Håller på med ett bastubygge och funderar på genomföringen av rökröret genom taket. Hela bastun kommer vara utan isolering och på hjul, ett husvagnsunderrede, långt från annan byggnation. Taket tänker jag mig papptak.
Bifogar en bild över hur jag tänker, kommer det fungera?
Måste schaktet gå ner en bit under innertaket?
Finns det någon stos att köpa som passar 115mm icke isolerat rökrör genom papptak? Har letat en del men börjar tro att man måste använda ett isolerat rökrör och en sådan gummistos.
Bifogar en bild över hur jag tänker, kommer det fungera?
Måste schaktet gå ner en bit under innertaket?
Finns det någon stos att köpa som passar 115mm icke isolerat rökrör genom papptak? Har letat en del men börjar tro att man måste använda ett isolerat rökrör och en sådan gummistos.
Tror inte jag förstår riktigt. Hur nära sargen tänker du att röret går, max 100mm? Bifogar en bild igen..Matti_75 skrev:
Tror inte jag är nog skicklig på plåt för detta 😅
Okej så då behöver alltså ett schakt/avståndet mellan takstolar vara 700 för att ett rör plus 300x2 ska rymmas.Matti_75 skrev:
Ja men detta är ju görbart i teorin. Kanske en plåtis kan göra två bitar med urholkning för röret. Finns något smet man kan täta mellan plåt och rökrör? Läst om garn men känns inte riktigt tätt?
Klicka här för att svara