Efter att jag glömt fylla på mitt Mafa mini så det gick tomt med tillhörande driftstopp, så har jag sedan jag fyllde på med ny pellets haft problem med matningen. Manisk som jag är, så spenderar jag varje tillgänglig stund med att antingen vara i pannrummet och studera utrustningen, med att googla eller med att googla i pannrummet medan jag studerar utrustningen. Min brännare är en Viking Bio 20 med tillhörande skruv.
Det ska sägas att under de 8 år jag haft grejerna så har det varit väldigt lite strul. Och har det strulat har det mestadels rört sig om driftstopp p g a matningen. Jag fick sakerna installerade av fackman. Jag inser när jag läser att jag kan absolut ingenting om mina grejer. Ändring på det ska det bli.
Så till mitt nuvarande problem som jag kort beskrev ovan, ojämn matning. Det är alltid lite ojämn matning men nu har det varit så illa ett par dar att det blir misslyckad start. Jag har kollat hur mycket som kommer och det varierar mellan en handfull och så lite som 15-talet pellets. Ibland matar det alltså fram kanonbra.
Det har en lååång period innan detta fungerat väldigt bra. Så min fråga 1 är:
Tar det några dagar tills skruven är fylld så att differensen mellan bra och dålig matning minimeras? Jag läser i manualen att första injustering ska göras efter en vecka då matningen kan vara ojämn i början innan skruven "packats" ordentligt. Jag tänker att detta kan gälla även när förrådet blivit tomt på g a glömskhet att fylla på. Rätt/fel tänkt? Jag eldar bara för varmvatten nu så brännaren går inte alls ofta, kanske bara 3-4 gånger per dygn, och då kanske det tar ännu längre tid att få skruven ordentligt "packad"?
Skruvlutning och sånt är samma som det varit när det funkat bra. Det jag undrar här är var man mäter lutningen? Längre upp mot motorn har jag 35, 3 grader, men ner mot förrådet är det 32,5. Ska det/kan det vara så? Man kan se en lätt, lätt böjning mitt på skruven, den är alltså inte spikrak. Men så har den alltid sett ut. Ska den bli spikrak blir vinkel längre upp bara 33 grader och enligt manualen är det för lite (40 grader +-5 grader står det där).
Det "knarrar" lite i vissa lägen uppe vid motorn och det tycker jag inte att jag kommer ihåg att det gjort. Men jag har ju inte spenderar varje minut i pannrummet. Det finns ett visst spel i sidled vid stoppskruven(?) och den ligger emot ena sidan i hålet. Om jag håller den i mitten så den inte ligger emot så knarrar det inte. Enligt en person som jobbar på pelletsfabriken här är det inget konstigt att det låter så. Inte heller säger han att det är nåt konstigt med att skruven backar lite lite efter ett varv (mindre än en halv centimeter).
Alla tankar om vad som orsakar den onormalt dåliga matningen mottas tacksamt.
Jag inser att detta inlägg kan få mig att framstå som en idiot gällande detta, men det är bara för att jag är det.