Efter att jag glömt fylla på mitt Mafa mini så det gick tomt med tillhörande driftstopp, så har jag sedan jag fyllde på med ny pellets haft problem med matningen. Manisk som jag är, så spenderar jag varje tillgänglig stund med att antingen vara i pannrummet och studera utrustningen, med att googla eller med att googla i pannrummet medan jag studerar utrustningen. Min brännare är en Viking Bio 20 med tillhörande skruv.
Det ska sägas att under de 8 år jag haft grejerna så har det varit väldigt lite strul. Och har det strulat har det mestadels rört sig om driftstopp p g a matningen. Jag fick sakerna installerade av fackman. Jag inser när jag läser att jag kan absolut ingenting om mina grejer. Ändring på det ska det bli.
Så till mitt nuvarande problem som jag kort beskrev ovan, ojämn matning. Det är alltid lite ojämn matning men nu har det varit så illa ett par dar att det blir misslyckad start. Jag har kollat hur mycket som kommer och det varierar mellan en handfull och så lite som 15-talet pellets. Ibland matar det alltså fram kanonbra.
Det har en lååång period innan detta fungerat väldigt bra. Så min fråga 1 är:
Tar det några dagar tills skruven är fylld så att differensen mellan bra och dålig matning minimeras? Jag läser i manualen att första injustering ska göras efter en vecka då matningen kan vara ojämn i början innan skruven "packats" ordentligt. Jag tänker att detta kan gälla även när förrådet blivit tomt på g a glömskhet att fylla på. Rätt/fel tänkt? Jag eldar bara för varmvatten nu så brännaren går inte alls ofta, kanske bara 3-4 gånger per dygn, och då kanske det tar ännu längre tid att få skruven ordentligt "packad"?