Yes de bytte allt på 1-2h!
16 740 läst · 37 svar
17k läst
37 svar
Oförutsedda komplikationer badrum
-
elpaco
Gräsfantast- Västra Götaland
- Villa, 60-talet
- Medlem jun 2011
- 3 826 inlägg
- 3 660 gillningar
- 449 bilder
14 nov 2020 10:56 #17Nu verkar ju detta ha löst sig, men för att förtydliga - det är ditt kontrakt som avgör. Berätta för oss vad som står där, exakt, så skall vi berätta om du ändå bör ersätta entreprenören. Står det tex fastpris med avlopp, så ingår det. Står det fastpris med avlopp inkopplat till befintliga rör så ingår det inte. Bra offerter är exakt specade. Sedan att entreprenören bråkar om 2t i början på något som säker kostar 100k+ är ju lite spännande .. varningssignal.
- Laddar…
-
14 nov 2020 13:08 #18
Det är ju alldeles självklart att entreprenören ska kommunicera.. och mycket anmärkningsvärt är att många, enligt dig, inte skulle nämna nåt. I så fall.. inte att undra på att komplikationer mellan kund och entreprenör lätt ökar.. Menar du att de som inte nämner nåt bara sänder den utökade fakturan sen.. eller, att de konstaterar faktum om merarbete men håller sig till offerten sedan?
Du påpekar lite senare att konsumenten/kunden kan kommunicera..Rimligen går det åt båda håll. Har man inte fått svar, så får man väl insistera på ett sådant.. Det rör ju inte en vattenläcka eller något direkt akut, så det finns inte den anledning att bara köra på, som du tycks menar. Jag vill alltså också påpeka, att det därtill framstår mycket rimligt att ett proffs ska räkna med att dimensionen inte behöver vara korrekt dimensionerad för nytt bruk av ett utrymme, i detta fall då utrymmet använts som tvättrum och det inte står någon toa där; och inte minst givet den beställning som faktiskt föreligger enligt ts, som avser en förändrad användning, där det bredare dimensioner krävs på ett avloppsrör jämfört med rör för tvättmaskiner. Nåväl, priset är en annan sak.. men märk väl, ur konsumentsynpunkt kan sånt här åter igen framstå som ett anmärkningsvärt sätt att salta räkningen..- Laddar…
-
14 nov 2020 13:19 #19
-
Lägenhetsfixare · Sverige · 507 inlägg 14 nov 2020 16:05
connywesth
Lägenhetsfixare- Sverige
- Lägenhet, 90-talet
- Medlem nov 2019
- 507 inlägg
- 347 gillningar
- 2 bilder
14 nov 2020 16:05 #20
Fast pris är "fast pris" och om det inte är rimliga tillkommande "oförutsedda kostnader" vilket detta inte verkar vara vid min första "amatörmässiga" anblick så borde du inte behöva betala tilläggskostnader. Men det kanske någon professionell hantverkare kan yttra sig om...- Laddar…
-
14 nov 2020 19:49 #21
Sen vet jag inte hur de ska kunna gissa sig till att det varit ett 75 rör i betongen när det även varit tm som stått där. Jag var inte på plats och räknade, jag var inte på plats och hörde exakta orden som utbyttes. Därför fokuserar jag endast på det TS skrivit och inte ens det kan man vara 100 på då det är lätt att vrida saker och ting till sin favör. De har ju själva redan erbjudit halva arbetspriset, det visar ju på att de förstår att tillägget kanske är obekvämt men behövligt.
Återigen, jag tycker det verkar finnas en schysst dialog med firman. Arbetet är utfört och jag misstänker att detta inte kommer bli ett problem, kunden kan alltid vägra betala. Inte så de kommer jaga den tillkommande summan.
Förutsätt inte allt om du inte varit med i hela ledet. -
14 nov 2020 21:15 #22
Hur som. Nej, jag gissar inte.. det är så enkelt som att jag inte delar din bild och uppfattning här.. om att man skulle ha varit på plats och höra eller se själv för att kunna säga något. Det finns allmänna utgångspunkter som är tillräckliga här för att uttala sig: .
Jag anser nämligen att det absolut är rimligt för köpare att ställa krav på att ett proffs kan sin sak och har erfarenheter för bedömning på sitt kompetensområde. Och vidare, att kunskapen kan översättas i tanke och handling.. som att i den situation som ts beskriver så bör proffset rimligen ha kompetens nog att begripa att,
- då ett tvättrum ska toa-anpassas så kan det mycket väl innebära att rören nödvändigtvis inte stämmer för toan, då avlopp för tvättmaskiner inte behöver vara lika generöst dimensionerade som toa-avlopp. Det är basics..
Detta innebär att den saken också ska kunna återspeglas i offert och i förklaring till kund, om att,
- ett pristillägg kan tillkomma ifall rören inte är rätt dimensionerade och kräver extra genomföring. Det där handlar om att expertis och erfarenhet överförs i praktisk handling, som info enligt KTjL. Det är inte direkt rocket science att skriva offerter.
Alltså: det är helt rimligt att proffset har kompetens nog och erfarenheter inom sitt område, så att han/hon också i rollen som entreprenör kan informera konsumenten på förhand om sina överväganden, som då rimligen ska återspeglas i offert. .
Uppenbarligen finns en offert med fast pris. Inget annat.. och sedan en begäran om tilläggsavgift, trots allt. Inte bra.
Man kan nog också diskutera det där erbjudandet om att sänka 50 %.. Varför skulle det erbjudandet visa på något sådant som du verkar mena.. (inte minst om den uppräknade tilläggs-avgiften från början är rätt häftigt saltad)?
