F Flundran skrev:
Hej
har just flyttat in i ett hus vars gräsmatta är extremt angripen av ogräs särskilt maskrosor. Stroller kombi finns väl inte me(?). Finns det något man kan använda som dödar ogräset men inte gräset?
Undrar
Flundran
Dicotex, använd tryckspruta. Blandas 10 ml per liter vatten.
3 veckor efter två behandlingar är samtliga ogräs döda. Maskrosor osv, rubbet.
Sen är det bara att klippa, gödsla, vattna på som vanligt.
Finns att köpa här: (enda jag hittade som levererade till Sverige utan knussel)
https://agrarking.com/dicotex-lawn-weed-free-500-ml

F fsn skrev:
Jag tror du har trovärdighetsproblem med den analysen? Det kanske är du som har mest problem?
Jag har inga problem med det jag räknade upp. Vi bor numera på landet utan några grannar precis inpå, så ingen bryr sig om våran gräsmatta eller vedbod. Men innan bodde vi så att grannen kom med små pikar om man nån gång slog sig ner i solen med en öl istället för att jobba på tomten. Då kan jag hålla med om att jag hade lite problem med det och ständigt dåligt samvete.
För övrigt har vi mycket få maskrosor på gräsmattan utan att ha gjort nåt alls åt saken.

Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
F
A AndersMN skrev:
Just nu bor jag i lägenhet, så inte just nu. Men har du robot dom klipper tillräckligt ofta kommer du att vinna. Maskrosor orkar inte med att bli klippta varje dag, inte heller brunett, rölleka, sparvnäva, hönsarv, eller vad man nu har mest problem med
Alla som klipper med robot vet nåt som du gissar på. Jag har klippt med robot i typ 10 år, och om jag och alla andra som klipper med robot säger att det inte hjälper mot maskrosor för att dom jävlarna anpassar sig och blommar under klipphöjden (jag klipper fö på lägsta nivån på HK automower) så är det väl det som gäller och inte nåt som du antar utan att veta.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Alla som klipper med robot vet nåt som du gissar på. Jag har klippt med robot i typ 10 år, och om jag och alla andra som klipper med robot säger att det inte hjälper mot maskrosor för att dom jävlarna anpassar sig och blommar under klipphöjden (jag klipper fö på lägsta nivån på HK automower) så är det väl det som gäller och inte nåt som du antar utan att veta.
Bodde i hus med robot tidigare. Klippte inte jättekort. Råkade jag se maskrosblommor tog jag bort dem. Men det det blev mycket mycket färre maskrosor efter ett tag. Några stora som jag störde mig extra mycket på plockade jag upp med roten, men totalt sett var det så få och små maskrosor efter något år kvar att det inte var nåt särskilt problem längre. Känns som att om man slår ut vårblomningen blir nyetableringen minimal.

A AndersMN skrev:
Råkade jag se maskrosblommor tog jag bort dem.
Vad menar du nu då? Var det inte roboten som tog bort dina maskrosor???

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Även om maskrosor är perenna, så minskas beståndet av ihärdigt manuellt borttagande och till viss del också av regelbunden klippning. Detta är min uppfattning och erfarenhet i frågan. Har hört att tillförande av kalk kan minska mängden maskrosor- vet inte om det är sant.

R roli skrev:
De skickar inte upp blomman så högt att klipparen får tag på den, dvs de blommar under klipphöjden. Det är detta som är anpassningen.
Precis. 👍 Det är därför det inte räcker med robot.

Men - om man pausar roboten några dagar så sticker blommorna upp igen och kan klippas av roboten. Så att lägga in några lite längre klipp-pauser i när det är blomningstid är ett tips. Dock envisas maskrosorna då med att producera nya blommor. Men man borde ju kunna anpassa roboten och lägga in flera pauser i programmeringen.

På en liten gräsmatta kan man alternativt avvakta till blommorna blommat klart innan man pausar. Då kommer (många av) fröställningarna att sticka upp så man kan plocka bort dem för hand. Om man orkar.

Folk har det gott ställt endå vilket är härligt att se. Närmaskrosor är ett sånt problem att man med ljus och lykta söker bekämpningsmedel som av en anledning förbjudits eller vad det nu är 😄

Kör gräsklippare, det funkar varje gång 👍

P Peter787 skrev:
De medlen påverkar vare sig gräs eller vedartade växter.
Detta generella påstående får du allt styrka med någon källa.
För det stämmer varken med vad jag läst i manualer eller med min erfarenhet.

T TheGame skrev:
👎Tyvärr inte.
Rötterna sitter för djupt även om man kör lägsta klipphöjd😉

F
O O skrev:
Precis. 👍 Det är därför det inte räcker med robot.

Men - om man pausar roboten några dagar så sticker blommorna upp igen och kan klippas av roboten. Så att lägga in några lite längre klipp-pauser i när det är blomningstid är ett tips. Dock envisas maskrosorna då med att producera nya blommor. Men man borde ju kunna anpassa roboten och lägga in flera pauser i programmeringen.

På en liten gräsmatta kan man alternativt avvakta till blommorna blommat klart innan man pausar. Då kommer (många av) fröställningarna att sticka upp så man kan plocka bort dem för hand. Om man orkar.
Nu hjälper det inte att hugga huvudet av dom, de håller sig liksom vid liv ändå och den avhuggna blomman blommar liksom ändå och släpper sina jävla frö. ett par droppar på bladen löser dock problemet,kliniskt och effektivt..

B
T TheGame skrev:
Folk har det gott ställt endå vilket är härligt att se. Närmaskrosor är ett sånt problem att man med ljus och lykta söker bekämpningsmedel som av en anledning förbjudits eller vad det nu är 😄

Funkar skitbra med robot, 10:e sommaren som den går 👌🏻🤨

Gräsmatta med gula maskrosor, delvis klippt av robotgräsklippare under sommar, friskt grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B breakman skrev:
Funkar skitbra med robot, 10:e sommaren som den går 👌🏻🤨

[bild]
Ser ju knappast ut så där hela sommaren.
Jag klipper med gräsklippare jag skjuter framför mig kanske 1 eller 2 ggr / vecka. det är ju bara en period det ser ut så där. hos mig är det tom värre, så förstår inte att man kan tycka att det där är så farligt 😂
Men vill du hellre använda förbjudna bekämpningsmedel osv, ja go for it!
Nästa år samma period ser det väll likadant ut igen 😅

B
T TheGame skrev:
Ser ju knappast ut så där hela sommaren.
Jag klipper med gräsklippare jag skjuter framför mig kanske 1 eller 2 ggr / vecka. det är ju bara en period det ser ut så där. hos mig är det tom värre, så förstår inte att man kan tycka att det där är så farligt 😂
Men vill du hellre använda förbjudna bekämpningsmedel osv, ja go for it!
Nästa år samma period ser det väll likadant ut igen 😅
Det där var värsta fläcken just nu, det kommer bli värre där de värsta områdena drar igång...

F fsn skrev:
Nu hjälper det inte att hugga huvudet av dom, de håller sig liksom vid liv ändå och den avhuggna blomman blommar liksom ändå och släpper sina jävla frö.
Kanske, kanske inte. Men det växer garanterat ut nya blommor igen, igen, igen....
F fsn skrev:
ett par droppar på bladen löser dock problemet,kliniskt och effektivt..
👍 Men man måste göra det några säsonger till alla frön har grott och de nya plantorna fått sin dos.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.