Byggahus.se

Oj då... Rötskadat fönsterfoder.

1. L
    Medlem · 280 inlägg

lubbe75

Medlem
    Gick ett varv kring huset och skrapade lös färg på fönster och foder för att sen pensla på lite olja och måla på där det behövs. Började skrapa på ett av fönsterfodren (heter det så?). Då upptäckte jag att träet var helt poröst. Det måste ha runnit in vatten och skadat fodret nertill. Jag skrapade bort så mycket poröst material som jag kom åt med färgskrapan, Det blev ett stort hål. Sen tryckte jag i rejält med grundolja. Frågan är, vad gör jag nu?

Vad gör jag nu, en sen söndag eftermiddag i september utan möjlighet att laga ordentligt på några dagar (kanske inte ens på ett par veckor)? Ska jag spruta i polyuretanskum för att förhindra att det regnar in till fasaden? Eller är det bättre att låta det vara tills jag kan fixa det ordentligt? Det är i alla fall rejält inoljat just nu.

Vad gör jag sen, när jag vill laga det ordentligt? Måste jag byta ut hela foderbrädan, eller kan jag såga av nedersta biten med ett multiverktyg och lägga i en ny frisk bit (oljat och målat förstås)? Generellt sett känns det som slöseri att byta ut en hel bräda, t.ex. en lång fin och frisk husknut-bräda, bara för att nedre 5 cm har blivit rötskadat. Kan man göra som jag föreslog och lappa i med en frisk bit längst ner eller fungerar det inte? Det blir ju trots allt en skarv mellan de båda bitarna, hur väl man än behandlar skarven.

2. hantverkare1
    Medlem · Nuevo Estockholmo · 3 485 inlägg

hantverkare1

Medlem
    Byt brädan. Det tar 5 minuter och kostar några tior.

Förresten ska det stående fodret gå förbi det liggande så ta multiverktyget och såga av det och så gör du det stående fodret så det går förbi

3. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 349 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Skarven ligger ju fel, den ska va vertikal istället.

• Laddar…
  4. E
    Medlem · Skåne · 10 166 inlägg
    Ingen fara om du inte fixar detta omedelbums. Att foga in en ny bit är nog det enklaste.
    Måla ändträet på de avsågade bitarna.

5. L
    Medlem · 280 inlägg

lubbe75

Medlem
    Tack för tipsen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.