Byggahus.se

Oj här har vi ett trägolv... nej problem!!

1. C
    Medlem · 54 inlägg

cincy

Medlem
    Hejsan
    Vi håller på att renovera vårt kök och har nu dragit bort gammal laminat och masonitskiva och hittat ett massivt trägolv under. Huset är från -37 och har massivt trägolv (furu) i vardagsrum och matrum med. Vi har mätt tjockleken på planken till 25 mm.
    Vi hade tänkte lägga klinker i köket och jag har nu läst mig till att man i så fall måste lägga golvgips först. Hur mkt svikt det är i ett trägolv har med hur reglarna ligger? Jag kan inte se var reglarna är då det inte är spikar någonstans i trägolvet. Planken har på ena långsidan sidan ett urfärst spår och har på andra sidan motsvarande utstickande spår. Spikar i golvet har jag bara sett precis vid väggarna.
    Hur skall jag veta hur mkt golvgips jag måste ha (ett eller två lager)? Vill att det skall bygga så lite som möjligt för att matcha med de andra golven. Är det någon som vet hur det "brukar" se ut under sådana trägolv som jag har beskrivit? Är det reglar fast det inte är spikat? Under köket är det källare och där är det betongtak.
    Kan inte alla tjusiga facktermer men skriv gärna fast då tillsammans med en förklaring så vet jag i framtiden vad tex såna trägolvplankor med spår heter. :)

Mvh Cincy

2. F
    Medlem · Stockholms län · 1 970 inlägg

Farzan

Medlem

Re: Oj här har vi ett trägolv... nej problem!!

Spåntat kallas det (det där med urfräsningen o s v).
    Att du inte ser spikar beror på att det är "dolt spikat" d v s att när man har lagt en planka har man spikat snett genom den nedre "fjädern" (bitarna som skjuter ut på ömse sidor om spåret kallas för fjäder) innan man har lagt nästa planka.
    Det är synligt spikat intill väggen för att där kom man inte åt att spika dolt men kunde dölja spiken under sockellisten.

Hus från 30-talet kan ha betongbjälklag men gäller det en villa är det nog mer sannnolikt träbjälkar. "Betongtaket" i källaren är då antagligen bara puts. Träbjälklag från den tiden har oftast cc 60 d v s 60 cm från mitten av en bjälke till mitten av nästa. Stämmer det med spikarna som du ser längs väggen? I så fall behöver ni dubbelt golvgips. Frågan är om det blir tillräckligt böjstyvt ändå, kanske någon kunnig borde kolla på det, ibland är det mycket svikt i gamla golv...

3. C
    Medlem · 54 inlägg

cincy

Medlem

Tack för ditt svar. När jag tittade i köket så hittade jag inga spik vid väggen, men det är så skitit där just nu ändå. Får titta i matrummet som är på andra sidan ena väggen. Där vet jag att jag sett spik för det kom gnistor när vi slipade det. :D
    Vad är det för yrkesgrupp som jag skall anlita då? Vanlig hantverkare? Golvläggare? Klinkerexpert? :-/
    Hälsningar Cincy
    Bifogar en bild på golvet i fråga. Gör kanske inte så mkt nytta men gör det ändå. :)
    Rummet är ca 3X4 m.

4. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem

Om det bli tillräckligt böjstyvt med 60 c/c, 25 mm trä och dubbelgips? Jadå, med god marginal. Enkelgips som limmas med formbeständigt mineraliskt bundet lim direkt mot trägolvet funkar också. Skruvning är inte aktuellt om man vill förbättra böjstyvheten, skruvarna klarar absolut inte att ta upp skjuvkrafterna.

Edit: Såg att det var tolv kvadratmeter stort. Gränsfall att man kan förstärka 60 c/c med skivor. Egentligen borde man regla upp tätare. OM det nu är så att det överhuvudtaget är träbjälklag. Det kan mycket väl vara betong.

