Håller på med ett bastubygge och funderar på genomföringen av rökröret genom taket. Hela bastun kommer vara utan isolering och på hjul, ett husvagnsunderrede, långt från annan byggnation. Taket tänker jag mig papptak.

Bifogar en bild över hur jag tänker, kommer det fungera?
Måste schaktet gå ner en bit under innertaket?
Finns det någon stos att köpa som passar 115mm icke isolerat rökrör genom papptak? Har letat en del men börjar tro att man måste använda ett isolerat rökrör och en sådan gummistos.

• Skiss av bastubygge med rökrör genom papptak, visar genomskärning och ovanifrån, med noteringar för schakt, plåt och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Du får bygga en sarg runt röret som pappen viks upp på. Sedan är det bara klä med plåt på toppen

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du får bygga en sarg runt röret som pappen viks upp på. Sedan är det bara klä med plåt på toppen
Tror inte jag förstår riktigt. Hur nära sargen tänker du att röret går, max 100mm? Bifogar en bild igen..

Tror inte jag är nog skicklig på plåt för detta 😅

• Handritad skiss av takdetalj med måttangivelse 100 mm från sarg, inklusive takpapp, plåt och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej minimum 300mm. Tänk dig en skorsten.
Du kan även beställa en plåtstos som isoleras genom taket

Matti_75 Matti_75 skrev:
Nej minimum 300mm. Tänk dig en skorsten.
Du kan även beställa en plåtstos som isoleras genom taket
300! Det var mycket, även om den är lindad med 100 brandmatta/stenull?

Var kan man beställa en sådan?

Ja det är ett krav i AMA. Men du kan skita i det men du måste ju få det tätt på något sätt

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja det är ett krav i AMA. Men du kan skita i det men du måste ju få det tätt på något sätt
Okej så då behöver alltså ett schakt/avståndet mellan takstolar vara 700 för att ett rör plus 300x2 ska rymmas.

Ja men detta är ju görbart i teorin. Kanske en plåtis kan göra två bitar med urholkning för röret. Finns något smet man kan täta mellan plåt och rökrör? Läst om garn men känns inte riktigt tätt?

Pannkitt är det enda jag kommer på sim klarar värmen men vet inte om det står emot vädret

• Gilla
Häggens
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.