Byggahus.se
Ungefär samtidigt som värmen kom började vi märka problem med att vissa matvaror frös i kylskåpet, frostklumpar i mjölken, halv frysta ägg(tänk slush), någon sallad som blivit soggig av frysskador.

Jag tänkte att det kan vara en tempsensor som behöver bytas men innan jag hann agera åkte vi bort några dagar och ställde kylskåpet i semesterläge.

Hemkomna så öppnar vi kylen som visar 9 grader och det luktar lite unket.

Tömmer kylen, drar ut den och lossar plåten nere vid kompressorn, gjorde rent för 2-3 år sedan och det är fortfarande skapligt rent, minimalt med damm på själva kompressorn om jag drar med fingret, kompressorn är ganska het, kanske 60+ grader, jag vill inte gärna hålla fingrarna på den allt för länge.

Stänger luckan och sätter skåpet på "power cool".
Relativt snabbt går temperaturen ner till 6 grader.
Kompressorn har jobbat sedan vi kom hem och fortsätter efter att måltempreraturen nåtts även om vi inte öppnar skåpet.

Hela baksidan är inkapslad, alla rör vid kompressorn är lödda.

Finns det något som jag kan prova att reparera på den här själv, eller finns det ens något en kyltekniker kan göra?
Osäker på åldern men uppemot 10 år är inte orimligt.

Bifogar bilder på alla skyltar jag hittar.

• Specifikationsetikett för kylskåp som visar modell, volym, strömförbrukning och tillverkningsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En etikett med ett tekniskt schema för kylskåpskomponenter mot en strukturerad metallbakgrund.
    Skapa konto
  • Kompressor med varningsetikett och teknisk specifikation för Samsung kylskåp.
    Skapa konto
  • Kompressor och kondensatorrör med minimalt damm i ett kylskåp som diskuteras i foruminlägg.
    Skapa konto
  • Typskylt på en Samsung-kylskåps innerdörr med modellinformation och tekniska specifikationer.
    Skapa konto
Hoppsan.

Vad beror det här på?
Brända och smälta delar i en vitgodsapparat orsakade av elektriskt fel.
Skapa konto

Och framförallt, vad bör jag göra nu?

Bump!
Gjorde rent, skruvade ihop och inväntade tydligare eller fler symptom.

Gått bra, inga konstigheter. Ska skaffa en extra termometer till insidan, här om dagen hade vi en sallad med frys skador igen, börjar misstänka givarfel på en temperatur givare.
Nu ska man bara hitta den...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.