I amerika finns sådana som förskjuter sågbladet åt sidan, skulle behöva nåt liknande för att komma åt och såga av mot en vägg. Men jag har inte lyckats hitta nånting på svenska (eller finska), undrar om man måste börja med nåt eget tillverkat eller? Har inte tid att beställa online på nätet så jag kollat med lokala affärer typ biltema osv.
Exempel på vad jag menar:
Exempel på vad jag menar:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 853 inlägg
Multiverktyg av valfritt fabrikat.
Sågar lite annorlunda och lite långsammare men kommer ännu närmare.
Beror ju på hur mycket du ska såga.
Protte
Sågar lite annorlunda och lite långsammare men kommer ännu närmare.
Beror ju på hur mycket du ska såga.
Protte
Nej nåt multiverktyg blir det inte, det duger inte för detta, det är grövre saker som ska sågas, takås som sticker ut som ska trimmas ner så den hamnar bakom brädslåningen.
Motorsåg kunde funka men gillar inte tanken att stå på stege och såga med den i luften.
Motorsåg kunde funka men gillar inte tanken att stå på stege och såga med den i luften.
DennisCA skrev:
takåsarna är grövre än vanligt regelvirke?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 853 inlägg
Var och tittade på mitt förråd av fogsvansar och det fanns flera där handtaget är skruvat så det bör finnas en möjlighet att sätta bladet på utsidan handtaget.
Du skriver takås i singularis så är det bara en är det väl överkommligt, är det flera så blir det en gymfri dag.
Förakta inte fogsvansen, fick kapa ett 15 cm träd som lagt sig över elledningen med fogsvansen, klämde en del men trädet gick av.
Protte
Du skriver takås i singularis så är det bara en är det väl överkommligt, är det flera så blir det en gymfri dag.
Förakta inte fogsvansen, fick kapa ett 15 cm träd som lagt sig över elledningen med fogsvansen, klämde en del men trädet gick av.
Protte
Jag provade med fogsvans och kom fram till att det inte gick med fogsvans, finns inte rum att ens dra sågen fram och tillbak på ett bra vis, stod och höll på tills jag ville dö och hade några cm att visa för det.prototypen skrev:Var och tittade på mitt förråd av fogsvansar och det fanns flera där handtaget är skruvat så det bör finnas en möjlighet att sätta bladet på utsidan handtaget.
Protte
Det gäller totalt 3 takåsar som ska trimmas på varje gavel så 6 stycken sågningar.
Provade senast igår att (ofrivilligt) böja ett långt blad när det nöp och man inte hann stanna sågen.H Huzzbutt skrev:
Jag hade testat att bocka ett längre tigersågblad så det blir parallellförskjutet.
Alltså, det jag menar är inte att man böjer bladet permanent, utan bara att man håller sågen så att bladet fjädrar och sågar ungefär där man vill.useless skrev:
Annars kan man såga lite snett genom stocken från vardera håll så den slutliga snittytan blir som ett V. Om stocken vilar på en annan timmerstock borde det inte spela någon roll om man sågar av ett par cm för mycket i ytterkanterna?
Denna är tillverkad av sågen , så den är lite för kort vid fästet, tar i.DennisCA skrev:
Men borde kunna fungera om man bockar till rätt själv.
Edit: Sedan tror jag att en multicutter med ett långt träblad från Bosch skulle fungera, det skär riktigt bra. Jag hade provat det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har redan monterat fasad på halva gavlen dock. Men det skulle bli så litet utstick att det inte skulle se klokt ut.
Det är kanske 4-5 cm jag borde ha bort. Skulle ha gjort det innan jag monterade taket, men då var jag inte heller pigg på att stå på stege med såg och hade så bråttom framåt med taket innan hösten kom. Men skulle onekligen varit lättare innan...
Detta med att kunna förskjuta bladet åt sidan känns som en väldigt användbar pryl, men verkar bara finnas i jänkarland. Blir å prova med vanligt blad först. Måste bara köpa nya, verkar ha tappart bort alla jag har!
Det är kanske 4-5 cm jag borde ha bort. Skulle ha gjort det innan jag monterade taket, men då var jag inte heller pigg på att stå på stege med såg och hade så bråttom framåt med taket innan hösten kom. Men skulle onekligen varit lättare innan...
Detta med att kunna förskjuta bladet åt sidan känns som en väldigt användbar pryl, men verkar bara finnas i jänkarland. Blir å prova med vanligt blad först. Måste bara köpa nya, verkar ha tappart bort alla jag har!