Bygger om lite hemma enligt en annan tråd (valde f.ö alternativ 3) och döm av min förvåning så märkte jag att det inte finns någon som helst isolering mellan huskropparna.
Den norra väggen av den nya huskroppen är något ohemult kall och består av uppreglade 45*95 med en gipsskiva ovanpå.
Vi har egentligen inte märkt av kylan sådär supermycket innan vi rev väggen, kanske mest på grund av LLV-pump och element i de två mindre rummen. Idag med fria luftvägar är det påtagligt kallras från väggen. Tar jag bort locken på eldosorna så blåser det i princip rätt in.
Båda huskropparna står på torpargrund.
Jag får förmodligen inte något gjort i det närmaste med väggen, men vill ändå ha lite tanker kring hur jag ska isolera detta på bästa sätt. Dessutom har huset funkat såhär sen det byggdes ut på nittiotalet så det klarar sig nog någon månad till, får elda mer så länge.
Som väggen ser ut i genomskärning från söder är följande;
Gips
-
45*95 regelverk
-
5-8 mm luft
-
Plankvägg för gamla torpet
-
Timmerstomme
-
Gips
(Ingen fuktspärr mao, det har jag inte hittat nånstans hittils i huset trots moderna material i golv osv)
Det finns inte sådär tokmycket plats således.
Tänker jag fel när jag funderar på att helt sonika smälla in polystyrenskivor i regelverket och gipsa?
Jag skulle gärna slippa att bygga mer på väggen då det dels stjäl golvyta, och dels blir att se oproportiorneligt ut.
Den norra väggen av den nya huskroppen är något ohemult kall och består av uppreglade 45*95 med en gipsskiva ovanpå.
Vi har egentligen inte märkt av kylan sådär supermycket innan vi rev väggen, kanske mest på grund av LLV-pump och element i de två mindre rummen. Idag med fria luftvägar är det påtagligt kallras från väggen. Tar jag bort locken på eldosorna så blåser det i princip rätt in.
Båda huskropparna står på torpargrund.
Jag får förmodligen inte något gjort i det närmaste med väggen, men vill ändå ha lite tanker kring hur jag ska isolera detta på bästa sätt. Dessutom har huset funkat såhär sen det byggdes ut på nittiotalet så det klarar sig nog någon månad till, får elda mer så länge.
Som väggen ser ut i genomskärning från söder är följande;
Gips
-
45*95 regelverk
-
5-8 mm luft
-
Plankvägg för gamla torpet
-
Timmerstomme
-
Gips
(Ingen fuktspärr mao, det har jag inte hittat nånstans hittils i huset trots moderna material i golv osv)
Det finns inte sådär tokmycket plats således.
Tänker jag fel när jag funderar på att helt sonika smälla in polystyrenskivor i regelverket och gipsa?
Jag skulle gärna slippa att bygga mer på väggen då det dels stjäl golvyta, och dels blir att se oproportiorneligt ut.
Jag skulle råda dig till att spruta in cellulosaisolering istället. Med tanke på att det är en gammal kåk med timmerstomme och plankväggar ska du undvika fuktspärr. Där gör cellulosan ett bra jobb eftersom den är hygroskopisk så kan den ta upp och avge fukt, vilket minskar belastningen på stommen. Nu var detta en mellanvägg dessutom om jag fattade det rätt ? Vilket bara är bra.
Cellplast skulle jag inte råda till att använda i så gamla hus. Du vill att ett sådant hus ska kunna andas, där är cellplast för tätt för den egenskapen.
Cellplast skulle jag inte råda till att använda i så gamla hus. Du vill att ett sådant hus ska kunna andas, där är cellplast för tätt för den egenskapen.
Cellulosaisolering är smart känner jag, dock skulle jag nog välja skivor i sådana fall. Vindpapp bakom till och med kanske?
En snabb googling gav för handen att det kostar runt hundringen per kvadrat att stoppa in 95mm skivor. Det är väldigt rimligt!
