B
hej

vi har en "sommarstuga" i ett uthus hos mina föräldrar som är ett gammalt hönshus, där betongplattan inte är speciellt isolerad, för ca 8 år sedan renoverades detta där det tidigare var plastmatta och en platonmatta las för att ventilera under parkett. nu har det blivit unken lukt och vi misstänker att detta har med fukt i plattan att göra. Det hela började förra sommaren då det var så varmt och fuktigt.

ett alternativ är ju att lägga klinker direkt, som då andas men golven kommer bli väldigt kalla.

vad tror ni om att lägga LK:s 8mm golvvärme i snäckformation (max 5m2 per slinga), men det rör sig bara om max 20m2 totalt.

och på så vis hålla golvet lite svagt uppvärmt, visst det kommer läcka ut mycket värme nedåt, men det gör inte så mycket...

Man skulle kunna tro att värme i backen torkar upp sulan och ger bra klimat men eftersom det sker en naturlig utjämning av fukthalten i närliggande material så är sannolikheten stor att du har problemet kvar fast med lite högre temp på fukten. Mät fukthalt i plattan. Är det ett problem så fundera på hur ni kan dränera bort fukten istället.

B
tyvärr är det nog för stort jobb, grund osv är ju sen början av 1900-talet. det är inte speciellt fuktig mark.

en del är det klinker direkt och där luktar det inte något, men golven är kalla.. vi har satt in mekanisk ventilation, så även om det jämnar ut sig så kan det ju försvinna nu, värmen var mest för att få det lite bättre tänkte jag.

det är som sagt inte permanentboende, så vi ska inte lägga ner för mycket jobb, men vill ju ändå säkerställa att det inte blir unken lukt.. i 18 mån har det varit mekanisk ventilation, men det hjälper inte tyvärr.

B
sen om man lägger LK:s primer på betongen först, så kanske den stoppar en del av fukten att komma upp? eller?

fördelen med att värma lite är ju att det i alla fall inte blir kondens på golvet..

B
hmm.. nu gällde det ju bara komfortvärme, rummet värms idag upp av element som mer än väl räcker till.

men frågan är då att det kanske är bäst att låta golven bli kalla, och lägga ut lite trasmattor och ha innetofflorna på sig?

Bästa lösningen då är att lägga en nålfiltsmatta direkt på betongen. Golvvärme drar upp fukt i plattan men torkar också förstås men på vissa platser eller i väggarna kan det bli värre med golvvärme i oisolerad platta.

B
Aha... Så en heltäckningsmatta kanske inte är så dumt då

Så länge den släpper genom fukt och är "oorganisk" så går det. Nålfiltsmatta med pluppar fungerar, finns på t.ex Bauhaus i grönt och ljusgrå

En heltäckningsmatta anpassad för källare är ett bra och billigt sätt att få ett behagligare golv. För oss som också hade en oisolerad platta så gjorde det större skillnad än jag trodde.

/Krille

B
ok, låter ju som ett bra alternativ och inte alltför dyrt heller. Ja, det är nog att jämföra med en äldre källare utan isolering.

men nu till saken, vad ska göras för grundarbete? Jag antar att jag måste slipa bort allt gammalt lim som ev finns kvar sen plastmattan som las på 80-talet. Ska det sen vara helt betongrent och mattan på bara? eller ska den tejpas/limmas?

tänkte att lägga den och sen sätta golvlister så den hålls på plats.

hur känsliga är de mot ojämnheter? tunnt lager med flytspackel kanske vore nåt?

under köksdelen får det nog bli klinker misstänker jag, det blir nog dumt annars.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.