånen kom på plats, vilket ju hade underlättat en hel del. Sen har jag oxå förstått att det är svårt att få reglarna i nivå vid lösbygge. Delvis eftersom det alltid tar lite tid innan huset är tätt samt att virket måste hålla väldigt god och lika kvalitet. Är bjälkarna lite olika fuktiga kommer dom röra sig olika.

Det största misstaget var nog iallafall att låta bygget stå öppet under våren i ett par veckor utan att skydda golvbjälkarna med pressening.

Det ser ut att bli ganska bra efter hans justeringar, min tolerans ligger på 3mm per 2m (enligt AMA om jag förstått rätt). Innan ändring var det mellan 5 och 15mm på en del ställen, men långt ifrån alla.

5. D
    Medlem · 500 inlägg

Aha, jo det är klart. Är det torpargrund kanske det är lite knivigare. 3mm på 2m. Menar man då att det kan gå upp och ned med 3mm på 2m om vartannat? Även så att hela rum lutar med 3mm per 2m? Nu ser jag inte riktigt det framför mig, men det låter ju lite åtminstone.

I mitt fall handlade det föresten inte bara om att det stått länge. Hittade några 3x8"'are som var gamla, förmodligen från någon ladugård och förmodligen avhyvlade lite så det fattades 1cm ungefär.

6. D
    Medlem · 500 inlägg

Kom på en fråga till. Vad är det för format på bjälklaget då ni kör med cc30? Undrar bara av ren nyfikenhet. Jag hatar sviktande golv och såhär i efterhand skulle jag nog kört ett varv till. Lätt att vara efterklok, men 3x8 är nog inte speciellt billiga iofs, så jag kan väl trösta mig med att jag ändå inte skulle fått med det i kalkylen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.