Tanken.. om vad det förslaget skulle kunna tyda på.. är väl om något en riktig gissning..
Varför skulle kunden betala något tillägg alls..?
Jag ställer mig tveksam till att kunder ska betala när entreprenören missar att informera det som rimligen ska vara uppenbart i rollen som ett proffs.. och särskilt då sakkunskap inte återspeglas i tydlig offerering. . -
14 nov 2020 21:24 #23
I samma veva låter det på dig som att man ska stämma alla som inte betalar fakturor för att det är lagligt? Lagar i all ära men det är inte alltid jättelätt att applicera dessa i verkligheten. Visst lätt att skriva här men ponera att firman som jobbar åt TS lackar på honom, gör ett skitjobb enligt offert, stänger ner firman...vad är lagen värd då? TS kommer ha ett helvete framför sig. Han har ju lagen på sin sida.
Sen måste inte allt kommuniceras heller, enligt lagen så får man inte överstiga ett visst procentuellt belopp vid arbeten som måste ske. Får man inte tag på kunden och man måste utföra detta moment (oavsett hur och varför) så kan man tuta på och sen fakturera kunden för den delen utöver offertpris/fastpris.
Återigen, utan att se offerten så spelar vissa saker mindre roll.
Det är därför jag skrev min allmänna mening i slutet, var inte riktad mot någon speciell.
Utöver detta så kan både företag och kunder vara dryga/dåliga/ge fel info osv, det är dock i tillfällen när kommunikationen är obefintlig som det kan bli riktigt jobbigt, annars brukar det mesta lösa sig. -
14 nov 2020 21:52 #24
Visst kan man diskutera i månader.. men det gör inte jag här.. Jag har sagt min mening..
Förvisso kan man lägga på max 15 procent.. Men det finns inget som säger att man kan tuta och köra om man inte får tag på kunden direkt. Det där rör akuta saker.. och verkar väl vara en intern "regel" som vissa proffs anammat.. eller?
Men det är klart.. i sånt läge är det surt för entreprenören om jobbet stannar av och mannarna inte kan göra nytta..
Å andra sidan, har man varit otydlig från början, så är det precis det som kan hända.. och där har nåra hittat på egna genvägar..
Så absurt när entreprenörer/proffs står där med fingret mun.. och låtsas att man inte kunnat tänka och förutse och informera i tydlig offert,.. alltså, liten tvättmaskin litet avlopp, toa större avlopp.. kan behöva anpassas.. Där kan man som proffs uttala scenarier... som i liknande enkla fall som nämnts, om att här behövs ett förtydligande i offererat pris.. för båda parters skull..
Och att det sedan kan hända allt möjligt annat tokigt, hör inte till saken, utan kan likaväl vara ägnat att dra uppmärksamhet från själva sakfrågan: att entreprenörer i rollen som proffs har ett större ansvar gentemot konsumenter/kund. Fast pris är fast pris.. Och nej, det är inte seriöst att tuta och köra.. om det inte är akut. Detta gäller fö alla professioner.. men märkligt nog verkar det som vissa proffs mer än andra inte riktigt lika ofta verkar kunna förtydliga sig.. Och oops.. det blev inte riktigt rätt.. tänkte inte på det...
Är det inte som att ge sig själv underbetyg? Och ska kunder då betala.. Tja.. -
14 nov 2020 22:01 #25
Hur som helst är det tråkigt att du verkar haft väldigt dåliga erfarenheter. Hoppas det repar sig någongång. Lycka till -
14 nov 2020 22:32 #26
Som tur är har jag mött så många entreprenörer.. både privat och i rollen som upphandlare, däribland ett antal riktigt suveräna hantverkare.. så jag vet nog rätt väl vad jag talar om. Har tillfällen och lång erfarenhet att luta mot jämte egen kompetens. Har bakgrund för jämförelser.
Och nej, bara för att det ska vara tydligt, varken den ena eller den andra ska behöva bestrida eller gå till stämningsförfaranden.. om alla gör sitt bästa och försöker vara juste.
Tyvärr finns där ute så många oseriösa som förstör det för seriösa kunniga proffs, som med rätta ska ha den uppskattning de förtjänar. . .
Likaledes.. lycka till du med! . -
15 nov 2020 08:57 #27
-
Medlem · 19 inlägg 15 nov 2020 09:0715 nov 2020 09:07 #28
Det är väldigt vanligt att det går 110 rör i plattan och att sticken upp igenom plattan är mindre. Att entreprenören viste det skulle behöva bilas är troligt då röret skulle bytas men inte bytas ända in i stammen. Jag tycker att 1-2 timmar för 2 personer är snabbt jobbat även om det ser ut som gasbetong. Det som entreprenören gjort fel är att preciserat eventuella tillägg till just fuktskador. Min erfarenhet som byggnadsarbetare på just renoveringar är att man kan hitta märkliga saker när man börjar riva. Tex hittade vi ett smidesräcke inbyggt i träväggarna när vi skulle sätta in ett fönster det jobbet tog 4 gånger så lång tid som beräknat och vi hade absolut inte upplyst kunden om att det kunde finnas ett järnräcke i väggen.
-
15 nov 2020 09:24 #29
Titta också på den sista bilden där böjen ut från schakt är i DN110.
Jag menar heller inte att caset är lönlöst för TS, det är helt enkelt inte svart och vitt som det låter högre upp i tråden.- Laddar…
-
Lösvirkesbyggare · HELSINGBORG · 449 inlägg 15 nov 2020 10:5615 nov 2020 10:56 #30
- Laddar…