Efter det senaste skyfallet blev det stopp i avloppet i källarnedgången igen. Jag var ute och öste vatten i nästan en timme, medan det öste ned. Idag försökte jag spola brunnen, men det gick inte så bra. Vattnet rinner väldigt sakta ut. Brunnen är i form av en spygatt och jag tror att det kan åka ner en del sand som till slut kan sätta igen det hela. Jag kom ner ca 1,5 m med spolslangen, men sen var det tvärstopp. Detta problem har hänt flera gånger förr och jag har då lyckats spola igenom. Nu blir det spolfirma som får komma. Hur skall man göra som en långsiktig lösning? Borde man gräva en djupare brunn och sätta dit en länspump som extra säkerhet? Då kan man även få till en sandfälla i botten som man kan rensa då och då. Att bara ha en spygatt verkar bädda för problem tycker jag. För närvarande har jag satt dit en liten pump i brunnen, som får pumpa över till ett plåtfat. Där har jag en större länspump som kan pumpa upp vattnet några meter till gräsmattan. Detta är högst tillfälligt, men man är lite orolig för ev. kommande skyfall innan spolbilen kommit.
Jo, jag har förstått att spygatt är för att undvika frysning. Sandfånget finns längst ner på dräneringen. Jag vet inte vart spygatten går, men gissar att den går på dräneringen. Om jag får bort stoppet kan jag spola rejält och kolla om det rinner i dräneringen (om det går att särskilja brusnivån från den ordinarie).
Brunnen i trappan går oftast till en brunn på insidan av dörren och den brukar av naturliga skäl vara full i vattenlåset. Så kolla vilken riktning det är på utloppet från spygatten och pekar den in mot huset så leta på insidan efter en brunn att rensa.
Ja, utloppet pekar in mot huset. Det finns en brunn i tvättstugan, men dit är det ca 3 m. Det är stopp ca 1,5 m in från spygatten. Utloppet pekar inte mot tvättstugans brunn, utan ca 30 grader från den i en vinkel lite mer mot den dränering som borde finnas utmed husväggen. Stoppet verkar vara nånstans vid inkoppling mot dränering tror jag.
Jag skaffade en billig USB-kamera på 24.se som funkade alldeles utmärkt. Kopplade in den på min Windows surfplatta och firade ner den i avloppet. Jag kunde då se att det ligger en sten och blockerar i stort sett hela röret. Så det är svaret på varför det inte har gått att spola bort stoppet. Den verkar helt fastkilad. Provade med ett relativt styvt rensband och trycka på stenen, men det hände ingenting. Nu fattar jag varför förra ägaren har satt lite extra finmaskigt plastnät i brunnslocket. Om det kommer ned det minsta skit så fastnar det ganska lätt vid stenen och det blir helt stopp. Jag har beslutat mig för att bygga ett tak över källarnedgången för att komma runt problemet, men kan det finnas nån metod att få bort en sån här sten tro? Jag vet fortfarande inte vart avloppet går, det kan hända att det bara mynnar rätt ut i marken, så det kan eventuellt vara fler stenar bakom. Men om man skulle lyckas trycka iväg stenen något kanske det kan bli lite bättre flöde.
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Ja, det kan nog gå. Vad skulle man kunna utläsa av dem tror du? Jag har sett att stenen sitter där och blockerar. Såg även ut som att det var mycket vatten just vid stenen. Kanske den blockerar den nedre delen av röret helt och sen är det en liten öppning ovanför den.
Har tagit några bilder, men det är rätt otydligt. En del av stenen är under vatten oxå, så där blir det ännu otydligare. Det ser i princip ut som stenen täcker det mesta av rörets diameter. Har även filmat, kanske kan lägga in den sen om det är möjligt. Rörets diameter verkar vara 30 mm, det är diametern på spygattens utlopp i alla fall. Röret är helt rakt och stenen ligger ca 1,5 m in. Har en tanke på om det skulle kunna gå att trycka till stenen något, t ex ta ett någorlunda tunt kopparrör som kan böjas ner in i hålet och föras ner till stenen. Sedan knacka lite försiktigt och få stenen att rubba sig något. Därefter ta våtdammsugaren och försöka suga upp stenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är möjligen inte så att avloppet mynnar ut i en "stenkista".
Dvs att man lagt en massa sten i botten och fungerar som en sjunkbrunn utan att ha koppling till annat avlopp/dränering ?.. då hjälper det knappast att "ta bort" en sten.
Dvs att man lagt en massa sten i botten och fungerar som en sjunkbrunn utan att ha koppling till annat avlopp/dränering ?.. då hjälper det knappast att "ta bort" en sten.
Ja, så kan det mycket väl vara, det är nog mest troligast. Den här brunnen tillkom i samband med en utbyggnad för 30 år sedan. Jag kan tänka mig att man grävde ur och lade ner röret, ingen inkoppling på befintlig dränering. Sen kan det vara så att man tryckte ner röret lite extra och då råkade just den här stenen tryckas in och blockera nästan hela rörets diameter. Man kanske inte heller provspolade brunnen efteråt. Jag har svårt att förstå hur den stenen kommit så pass långt in i röret annars som det ser ut, röret ser ut att fortsätta någon lite bit efter stenen. Men kanske man skulle kunna rubba stenen något så att den inte blockerar fullt så mycket. Den verkar ha blockerat så mycket av röret så att inte ens vatten kan rinna förbi i underkant. Tror inte att det är grundvatten som står så högt, då hade vi haft fuktskador i huset antar jag. Kan ju prova och suga upp vattnet och se om det kommer nytt nånstans ifrån.