Hej,

Har letat och läst många trådar om i princip samma sak men då de är ganska gamla börjar jag en ny för att bolla några funderingar.

Hus från 1974/75, oisolerad platta på mark (typ 12 cm).
Vattenburen värme, konverterad 2010.
Ägt huset sedan 2022.

Vi ska ändra planlösningen på bottenvåning och kommer även passa på att byta golv och lägga in golvvärme.
Ca halva bottenvåningen har redan vattenburen golvvärme från en större renovering 2010. Resterande del har nu radiatorer.

Då jag ändå kommer att riva upp alla golv, där det inte är GV idag vill jag även passa på att göra om konstruktionen så den blir så riskfri som möjligt. Idag ligger det reglar golv på plattan, vanlig isolering mellan reglarna, spånskiva, parkettgolv. Reglarna vilar på träkilar mot plattan och ligger således in dikt an.

Har öppnat upp golvet några m2 och den är förvånansvärt torrt. Inte en tillstymmelse till fukt eller doft, vilket känns bra.

Nu till funderingen.
Ser primärt tre alternativ framför mig:
1. Byta ut isoleringen (bara för att jag kan) men behålla befintliga reglar som ändå verkar fräscha. Sen spånskiva med gv, plast (?), papp och parkett.

2. Byta till ett lyftet modernt golv, alt byta distanserna mot plattan till någon som inte är organiskt. Sen samma som ovan.

3. EPS-betong för att fylla upp golvet och göra det så likt en moden husgrund som möjligt. Denna känns mest seriös av någon anledning. Verkar som att denna metod används vid renoveringen 2010 då jag ser bitar av EPS-cement under väggen mot den delen.
Bygger man bort riskkonstruktionen med detta?
Någon som har erfarenhet av detta i liknande konstruktion?
Har förstått att man inte ska lägga någon plast mellan befintlig platta och EPS-betongen men ska man ändå lägga plast ovanpå värmegolvet innan parketten?

Finns massa fler frågor men de tar jag löpande om någon vill dela med sig :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.