Byggahus.se

Oisolerade spirorör dragna i snedtaket

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi har nyligen fått ett FTX system installerat i vårt 1½plans 70talshus. Aggregatet är monterat på kallvind och rör är dragna till systemet med 100mm spirorör i snedtaket ner till kattvinden. Rören är isolerade på kallvinden och i kattvindarna. Men dom har dragit spirorören utanpå isoleringen i snedtaket och det känns fel. Dels borde det bli en himla värmeförlust och dels borde man tigga om problem med kondens.

Ska det vara så?

Mvh
    Bosse

2. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Förstår jag dig rätt om det är rören för tilluft och frånluft som du ser och som är oisolerade?
    Från aggregatet har du också avluft och uteluft, dvs utgående luft som värmen tagits tillvara från och ny frisk luft som ska värmas upp.
    Är det från och tilluft som du ser finns ingen risk för kondens om rören passerar ett uppvärmt rum. Värmeförluster kan du också bortse från.
    Vid stora ventilationssystem på kontor och liknande isoleras bara rör om det handlar om kyld luft, dvs AC. Eller om det krävs pga brandskydd. Dessa rör ligger ofta synliga i taket eller undertaksplattor.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Precis, rör för tilluft och frånluft. Men de befinner sig utanför husets isolering. Det är det som oroar mig. Kondens verkar inte vara nån fara iofs, så länge luften inuti röret är varmare än utanför. Skulle vara på sommaren som det skulle kunna vara problem.

Spirorören går alltså oisolerade ca 1.5m utomhus / luftdon (minst, men låt oss inte komplicera för mycket). Metall är ju rätt bra på att leda värme så om luften utanför rören är avsevärt kallare än inuti så borde det ske en icke marginell värmeförlust. Motbevisa mig gärna!

Redigerat 4 maj 2015 21:15
  4. M
    Medlem · Nivå 10
    Rör som går i kalla utrymmen ska typiskt ha 100mm isolering så antingen förstår vi inte konstruktionen eller så är något galet. Om detta är frånluft eller tilluftskanaler kommer du få en värmeförlust

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag förstår inte heller riktigt.
    Utanpå isoleringen i snedtaken = i luftspalten mellan isolering och yttertak?
    Hur har 100 mm rör fått plats där? Kanske du kan förklara bättre.

Men ja, om det är så att rören är dragna i ett kallt utrymme skall de naturligtvis vara isolerade.

6. M
    Medlem Nivå 1
    Det är det senare jag är rädd för. 100mm låter dock väldigt mycket på ett spirorör som är 100mm i sig själv.

Aggregaten står som sagt på kallvinden längst upp. För att komma ner med rör till kattvinden och rummen på bottenvåningen så har dom trängt in 100mm spirorör där isoleringen för snedväggarna är. Men när firman beskrev det så trodde jag att dom skulle dra rören på insidan av isoleringen, dvs innanför husets isolering och därmed i nästan rumstemperatur.

Är du med på min beskrivning myrstack?

7. M
    Medlem Nivå 1
    KnockOnWood - Innanför masonitskivan för luftspalten, men utanför isoleringen. Dom har tryckt ihop 150mm (tror jag) isolering för att få plats med spirorören.

8. S
    Medlem Nivå 8
    Ts: du har fyra kanaler.
    1. Frånluft - luften från dina rum (har rumstemperatur) till ftx
    2. Tilluft - luften in till dina run från ftx
    3. Avluft - avgående luft från ftx och ut
    4. Uteluft - luft utifrån till ftx

3 och 4 har jag svårt att se att de behöver isoleras. 1 och 2 är en annan sak

9. M
    Medlem Nivå 1
    sunqan: 3 och 4 går direkt till vars ett yttre luftdon. Isolerade rör på vägen dit, rör sig bara om 80cm rör eller så.

Om 1 och 2 är dåligt isolerade så blir det väl värmeförlust.

Känner mig så dum. Litade ju på att firman visste vad dom pratade om. Vill inte hänga ut dom här, men ventilation med återvinning verkar vara en stor del av deras business. Nu har jag ett FTX system som kommer höja min elräkning alltför mycket.

10. S
    Medlem Nivå 8
    Om 1 och 2 är oisolerade och ligger förlagda där det är kallt kommer det att förloras energi åt båda håll, det är riktigt. Fråga firman hur de tänkt. :)
    Den varma frånluften från rummen kyls ner och du får eventuellt kondens i röret. Den varma luften till rummet kyls också ner (men där får du ingen kondens).

11. M
    Medlem Nivå 1
    Jag misstänker att dom kommer säga något i stil med: "Det är en försumbar värmeförlust." :(

Pratade med en kommunal energirådgivare innan idag. Men det gav inte så mycket om själva ämnet om värmeförlust eller ej. Han tyckte jag skulle prata med konsumentrådgivare. Men får ju ge firman en chans först.

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nej, det är naturligtvis en helt galen montering.
    Till- och frånluftrör som går genom kallt utrymme skall isoleras, punkt!

Kan man inte "gömma" rören på ett snyggt sätt får man ju bygga schakt.
    Men du hade tydligen accepterat rördragning under innertaket.
    Det hade ju dessutom blivit enklare och billigare, och inte krävt isolering.

Hur sjutton fick de upp rören mellan masoniten/vindavvisarskivan och isoleringen?
    Har de inte "tufsat till" isoleringen samtidigt då?

13. M
    Medlem Nivå 1
    "Accepterat rördragning under innertaket"? Dom kom med förslaget att dra rören i snedtaket. Jag tänkte att om dom drar det på insidan av isoleringen så borde det vara ok. Eller missförstod jag din fråga?

Dom körde med en kil före röret vid montering. Utsidan på isoleringen är beklädd med papp så tror inte den är tilltuffsad. Ihoptryckt däremot.

14. M
    Medlem Nivå 1
    Ok, företaget byggde om ventilationen för 1½mån sen. Nu går oisolerade rör (nästan) bara i varma uttrymme. Trodde allt var frid och fröjd. Men redan nu när temperaturen utomhus är nere i 8 grader så går värmesystemen (direktel och luftvärmepump) igång rejält och innetemperaturen är nu 19 grader. Så jag börjar fundera på den FTX installationen jag alltmer börjar ångra. Och nu får jag väl idiotförklara mig själv. Firman har satt 30mm isolering utanpå spirorören. Det rör sig ändå om ett antal meter. Det skulle väl rimligen vara 100mm isolering. Men jag var helt fokuserad på feldragningen av rören innan. Suck. Får väl tilläggsisolera själv. Höra med Paroc om man kan sätta isolering utanpå FireVent isoleringen.

15. M
    Medlem Nivå 9
    Du får undersöka luftflödet i systemet och huset väldigt noggrann. Optimera tillluft och frånluft så att det passar just ditt hus. Alternativ, be en firma som kan sin sak göra det.
    FTX ser väldigt bra ut på ritningar och beräkningar på papper men att tillämpa det praktiskt är svårt och ibland hopplöst.
    Systemet ska helst skapa litet undertryck i huset men om huset är inte tätt då faller det. Det kommer kall luft (inte från tillluften).
    Om det skapat övertryck, då är det illa för att då varmluft trycks ut. Systemet måste optimeras till fullo för att spara max energi.
    Tror inte att en tilläggsisolering av rören hjälper så mycket till. 30 ska räcka gott o väl.