A
Jag är på gång att bygga en oisolerad bod med pulpettak på knappt 15 kvm och har lite funderingar som jag gärna tar emot råd om!

Byggritning av bod med pulpettak, visande väggstommar, plintar och takåsar. Skiss för oisolerad struktur med fokus på konstruktion och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utkast ovan som visar långsidan. Nerifrån och upp:

- makadam i botten av borrat hål, spelar det roll om man fyller upp lite mer för att minska betongåtgången?
- gjuten plint direkt i hålet, med stolpskor som hänger ner från uppallad bärlina så att de blir rätt positionerade direkt
- golvbjälkar
- golv råspont, fungerar det att lägga hela vägen ut eller bör jag sätta extra golvbjälkar och lägga golvet inuti (ej under väggarna)?
- väggstommar 45x70, ska dit kortlingar mellan också i två nivåer, samt stabilisering vid hörnen
- stående takbalk
- takåsar
- plåttak 6 graders lutning

Taket blir "felvänt" för att harmonisera med garage med samma riktning och lutning. Känns lite oklart hur detta konstrueras på bästa sätt dock. Tanken var först plåt utan undertak, men är lite rädd att det droppar pga. kondens/läckage så jag funderar på råspont och underlagspapp och sedan då läkt i två korsande lager. Bör jag göra takbalkarna ovanpå väggarna längre, och flytta ut takåsarna, eller räcker det att råsponten går ut och att jag sedan fäster hängränna etc. på denna?

Tacksam för tips.

Golvet
Svenskt trä kör med råspont och sen stommen på enkla byggnader men jag tycker det verkar jobbigt att byta golv med det upplägget plus att råsponten garanterat blivit blöt någon gång under bygget om jag gjort så.
Så jag har extra reglar som sitter med 45 mm avstånd (bitar av regel) från den riktiga. En fördel är att hela bjälklaget blir mycket stadigare med dubbla reglar.

Takfoten
Råspont ger inte stöd om brädorna går längs med takfoten så jag skulle förlänga det som faktiskt ger stöd.

A
Tack för svar!
Det blir ett sadeltak på det normala hållet istället, med 14 graders lutning så jag slipper extra tätning.

Frågan nu är var man avslutar kondensduken? Om den kläms mellan takstol (gul) och ströläkt (grön) så går det inte att dra den upp över den sista bärläkten som är 70 mm hög, för då bildas en ficka där.

Ritning av takstol med sadeltak och kondensduk placerad mellan gul takstol och grön ströläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.