Byggahus.se

Ojämn inomhustemperatur [MOD edit]

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!:p
    HAr ett hus byggt _45 och i det sitter en panna med 2 elpatroner och en schuntventil...har et stort inbyggt expansionskärl ! Jag har problem med att få en bra och jämn temperatur i huset..>Det är ett enplanshus med oinredd källare och huset är bara på 68 kvadrat...

Jag har vattenburet system...och en separat varmvattenberedare till varmvattnet..

Hur mycket ska själva panntemperaturen stå på? Nu står den på 60grader....schunten står under medel...har bara en temostat på ett element som inte fungerar...har en rumstermostet som jag måste ha på minst 25 grader för att få en innetemperatur på 19-20 grader!

Något fel är det! ska jag byta ut mitt värmesystem?:mad::confused:

Har som tur är installerat en braskamin men värmekanaler..men jag är ju inte hemma jämnt och kan elda...

Någon snälla hjälp!!:eek:

2. P
    Medlem Nivå 10
    Jag bytte Tittel åt dig. Detta så att du själv enklare kan få hjälp med dina problem.

3. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    vad har du för shuntstyrning nu??? att graderna inte stämmer med termostaten kan bero på att den inte är kalibrerad.

4. A
    Medlem Nivå 1
    halloj!

Tack för ditt svar!

Jag har helt manuell shuntstyrning nu.....

5. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Då skulle jag råda dig att montera en shuntstyrning med innegivare. Kostar ca 2000kr och man både får och kan instalera den själv. Då kommer du nog garanterat få en jämnare värme och bättre ekonomi. Antar att du har vattenradiatorer??

6. G
    Medlem · Nivå 14
    Om temp varierar från rum till rum så är det radiatorer som du ska titta på. Är dom tillräckligt stora? Värms dom ojämt?

Om temp i hela huset går upp och ner utan att du rör shunten så är en shuntstyrning ett bra förslag. Sen kan du kanske till och med sänka panntemp ( elbesparing, mindre värmeförlust genom pannans isolering) om det visar sej att det räcker med 50 grader. Vi har aldrig behövt shunta ut 60 gradig vatten för våra radiatorer är rätt stora och klarar att hålla värmen i huset med lägre temp(Vi har shuntstyrning).
    Om du har separat tillverkning av varmvatten i en separat vattenbehållare med en egen elpatron som du kan ställa temp separat oberoende från panna så är legionellarisken inte beroende av din panntemp och panntemp kan sänkas. Om jag nu förstått rätt din beskrivning...
    Ja, den bästa julklap för dej är en shuntstyrning :)
    gaia

7. A
    Medlem Nivå 1
    JAg har en chuntventil som är graderad 1-7 ju lägre desto kallare...just nu har jag den på 3:an..jagg har pannan inställd på 65 grader och har nu 2 patroner på...
    HAr en rumsgivare som står på 24 grade ..nu ligger temperaturen på 20 grader..lagom tycker jag...
    Ett av elementen i huste funkade inte...men det var bara temostaten som hängt sig och är nu fixad...de övriga elementen har inga termostater...bara gamla "kranar"...

Skullevilja ha hjälp med hur det är mestekonomiskt at köra...höja panntemeraturen? öka chunten till 4 eller mer? Kör på bara en patron?

hopppas någon kan svara på detta....

kram!

8. G
    Medlem · Nivå 14
    hHuset behöver en vis värmemängd beroende på vädret ute. När det är kalt så vrider du shunten till högre läge och när det blir varmare ute så får du vrida den tillbaka igen. Temp ute skiftar ofta och då får du ändra shuntläge också lika ofta fex mellan dag och natt för att ha lagom jämn temp inne. Ja, det blir mycket skruvande fram och tillbaka och det kan du slipa om du
    installerar en shuntstyrning som gör det för dej.

Shuntstyrning = en liten elmotor som vrider din shuntventil automatisk och anpassar vattenblandningen till husets behov utan att du måste gå ner till pannan och göra det själv och fundera på om den ska stå på 3 eller 4 :). Du ställer bara in en önskad temp på en tempavkännare som är kopplat till shuntautomatiken som följer med när man köper shuntstyrningen.

För att kunna sänka panntemp måste du veta vilken vattentemp. shuntas ut till radiatorer när det är som kallast ute. Vet du det? Vet du hur varmt vatten shuntas till radiatorer idag? Är du säker att vvb är helt oberoende och separerad från din panna ( står på en annan ställe, utanför panna?) i huset och har egen elpatron?

gaia

9. A
    Medlem Nivå 1
    hejsan!

JApp jag är säker på att vvberedaren är helt separat från panna då den står i ett helt annat rum i källaren och har egen patron....

men....det jag skulle vilja ha hjälp med nu är vilket som är mest ekonomiskt....

att köra på en patron o höja tempen i pannan...eller köra två patroner o sänka värmen i pannan lite....

fan vad det ska va svårt med värme o sånt...
    elen är ju så jäkla dyr så man vill ju va så snål som möjligt! :)
    men jag är jättetacksam för ala svar jag får...det hjälper mig at först en del...

vad är bäst pantemperatur då?

