Byggahus.se
Hej
Jag har ett enplanshus där rummen längst bort i huset från shuntcentralen ALLTID är för kalla. Jag antar att det kan bero på att motståndet är lägre i andra slingor och de bortre/långa slingorna till slinga 1/10 endast får värme när alla andra termostater/rum stängts.
Det är som sagt slingorna 1 och 10 på bilden där rummen alltid är för kalla. Så har det varit jämt.
Jag skulle vilja få bekräftat ifall det skulle vara en lösning att skruva upp/öppna juster-skruvarna i centralen för att på så sätt minska "begränsningen" och på så sätt öka flödet till dessa kretsar? Är det så man bör göra om värmen dit verkar vara begränsad?
Bifogar bild på slingorna, ventilerna i centralen samt tabellen på injusteringen från bygget av huset.
Schema av värmeväxlare eller flödesplattor med markerade uppgifter, teknisk ritning, pappersdokument, svartvitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dokument med tabeller, text på svenska, tekniska måttangivelser, delvis överstruken information, möjlig arbetsorder.
Skapa konto

Industriellt rörsystem med mässingskopplingar och blå rör, märkta enheter ovanför, röd ventil mittfram, mörk bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Många slingor GV och då behövs bra fart på en cirkpump om det är bara en. Finns nu inget tryck från cirk-pumpen, flödet orkar inte fram. Vad har du för värme, du säger shunt. Ta bort alla ställdon , gasa på cirkpumpen till max, ställ in kurvan så värmen blir bra på så många ställen som möjligt. Sen stryper du med att skruva ner med den röda nyckeln. En tumregel är ca 4 - 5 C ut till slinga och retur. Troligtvis kommer det att bli lite hög temp i något rum och strypes den så ökar flödet på annan slinga. Du får börja där och komma tillbaka.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.