5. C
    Medlem · 54 inlägg

cincy

Medlem

Du menar alltså att det kanske inte alls funkar att lägga gips för att få till böjstyvheten (som jag nu då lärt mig att det heter) för att rummet kan vara för stort? Hur ser betongbjälklag ut? Är det massivt betong eller är det balkar med annat imellan? Det jag är ute efter är; om det är betongbjälklag, hade det i så fall gått att ta upp golvet och lägga klinker direkt på det? I hallen som är rummet närmast bredvid är det betong direkt under laminaten. Ingen nivåskillnad direkt mellan betong i hall och furugolv i köket. Så i så fall ligger betongen mkt längre ner i köket än i hallen. Hallen blir nästa projekt och tanken var först att ha samma klinker i hall/kök.
    Vi har börjat fundera på andra alternativ... Köket vi har beställt är HTH´s Ek kvadrat och furu och ek känns inte så kul ihop. Är det någon som har testat att måla/betsa ett trägolv mörkgrått? Är den färgen på klinker vi hade tänkt. Eller kan någon annan komma med annat tips?
    Tacksam för svar
    Cincy

6. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem

Det är precis det jag menar, blir rummet för stort så kan det svikta ner på mitten även om man förstärker med gips.

Är det betongbjälklag så är det som en platta av betong. I så fall river ni bort golvet och lägger plattorna direkt på betongen (eventuellt efter flytspackling).

Men om ni inte ens vet vad det är för bjälklag i ert hus så borde ni nog ta dit en snickare som kan kika på det. Det är väldigt svårt att ge råd i text när man inte ens vet förutsättningarna.. :)

7. C
    Medlem · 54 inlägg

cincy

Medlem

Vi börjar allt mer överge tanken med klinker. Hittade ett snygt svartbetsat golv på en sida på nätet. Funderar på att göra samma sak. Blir billigare då vi slipper inköp av klinker osv, slipper golvvärmen och så blir det lite orginellt. :)
    Tack för svaren du har gett dock!
    /Cincy

8. F
    Medlem · Stockholms län · 679 inlägg

fredwel

Medlem

Varför inte bara slipa plankorna och olja eller lacka dom?

/fredrik

9. F
    Medlem · Stockholms län · 679 inlägg

fredwel

Medlem

Hoppsan, såg att ni inte ville ha ek och furu ihop.

Ett alternativ skulle vara att luta och vitpigmentera golvet så att det blir mycket ljust, då blir det nog snyggt ihop med eken då det inte gulnar. (Nu komme rnog nån säga att man inte ska luta golv...)

Ett annat alternativ skulle ju vara att testa och betsa en del utav golvet, kostar inte många kronor att prova, och blir det bra så har ni nog sparat en del pengar.

/fredrik

10. P
    Medlem · 432 inlägg

PatrikJ

Medlem

Hej

I vårt hus från -39 har vi ett ganska speciellt bjälklag. Det är stålbalkar ca 15 cm höga med ca 8 cm betong i. På detta har dom reglat upp med träreglar för golvet på ovanvåning....
    Vi hade också furuplank som vi ville lägga klinker på. För att bygga så lite som möjligt i höjd så limmade vi våtrumsminerit med Ardex S48 som underlag för klinkern. Jag tror att detta blir tillräckligt styvt.

/ PJ

11. C
    Medlem · 54 inlägg

cincy

Medlem

Hejsan alla engagerade.
    Nu har vi övergett klinkertankarna helt. Vi är nu rätt nöjda med att problemen uppstod faktiskt. Golvet kommer bli svartbetsat och lackat. Vi slipper bygga på höjden, färgen blir rätt ändå till köket, slipper sätta in golvvärme. Då vi öppnar upp en öppning (70 cm) mellan "fin"matrummet (nyslipat och lackat golv av samma slag som är i köket) kommer kontrasten mellan golven bli läcker med. Vi har vita väggar med en del svart i inredningen i "fin"matrummet. Det känns ändå bra att bevara de gamla trägolven vi är rätt glada i dem, men hade inte en tanke på att man faktiskt kunde få till svart trägolv.
    Slipmaskinerna hämtar vi på fredag så nästa vecka kommer foto på hur det blev!
    Har en tråd i Köksforumet om någon blir nyfiken på att se det färdiga resultatet sedan.
    /Cincy

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.