19 096 läst ·
8 svar
19k läst
8 svar
Ohälsosamt med glasfiber?
Är det någon som vet om det är ohälsosamt att isolera med glasfiber utan att täcka för den? Min sambo är nämligen inne på att hyra en industrilokal där taket endast består av någon form av glasfibermaterial. Bör hon kräva att taket täcks med något? Vi har googlat men inte hittat någon information om detta. Tacksam för hjälp.
Tjenare ! Menar du Gullfiber?
Gullfiber/glasull skulle jag tro hamnar i kategorin irriterande (luftvägar). Det är således inte farligt men vore det jag skulle jag täcka det med något. Irriterande är just ju, just irriterande
.
Ett lager vindväv kostar inte så många kronor och är antagligen både enklare och billigare än t ex OSB eller liknande.
Ett lager vindväv kostar inte så många kronor och är antagligen både enklare och billigare än t ex OSB eller liknande.
Saxat ifrån Wikipedia. Har absolut ingen aning om det finns någon sanning i det. Att det kliar gott vet jag dock...
"Det finns också studier som påvisar vissa likheter mellan glasull och asbest. Förpackningar med glasfiberull i USA förses med varningstext om att fibrerna visat sig framkalla cancer på försöksdjur och att det även kan finnas risk för människor.Glasfiberull skapar även retsamma hudirritationer vid kroppskontakt."
"Det finns också studier som påvisar vissa likheter mellan glasull och asbest. Förpackningar med glasfiberull i USA förses med varningstext om att fibrerna visat sig framkalla cancer på försöksdjur och att det även kan finnas risk för människor.Glasfiberull skapar även retsamma hudirritationer vid kroppskontakt."
I skolan har vi fått lära oss att sålänge det inte rör på sig är det inte farligt, men om man rör på det eller eldar på det så frigörs det vassa små partiklar som är irriterande.
Kolfiber är dock värre på det, det ska man defenitivt passa sig för om det brinner.
Kolfiber är dock värre på det, det ska man defenitivt passa sig för om det brinner.
Taket har denna konstruktion för att vara bullerdämpande och mot insidan är det antagligen en duk som täcker isoleringen. En vanlig konstruktion i industrilokaler. Täcker ni över isoleringen med något tätt material så försvinner bullerdämpningen.
Tack för era svar.
Bror: Konstruktionen verkar vara gjord precis enligt din beskrivning. Om man skulle köra på "Kemistens" förslag med vindväv, skulle det också ta kål på bullerdämpningen?
Cheetah1: Tack. Det är vad vi också har hört av "alla". Det betyder ju dock inte att det är en sanning ... Det finns mycket ofarligt i historien som visat sig vara allt annat än det och det var därför vi ville fråga runt lite.
Bror: Konstruktionen verkar vara gjord precis enligt din beskrivning. Om man skulle köra på "Kemistens" förslag med vindväv, skulle det också ta kål på bullerdämpningen?
Cheetah1: Tack. Det är vad vi också har hört av "alla". Det betyder ju dock inte att det är en sanning ... Det finns mycket ofarligt i historien som visat sig vara allt annat än det och det var därför vi ville fråga runt lite.
Om vindväv försämrar ljuddämpningen vågar jag inte svara på. Å andra sidan tror jag inte att risken för att fibrer från isoleringen skall komma i omlopp inne i lokalen är väldigt liten, om inte inte takkonstruktionen är vältigt otät så att det blåser in genom isoleringen. Men så är det knappast.
Klicka här för att svara