10. A
    Medlem Nivå 1
    ps...

jag vet inte vilken vilken vattentemp som shuntas ut i radiatorerna nu....hur får jag reda på det....alltså...på pannan finns en liten ratt där jag kan ställa in en temp...den står nu på 60 grader...sen finns även en temperaturmätare som sitter på pannan som visat på ca 45-50 grader....

Nu är i alla fall alla element varma..och rumsgivaren står på 24 grader men det blir bara ca 19-20 grader i huset...

11. G
    Medlem · Nivå 14
    Du har redan fått svar på hur du ska få jämn temp inne och litet besparing = shuntautomatik.
    Du kan prova att sänka pannans temp till 50 och öka shunten och se vad som händer. Blir det för kalt så är det bara att återställa till ursprunglig temp. Ju mindre radiatorer dess varmare vatten behövs för att värma huset och den ändringen kan leda till att du kommer att frysa. Olika hus har olika värmebehov och man kan inte värma utan att använda mindre kilowatt än huset faktiskt behöver.

Elpannor har det bästa verkningsgrad och du kan inte få det bättre genom att stänga av en elpatron för då rubbar du förinställda driftsvillkor. Jag tror att det är bara en elpatron som värmer och när det blir riktigt kallt så jobbar båda två samtidigt för att klara värmebehovet i huset.
    VIKTIGT! Läs instruktion så får du veta mera om din panna och regleringsmöjligheter ...

Vill du spara energi måste du minska husets/din värmebehov genom att sänka temp i huset eller isolera mera. Finns ingen annan väg till att minska elräkningen, tyvärr.

Vad är din rumsgivare kopplat till? Eller är det bara en vanlig termometer? Jag förstår inte vilken funktion den har ... blir det varmare inne om du ställer den på 26-27 grader? kan den ställas på en annan temperatur?
    gaia

12. A
    Medlem Nivå 1
    ja du...

Jag köpte huset för 3 år sen..
    det finns inga instruktioner till pannan eller något annat i huset...
    Givaren som sitter i vardagsrummer är någon form av rumsavkännare ...kan inte förklara...men den känner av när värmen i elementen ska börja gå igång...den kan ställas från 4-30 grader...
    JAg har en sorta brytare som jag kan välja om jag vill köra på en eller två patroner...

Det är inte lätt detta när det inte finns ett enda papper på varken panna eller hur värmen fungerar i stort...men första året blev det jättedyrt...ca 2500 i månaden!
    Förra vintern satte jag in en braskamin o eldar så mycket jag kan ...men jag jobbar ju och jag kan ju inte bar elda med denna...då skulle jag ladrig kunna åka hemifrån...men som sagt..jag eldar så ort jag är hemma...och har även ett fläktsystem som forslar ut värmen i alla rum....det är bra...
    men vill inte känna mig låst till att bara elda...måste ju kunna va varmt i huset även när
    jag inte är hemma....
    Fasen vad jobbigt..men det är bra med detta forum...jag har fått en del hjälp...

13. 2
    Medlem Nivå 11

Har läst tråden men inte fått ihop de riktigt förrän nu kanske.. :)
    Innegivaren kan den va kopplad så den styr cirkulationspumpen??
    Du verkar ju inte ha nån shuntstyrning iaf då du är o ställer shunten manuellt o då är det mycket möjligt att pumpen startar/stoppar beroende på innetempen..
    Om det är så skippa då denna funktion o köp en shuntstyrning/reglerutrustning, Termomatic cbj kostar 2000:- på rinkabyrör o är lätt att installera...

Då du ha separat elberedare så kan du köra elpannan så kall som det går utan att innetempen sjunker...

1 el 2 patroner spelar ingen roll sett till förbrukningen som styrs av husets behov..

14. G
    Medlem · Nivå 14
    När du inte är hemma så kan du ju ha inställt på fex18 grader i huset och elda upp några grader till när du kommer hem. Jag tror att du redan gör på det sätt :). Vi bodde i 120m2 ett väll isolerad hus med elvärmepanna och förbrukade totalt 10000-12000kWh /år + vedeldning i en kamin när vi var hemma.
    Ditt hus är inte så stor och med 2500kr/mån i elräkning liknar det mer en sommarstuga utan ordentlig isolering ... ? Du ska i alla fall inte byta din värmesystem men isolera mera i stället om det går.

Ja skulle nog i första hand kolla hur mycket isolering det ligger på din vind/tak och lägga litet pengar där om du vill spara el och ved. Det skulle jag ha gjort som första åtgärd före jag köpt en kamin med kanaler och fläktar ( som förbrukar el) ...och ved är inte är gratis heller.

En gång lagt isolering ligger bara där och sparar pengar åt dej oavsett hur du värmer ditt hus. Det går åt mindre el och mindre ved. Isoleringsproducenter har beräkningstabeller på sina sidor och där kan du räkna ut själv hur mycket man kan spara med bättre isolering i fex taket.

Tilläggsisolering är det bästa investering som betalar sej snabbt tillbaka i minskad värmeförbrukning.
    God Jul!
    gaia