Byggahus.se

Ogräs - Behöver hjälp

1. Mead
    Medlem Nivå 4
    Hej, har en fastighet där det vuxit ogräs - vänligen se bilder.
    De som har bott där har försummat trädgården, vilket är jättetråkigt.

Vi har sedan bilderna vart där och röjt och fixat till majoriteten men ogräset mellan stenplattorna fortsätter att växa på nytt.
    Bara för några veckor sen var de "snaggade" efter att ha gått med grästrimmer. nu redan 1 decimeter högt igen

Prövade även att spruta på en dunk med miljövänligt ogräsmedel, vilket verkar ha haft 0 effekt. Vet inte vad det var men luktade som någon blandning mellan kattpiss och måsskit.

Vänder mig därmed till er gemensamma kunskapsbank o ställer frågan;
    Vad bör man göra? Finns det kraftigare ogräsmedel man kan få tag på som privatperson och framförallt, vilket ska JAG köpa för detta ändamål (ogräs mellan stenplattor)!

OBS Mossan PÅ stenplattorna har jag redan högtryckstvättat bort

Vill verkligen slippa sitta på knä och skrapa ur varenda reva om möjligt.. men det kanske är enda tillvägagångssättet?

Hur bör man följa upp i framtiden för att slippa ogräs just mellan plattorna? Är det gröpa ur nuvarande jord+rötter och i med stenmjöl eller typ sand?

Och hur göra på garageuppfarten, de plattorna är väldigt mycket tightare. Svårt att komma åt mellan skrevorna :(

Tack tack tack snälla för att ni tar er tid att läsa o förhoppningsvis svara med råd :)

/Mead

Redigerat 2 nov 14:52
  2. B
    Medlem · Nivå 19
    Man kan använda en ogräsbrännare, det fungerar mycket bra för att ta död på ogräs mellan plattor. Men förhindrar inte att nya frön gror i jorden förstås utan då måste man som du skriver ersätta jorden med stenmjöl eller liknande..

3. yonna
    Medlem · Nivå 15
    Ånga är det mest miljövänliga man kan använda. Det gäller att inte ånga för mycket utan bara lätt - i annat fall blir gräset/ogräset ilsket och lägger energi på att överleva. Jag ångade min stenlagda garageuppfart två gånger/säsong och det var både lätt och smidigt. Du får räkna med att initialt gå över ytorna oftare i början.

4. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Ogräs i trädgården är ett sisyfosarbete. Det tar aldrig slut, utan är kontinuerligt fortgående.
    Det ska finnas div produkter av typen hårdfog för att minska ogräs mellan plattor. Huruvida det fungerar vet jag inte.

Sedan är det stor skillnad i ogrästryck mellan stadsmiljö och på landet. Kan kanske vara bra att veta.

5. kenneth5828
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Finns bättre ogräs medel i Tyskland att köpa, tror det heter något med glysofat, kan kolla när jag kommer åt fakturerna igen.

Ånga/hetvatten/bränna fungerar för stunden men det dödar inga rötter, vi använder detta på jobb, eftersom man inte får använda något annat i Malmö stad.

6. optimum
    Medlem · Nivå 10
    Finns roundup i butiker i Sverige.

Funkar jättebra.
    Men behandla när det inte ska bli regn på ett par dagar.

Spruta inte på några växter du vill ha kvar.

7. Fadai
    Verktygstokig · Nivå 7
    Tycker du ska glömma tanken på gift. Bränn och gör hårdfog mellan plattorna.

• Laddar…
  8. Dennis80
    Medlem Nivå 1
    Testa ogräsvinäger. Det tar ganska bra på djupet. Brukar räcka 1-2 gånger/säsong

9. B
    Medlem · Nivå 19
    Glyfosatbaserade bekämpningsmedel får inte användas på hårdgjorda ytor som stenläggning eftersom det är stor risk för att det vid regn rinner iväg till dagvattenbrunnar och diken etc. där det kan ställa till med skada (det är högst osäkert att lita på en väderprognos om att det inte ska regna de närmaste dagarna, eller för den delen att man själv kommer ihåg att inte vattna i trädgården på flera dagar). Sen blir det år för år allt fler ogräs som blir resistenta mot glyfosfat, precis som bakterier blir resistenta när människor överanvänder antibiotika, och därför är det bäst att vänta med glyfosfat tills det verkligen behövs och det gäller inte att få bort ogräs i stenläggningar där det finns väl fungerande alternativa behandlingar.

Inte heller att förglömma att de bin som behövs för pollinering av både det som växer i våra trädgårdar och det som odlas kommersiellt påverkas negativt av glyfosfat.

Inga växter överlever någon längre tid utan gröna delar så även om ånga och bränning inte skulle ta död på rötterna så kommer rötterna att dö ändå.

• Laddar…
  10. optimum
    Medlem · Nivå 10
    Har du källa till att man inte får använda glyfosat på hårdgjorda ytor?

11. T
    Medlem · Nivå 10
    Finns riktig Roundup att beställa från Polen. Den som säljs här i butiker har för lite styrka.
    Polska har 720 g / liter glyphosate. Inget överlever.

12. H
    Medlem Nivå 3
    Tror det är bättre att lägga om alla plattor men rätt underarbete och fylla med hårdfog i stället för att använda de gifter som är förbjudna om du inte får det att fungera med "lagliga" metoder. Så länge det är jord kvar så kommer det åter. Det skulle göra ett rejält lyft för en ringa peng om du lägger om plattorna. Vet att det inte var frågan, men ibland är hårt arbete bättre än gifter i vår mark för att man skall ha snyggt. .

13. B
    Medlem · Nivå 19
    Räcker det med vad andra har skrivit i forumet?
    https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-dosering-av-glyfosat.343982/#post-3304307
    Eller kanske vad Åtvidabergs kommun skriver:
    https://www.atvidaberg.se/download/...535973156923/riktlinjer-kemisk-bekampning.pdf
    Bör inte privata villatomter vara lika skyddade från bekämpningsmedel som andra ställen där barn vistas?

14. optimum
    Medlem · Nivå 10
    Nej jag hittade inget heller om något förbud.

Från din länk att läsa. så...
    Jag lånar texten som Mikael_L skrev vilken jag tycker är mycket klokt skriven

"Så TS, använd du roundup du, men sparsamt och med förstånd, så blir det nog bra.
    Jag gillade inte riktigt att du vill bespruta betongplattorna, det är ju fel. Men du får göra en bedömning av risken att det sen kan rinna iväg vid regn och hamna i dagvattnet."

Så gör jag. Vi använder det bara när det inte är risk för regn. Dessutom relativt måttligt.
    Hamnar därför aldrig i dagvattenbrunnar.
    Funkar kanonbra.

15. B
    Medlem · Nivå 19
    Men du vet väl om att glyfosat inte bryts ner av luft utan i jorden så det ligger ju kvar på plattorna tills det sköljs bort. Eller vad tror du händer med glyfosaten som du sprutar på plattorna?

Ingen har betvivlat att glyfosat tar död på ogräs men det finns många andra metoder som gör det också utan att riskera att förstöra något annat i miljön. Du brukar ju tänka på skydda miljön.