Byggahus.se

Oisolerat källarrum ...

1. S
    Medlem · 1 inlägg

Snigelmos

Medlem
    Hej, jag har nyligen köpt ett hus byggt 1979. Det är ett "etage" hus, där källarbaksidan ligger i marknivå, och framsidans källarvägg under jord. Alla rum på bottenvåningen är värmeisolerade, både väggar och golv, med laminat på golven.

Garaget är ihopbyggt med huset på ett sånt sätt att under garaget finns ett förråd lika stort som garaget, fast bara 205cm i takhöjd. Man når förrådet innifrån huset på "källarplan".

Förrådet under garaget vill jag golvisolera så pass mycket att jag kan ha det som kontor (utan att frysa tårna av mig på vintern). Det finns begränsat utrymme att isolera på så golvisoleringen får vara max 5-6 cm inklusive tarkett!

Totalt är den del av förrådet jag ska använda 10m2 (jag vill lämna ca 4m2 att ha som "vanligt" källarförråd).

För att då summera det hela. Jag vill lägga ett isolergolv på en betongplatta (som är målad med någon idag blå plastfärg), ovanpå detta ett laminatgolv. Vad behövs för detta och hur "tunnt" kan man isolera, då takhöjden är väldigt begränsad? Vad kan dessa 10m2 kosta om man håller sig till normala normer?

Sedan undrar jag om man "bör" isolera rummets ytter betongväggar för att hålla värmen, dessa väggar är ca 30 cm tjocka?. Eller håller sig värmen bara man isolerar golvet och använder någon elradiator?

Puh, det blev mycket på en gång! Hoppas att någon av Er proffs orkar svara :cool:

Vänligen

/Nybliven husägare

*Editerad pga stavfel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.