Grejen med lösull är att det är ganska lite vägg det handlar om, så det känns meckigt att plocka hem maskin och gubbe för den snutten.
Dessutom vet jag inte om det är helt öppet nedåt mellan husen.
Ursprungshuset är från 1820, den nya delen från 1990-nånting. Jag tänkte att polystyrenen blir en del av den nyare konstruktionen, den kommer ju egentligen inte ens nudda den gamla plankväggen.
En snabb googling gav för handen att det kostar runt hundringen per kvadrat att stoppa in 95mm skivor. Det är väldigt rimligt!
Grejen med lösull är att det är ganska lite vägg det handlar om, så det känns meckigt att plocka hem maskin och gubbe för den snutten.
Ursprungshuset är från 1820, den nya delen från 1990-nånting. Jag tänkte att polystyrenen blir en del av den nyare konstruktionen, den kommer ju egentligen inte ens nudda den gamla plankväggen.
Absolut, skivor är att föredra om det är små utrymmen. Vindpapp är heller ingen dum idé, du påtalar att det ordentligt kallras, vilket då borde tyda på att det smiter in uteluft. Det "läcker" ju ofta i gamla hus, vilket det ska göra, till viss mån.Fred_HL skrev:
Cellulosaisolering är smart känner jag, dock skulle jag nog välja skivor i sådana fall. Vindpapp bakom till och med kanske?
Även om inte cellplasten nuddar plankväggen anser jag att den skulle kunna påverka plankväggen och timret negativt, speciellt om du nu har lite kallras precis där, och vissa fukt hamnar i konstruktionen.
Är det uppvärmt på båda sidor om detta vägg? Dvs det är inte en yttervägg?
Är det bara vindtätt så borde det ju inte behövas isolering...
Generellt är ju en massiv plankvägg isolerande, om inte jättebra men ändå så mycket att det inte bör bli skitkallt...
Utan fuktspärr alls nånstans så är det nog bäst hålla sig borta från mineralull och plast som tidigare nämnts...
Är det bara vindtätt så borde det ju inte behövas isolering...
Generellt är ju en massiv plankvägg isolerande, om inte jättebra men ändå så mycket att det inte bör bli skitkallt...
Utan fuktspärr alls nånstans så är det nog bäst hålla sig borta från mineralull och plast som tidigare nämnts...
J JohanLun skrev:
Bild på väggen som avses. Det här är sidan i den nya huskroppen, går man igenom portalen hamnar man i vardagsrummet. Precis till vönster utanför bild finns en liknande portal in i köket.
Så ja, det är uppvärmt på båda sidor.
Men egenligen är det ju två ytterväggar så att säga?
Det är inte vindtätt, jag räknar med att det är fritt flås mellan huskropparna och upp i väggen årminstone nedifrån, från torpargrunden.
Jag ska nämna att vi upplever väggen som klart kallare från ”skarven” på bild och bortåt, samt inne i respektive portal.
Eventuellt är då den vänstra sidan av väggen antingen vindtät eller isolerad. Får se när jag river det hela.
Jag är inne på cellulosa-skivor och vindpapp. Kan jag byta ut den senare mot t.ex board för att göra allt mer lättjobbat?
Eventuellt är då den vänstra sidan av väggen antingen vindtät eller isolerad. Får se när jag river det hela.
Jag är inne på cellulosa-skivor och vindpapp. Kan jag byta ut den senare mot t.ex board för att göra allt mer lättjobbat?
Gnagare. Säkra varenda mm2 in i väggutrymmet, annars har du snart ingen isolering igen. De tar sig in från alla håll, dvs nerifrån, uppifrån, och från sidorna.
Principiellt är det bara syllen som behöver ventileras om grunden den står på suger fukt från marken eller är fuktig av t ex kondens nu och då.
Principiellt är det bara syllen som behöver ventileras om grunden den står på suger fukt från marken eller är fuktig av t ex kondens nu och då.