Jag köpte ett äldre hus med ett oinrett rum på övervåningen - alltså ingen isolering mot ytterväggen, kala träväggar, ett fönster hastigt fastspikat i fönsteröppningen med öppna glipor mot Moder natur osv. Naturligtvis blir det rummet redigt kallt på vintrarna och sprider kylan i resten av huset, så nu fnular jag på hur man enklast i alla fall kan isolera mot ytterväggen för att sedan ta tag i fönster osv.

Lagrena är som sådana: tegelvägg - svart papp - träplank - rummet.

Problemet är att allt är gjort för länge sedan, så även om virket är fint så är ingenting byggt med standardmått, så det får bli lösull. Reglarna/bjälkarna är cirka 13,5 x 13,5 cm och avfasade i hörnen. Efter en snabb titt så sa bygdens gubbar att jag nog skulle behöva 20 cm isolering totalt.

Funkar det med att bara spika upp 45x70 regel horisontellt för att uppnå 20,5 cm, lägga på osb/plywood, spruta in lösull och sedan fortsätta med gips? Ska jag ha på ångbroms, syllpapp? Och hur gör man med den saknade plankan i träväggen (se bild)? Det finns dessutom ett ställe där det är hål rakt ut genom murbruk och papp - det ska väl tätas, och i så fall hur?
 
  • Oinrett rum på övervåningen med kala träväggar och ett fönster, synliga reglar och svart papp bakom plankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vore ju inte fel att lägga på en 45x45 för att öka isoleringsskiktets tjocklek. För att säkra upp vindskyddet så skulle jag lagt vindskyddspapp ytterst överallt. Det kan inte förstöra något och tillför att lyften blir mindre rörlig i isoleringen och den fungerar bättre då så klart.Jag har inte jobbat med lösull, men jag misstänker att den kan tryckas ihop med tide så jag undrar om inte vanlig glasull som du skär till i lagom breda bitar skulle vara bäst. Bygg som man ska med ångspärr längst in. En variant till att lägga tjockare isolering ytterst är att ha ett s.k. installationsutrymme. Isolera i så fall det som nu är, sätt ångspärr och regla sedan på med 45x45. Mellan dessa lägger du glasull också och drar el och andra rör. Allt detta kommer då innanför ångspärren och det är lättare att lägga till t.ex. en dosa här eller där i framtiden utan att bryta ångspärren.

/Fredrik
 
S Sitiens skrev:
Funkar det med att bara spika upp 45x70 regel horisontellt för att uppnå 20,5 cm, lägga på osb/plywood, spruta in lösull och sedan fortsätta med gips? Ska jag ha på ångbroms, syllpapp? Och hur gör man med den saknade plankan i träväggen (se bild)? Det finns dessutom ett ställe där det är hål rakt ut genom murbruk och papp - det ska väl tätas, och i så fall hur?
Ja, det fungerar. Ångbroms eller ångspärr är upp till dig att välja mellan. Hugget som stucket om rummet kommer att vara permanent uppvärmt. Ev kan det också bero på vad rummet ska användas till, dvs hur mkt fukt som kan förväntas genereras.
Den saknade plankan bör tätas med massivt trä. Huvudsakligen för att hålla ute gnagare. Med lösull kan du göra lite hur som helst med den "reparationen".
Hål behöver naturligtvis täppas till. Dels från insidan på ungefär samma sätt som för den saknade brädan, och dels från utsidan genom att mura igen hålet i tegelväggen.
Sedan som redan föreslagits så är asfapapp på insidan innan isoleringen utförs att rekommendera.
Lösull sjunker inte ihop över tid som gammalt spån kan göra.

En snabb och enkel temporär lösning för fönstren, (om det inte ligger några gamla fönsterbågar med rätt mått och skräpar i ngt hörn förstås), är att häfta upp byggplast på insidan och sedan klämma den ordentligt runtom med läkt så det blir helt lufttätt. Då är fönsterfunktionen ungefär som gamla fönster med lös innerruta. Om fönstren inte är vind-/lufttäta så spelar det inte så stor roll hur mkt isolering som läggs på väggarna, det blir lite som ett välisolerat garage med öppna portar...
 
Oldboy Oldboy skrev:
Sedan som redan föreslagits så är asfapapp på insidan innan isoleringen utförs att rekommendera.
Det är tänkt att bli någon sorts vardagsrum/allrum; övervåningen har redan ett eget kök och sovrum så vardagsrum är väl det som fattas. Med andra ord blir det ingen större fuktgenerering.

Med asfapappen, är det tänkt att den ska rullas ut så att den täcker bjälkar och plankvägg, eller behöver man riva bjälkar och/eller plankvägg för att sätta den direkt mot den befintliga vindpappen, och sedan återställa alltihop?

Tack till både dig och fb35523 för tydliga och pedagogiska svar.
 
Asfapappen är tänkt som luft-/vind-dragtätning. Det är det absolut viktigaste för att en luftgenomsläpplig isolering (glasull etc) ska fungera som tänkt. Om luft kan röra sig det allra minsta försämras isoleringsförmågan väsentligt. Iom att lufttätheten på de äldre yttre delarna av fasaden är okända så känns det lämpligt. Min erfarenhet är att det aldrig är tillräckligt vindtätt byggt. Och, ju äldre hus desto mindre vindtätt. Dels för att ett visst litet luftgenomsläpp var nödvändigt pga ventilation (och eldning) förr, och dels för att tidens tand tillsammans med insekter och gnagare brukar ytterligare ha försämrat tätheten...

Så, ingen rivning av ngt, utan den sätts upp så som du tycker fungerar bäst rent praktiskt. Den behöver ju skarvas hur den än sätts upp. Rejäla överlapp, samt fastklämning med läkt längs med hela skarvarna gör det så tätt det går. Sedan om den sätts i liggande eller stående våder är ett praktiskt beslut. Vilket är lättast att hantera, samt vilket ger skarvar mot stabilt underlag som går att "klämspika" läkt mot.
Huruvida du väljer att pappa över de rejäla gamla väggreglarna eller inte är valfritt. Bara pappen kläms tätt mot dem så ingen luft kan dra förbi. Se upp med sprickor i virket. De kan fungera som vindkanaler om de går från in- till utsida av pappen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.