Byggahus.se

Oisolerad platta behöver nytt golv. Alternativ lösning till platon/granab?

1. K
    Medlem · 2 inlägg

klb

Medlem
    Hej,

Efter ett idogt läsande på forumet kring problematiken med en oisolerad platta söker jag nu hjälp.

Huset är byggt 1977 och står på 80-platta med makadan 15cm såväl under som runt om.
    En-planshus utan källare.
    Vid håltagning fanns viss doft och fukten mättes till 17%.

Då vi ändå önskar ett bättre värmesystem än direktverkande el har vi beslutat oss för att riva upp golvet och delvis börja om.

Jag har som många andra läst om platon, granab, nivell osv. Dessa känns dock inte helt optimala? Är det verkligen så bra att dra ner inomhusluft rakt ner till plattan? Denna luft är ju fuktig och det bör ju kosta en del att värmehålla plattan på det sättet?
    Gjuta om plattan är inte ett alternativ.

skulle det inte gå att bygga på det här sättet istället?
    -Makadan
    -Betongplatta
    -Cellplast 40-50
    -Cellplast spårad 30 (läggs kors med tidigare cellplast för att täppa till)
    -Värmefördelande plåt för golvvärme (vattenburen golvvärme installeras)
    -Diffspärr
    -Nålfilter (förhindra gnissel)
    -Vinylgolv

Och vips har vi ju skapat ett golv som är helt fritt från organiska ämnen?
    Självklart går lite värme neråt men det kommer ju finnas värmespill på alla lösningar.

Hade det här varit en fungerande lösning eller är det mekanisk ventilation som gäller?

Tacksam för alla ideer, tankar och feedback.

2. Z
    Medlem · Uppland · 529 inlägg

Zakalwe

Medlem
    Som du säkert vet är hus byggda på 70.talet är riskkonsktruktioner där man gjöt in tryckimpregnerat trä i betongen, vilket ofta möglade.

Vi har också hus från 77 med oisolerad betongplatta som ursprungligen värmdes med direktverkande el. Den har sanerats och byggts om i omgångar. Redan 89' byttes all syll och ventilerat golv installerades (Granab, Nivell fanns inte då). Sen vi flyttade in har vi konverterat från direktverkande el till vattenburen golvvärme (bergvärme). I samband med det revs Granabgolvet och ersätes med Nivell.
    Enligt mig funkar vattenburet golvvärme på oisolerad betongplatta utmärkt så länge man har "flytande golv" med luftspalt, mekanisk golvventilation och ordentlig isolering mellan reglarna (vi har 70mm).

Jag skulle inte våga lägga cellplast direkt på plattan. Dels för det finns risk för fuktvandring, dels att det kan vara svårt att få golvet plant (vår platta var allt annat än rak, men tack vare laser och Nivell kunde jag få den helt perfekt). Så ja, jag tror att det är "mekanisk ventilation som gäller" om du inte vill riskera att konstig lukt tar sig upp från golvet.

I vårt fall är det LK 22 spårad spånskiva på Nivellreglar, värmeplåtar+slang, fuktspärr, stegmatta och parkett. (Enligt LK installationsmanual). Dvs. inget organiskt vidrör betongen utom plastskruvar som reglar vilar på. Plattan har jag minutiöst dammsugit från allt organiskt. Golvventilation är partitionerad i fyra lufttäta delar och luftflöde balanserat med separata spjäll. Takfläkten suger in husluft under golvet genom väggdon, husluften tar med sig fukten från plattan och skickas ut. Där luftrören går ihop sitter en hygrostat, som styr fläkthasatighet. Hygrostaten är inställd enligt någon kurva för minimal mikrobiell påväxt. (fläkten går för det mesta på lågfart utom på våren då det kan bli mer fukt under golvet, då ökar den i hastighet något). Overkill? Kanske...men vi upplever luftkvalitén som utmärkt och radonmätningar är också låga.

Vår totala elförbrukning (värme + hushållsel) ligger på cca 11000kWh/år, vilket är fantastiskt med tanke på att vi håller 182 kvadrat uppvärmt till 22 grader och det är endast 2-glasfönster. Så något nämnvärt värmeförlust "neråt" verkar inte ske.

Redigerat 9 jan 2020 23:13
  3. K
    Medlem · 2 inlägg

klb

Medlem
    Hej Zakalwe,

Tack för ditt svar - äntligen någon som svarar! :)

Jag måste fråga, vad kommer det sig att ni tog bort granab och satte in nivell?

Syll: Våra är tryckimpregnerade men inte ingjutna.
    Vår tanke var att flytspackla golvet innan vi kör loss för att få en jämn och fin yta. Den är inte direkt slät idag men heller inte galet dålig. Fuktvandringen du talar om, bör jag ens vara orolig för den tror du? Plattan står på sprängsten från bygget och sedan 150mm dräneringsgrus. Huset står på toppen av området som är bergigt.
    Det är väldigt lite fukt idag(17% enligt mätning) och väldigt lite doft. Då har de haft huset med platta, cellplast, spån och plastmatta sedan 1977.

Gjorde du någon större koll på de olika företagen som säljer ventilerade golv? Vad kom det sig att du valde just nivell?

De senaste dagarna har jag fastnat mer och mer för en "halvlösning" typ jape eller platon kombinerat med tänket från första inlägget.

Tack än en gång för ditt svar. Låt tråden starta!

4. Z
    Medlem · Uppland · 529 inlägg

Zakalwe

Medlem
    Jag vill absolut ha golvvärme och det var enklast att bara riva upp gamla golvet och lägga Nivell. Golvet knarrade dessutom och var inte helt jämnt. Ventilerad Granabgolv från 89' satt på "plastkilar" och var säkert bra på sin tid, men om vi skulle behålla det skulle jag behöva aningen spåra all spån eller lägga på ett lager spårad EPS. Nu i efterhand är jag glad att jag rev allt...det fanns en del bråte kvar på plattan. Nu är det kliniskt rent.

Svårt att sia hur det blir. Det kanske funkar om plattan är torr. Men om du flytspacklar och lägger EPS direkt på kommer eventuell fukt fångas mellan. Om det sedan blir någon doft eller inte är det svårt att säga. Har man ventilerat så tas all eventuell lukt och fult bort av bara farten. Och flytspackling av hela plattan är inte gratis heller samt det blir svårare att kompensera höjdskillnad om du råkar flytspackla lite snett.

En kompis la Nivell i sitt hus och jag tyckte det verkade bra och lätt att montera. Dessutom har Nivell bra manualer och man kan lätt tillverka egna Nivellreglar mha specialverktyg/gäng. Jag borrade/gängade egna reglar och kapade EPS själv så det blev lite billigare.

Annars finns variant med metallskenor (Uponor?) Snarlikt koncept men då måste man köpa skenor.

5. R
    Medlem · Östergötland · 404 inlägg

Rooney

Medlem
    Jag kan tipsa om heltäckningsmatta. De flesta andas och fungerar utmärkt att lägga direkt på plattan.
    Jag gjorde det själv i vintras och är supernöjd. Bra mycket billigare och enklare än att hålla på med ventilerat golv.

6. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 167 inlägg

ricebridge

Husägare
    Verkligen? Spontana tanken är ju att en sådan samlar smuts, damm, fukt och mögel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.