Hej!

Jag är inte ett dugg händig utav mig och har ingen som helst koll på något när det gäller hantverk/byggnationer, men förhoppningsvis finns det lite smartare människor här!

Jag är i behov av något slags insyns- och vindskydd, men vill gärna komma billigt undan. Några sådana här från Byggmax skulle passa (tillräckligt) bra: https://www.byggmax.se/skärmvägg-ebba-p087918091

Nu har jag ett staket som är 90cm högt (vindskydden är 180cm). Skulle det fungera att bara skruva fast vindskyddet på utsidan av mitt nuvarande staket? Jag är medveten om att det egentligen inte är optimalt, men frågan är om det skulle fungera överhuvudtaget, eller om jag måste ta bort nuvarande staket och sätta 180cm höga stolpar mellan varje vindskydd?

Jag bor precis vid vattnet så det blåser ganska mycket till och från.

Om det inte alls är en bra idé - finns någon annan "helt okej" lösning utan att jag behöver ta bort nuvarande staket?

Tack på förhand!

• Ett halvhögt trästaket på en uteplats med utsikt mot en vit byggnad och grönska, speglar begäran om byggråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med lågt trästaket, plastmöbel och natur i bakgrunden, relaterat till insynsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Hur högt upp över marken är det? Behövs staketet som fallskydd? Om inte kanske du kan demontera överliggare, spjälor och den mellersta stolpen. Räknar jag rätt har du 16 trall mellan ytterstolparna vilket är ca 1900mm. Skyddet du länkar till är 1800mm brett. Du kan då ställa 2st 45x95mm (1800mm höga) på insidan av ytterstolparna, förankra dem väl med stolparna och sedan montera insynsskyddet mellan dem.

Skall du ha vindskyddet runt hela terassen? Alltså hela staketets sträckning?

Larsa Larsa skrev:
Skall du ha vindskyddet runt hela terassen? Alltså hela staketets sträckning?
Nej, jag ska ha vindskyddet runt allt förutom den sidan med det korta räcket - alltså där jag har tagit kort. Jag tog kort på den sidan för att visa lite hur det ser ut, då det ser likadant ut runt hela.

J Jotsat skrev:
Hur högt upp över marken är det? Behövs staketet som fallskydd? Om inte kanske du kan demontera överliggare, spjälor och den mellersta stolpen. Räknar jag rätt har du 16 trall mellan ytterstolparna vilket är ca 1900mm. Skyddet du länkar till är 1800mm brett. Du kan då ställa 2st 45x95mm (1800mm höga) på insidan av ytterstolparna, förankra dem väl med stolparna och sedan montera insynsskyddet mellan dem.
Jag kan tyvärr inte svara på alla dina frågor, i alla fall inte just nu - jag får göra en uppdatering när det är ljust ute så att jag kan mäta lite bättre.

Räcket som jag har "fokuserat" på i bilderna ska faktiskt inte ha något vindskydd alls, så det kanske egentligen var dumt att ta bild just där. Jag tänkte att det ser likadant ut runt hela, och där kunde jag lätt ta bilder. Den kortsidan, som inte ska ha vindskydd, är kanske 120cm upp, men den andra kortsidan är kanske runda 3m eller något åt det hållet.

Jag vet inte om det krävs som fallskydd, men staketet byggdes för runda 6-7 år sedan om det påverkar något.

Det är mörkt ute, men jag gjorde en lite enklare snabbmätning på ena kortsidan och det är olika långt mellan stolparna (fråga mig inte varför det är byggt så, men antagligen för att det ska vara så snyggt som möjligt på dom mått som fanns?). Det finns tre stolpar (plus hörnet som långsidan också sitter i) och måtten mellan dom är ca 135cm, 128cm och 132,5cm. Stolparna är ca 9,3cm (dålig tumstock och mörker), förutom en (som sitter mot husväggen) som är ca 4,3cm.

Totalt inkl. alla stolpar är det ca 427,7cm, men det är inte helt 100% exakt.

Detta krånglar ju till det hela, känner jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.