Byggahus.se

Offertfinal bergvärme - Nibe vs IVT

16k läst  32 svar

1. L
    Medlem Nivå 3
    Nu har två offerter bubblat upp som vinnare i min bergvärmeupphandling.

I ena rinhörnan står: 160m + IVT HT plus 9 + 300 liter VVB
    I andra : 150m + Nibe 1230 8 +300 liter VVB

Båda värmepumparna är en storlek större än orginalofferten då vi i framtiden kanske vill bygga ut.

När jag summerat alla kännda kostnader för foderrör etc så skiljer sig offerterna med 500kr från varandra.

Fördelar IVT: Snyggare, mer lättplacerade skåp. Tystare kompressor?
    Nackdelar IVT: Lägre COP

Fördelar för Nibe: Högre COP
    Nackdelar Nibe: rund hög vvb + låg fyrkantig pump = jobbigare placering.

Är det något jag missar?
    Är det bättre att ha kolvkompressor när man har en överdimensionerad pump?
    Någon som har erfarenheter av båda märkena?

2. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Re: Offertfinal bergvärme - Nibe vs IVT

Jag funderar just på dessa två lösningar, det skulle vara intressant att få reda på vad du fått för priser, att se din sammanställning.

3. L
    Medlem Nivå 3

Har inte exakta siffrorna med mig men dom ligger båda innom några undralappar från 145000 kr

4. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Vad ingår då? Borrning? Installation? Intrimning?

Nu är jag nyfiken....

5. K
    Medlem Nivå 5

COP??? Det som påverkar cop mest är väl hur mycket värme dina raddar klarar att avge, ju lägre VB fram desto bättre cop....så det borde väl bli ungefär lika.
    Sedan utan att veta mer ingående så tycker jag du ska borra mera i bägge fallen, kanske bästa sättet att pruta på. den som vill borra 175 aktivt för de pengarna får jobbet, tror det är där du kommer märka skillnaderna. Tänk på att elpriset stiger, räntan(om du ska låna) spås ligga lågt ett bra tag till, så med åren som går kommer du ha allt att vinna på att ta till borran.
    Har själv IVT och är nöjd vet många som har Nibe, de är också nöjda så haka inte upp dig på pumpen utan på hålet. se till att du tar den som inger mest förtroende av installatörerna....

6. L
    Medlem Nivå 3

COP som i uttagen effekt genom inmatad effekt . Det kan väl vara en mätbar egenskap hos själva pumpen - inget man behöver blanda in radiatorslingan. Eller är jag felinformerad? Jämför man produktfakta för respektive pump skiljer sig Nibe och IVT åt på några tiondelar. Kanske inget att bråka om.

Har man mycket att vinna på att köra samma pump i ett 175m hål jämfört med ett 160m dito?

Är 18m/kw för lite?
    Min far borrade 17m/kw när han installerade en IVT 11kw pump

7. L
    Medlem Nivå 3

I priset ingick installation, intrimmning samt bortforsling av panna.

I ena offerten ingick två nya radiatorstick medans det i den andra ingick sanering av utomhustank.

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Där ger du en bra ledtråd - jag funderar i följande termer: Om den ena firman tycker att du behöver fler radiatorer (vilket ju inte är orimligt), hur kommer det sig att den andra firman bortsett från detta. Anser man att dina radiatorer är ok eller har man bortsett från denna kostnad?

Om du skall kunna jämföra dessa offerter måste du "normalisera" anbuden. Antingen så får du se till att dom innehåller exakt samma saker (extra radiatorer, tvättning av tank) eller så får du dra bort motsvarande kostnad om dom inte kan utföra tjänsten (eller om du inte vill ha tjänsten). Ex: om du behöver nya radiatorer eller inte beror ju inte på vem som installerar - antingen ska du ha det eller inte. Ex2: 10meter borrhål kan kanske värderas till 3000SEK, lägg till det till den offert som bara borrade 150 (i övrigt så instämmer jag med föregående talare, du borde borra minst 20m till).

På ytan ser offerterna lika ut, men med alla detaljer på plats så är nog inte priset exakt lika egentligen?

9. P
    Medlem Nivå 17

Jag skrev själv kontrakt på en IVT HT+ E9 med 200l VVb i måndags.
    Hamnade på 144 500:- med ett 200 meters hål. Stod och valde mellan Nibe 1130-8 men tyckte att den kanske blev i minsta laget.

Vi hade dock ingen oljepanna att ta bort utan endast liten CTC elpanna med separat Nibe VVb.

Vår säljare hade inga kommentarer om radiatorerna i huset men det hade jag redan bestämt mig för att byta ut så nu står det 7 nya MC22 i garaget och väntar på vårvärmen :)

10. L
    Medlem Nivå 3

Okey för att förtydliga lite; offerterna är redan omräknade för att kunna jämföras och då visade det sig att dom var i princip identiska när det gäller pris.

Det som skiljer är framför allt att Nibe-pumpen är 1kw klenare och har 10m grundare borra.

Att det sedan ingick lite olika saker i offerterna vet vi ju alla är rätt normalt. En frågar "ska vi dra fram två radiatorutstick i dom här rummen för framtiden" så tar man ju gärna med det för att det är enkelt.

Mer intressant är ju att alla förordar att man skall borra djupare än vad offerterna säger hela tiden. Varför? Hur vet ni vilket djup som är tillräkligt? Hur många meter per kw bör man ha? Vad händer annars? Vad är i underkant?

11. C
    Medlem Nivå 14

du har en del saker ett tänka på !
    tänk inte på vad dom olika pumparna ger i cop, för det är så lika.

Niben är nästan 1,5 kW svagere vid 50 grader (då du behöver effekten)
    men nibe har ju större pumpar om du vill ha nästa storlek är 0,25 kW starkare än ivt:n vid 50 grader.

Du har fått offert på en 1230, den har inbyggd beredare, varför ska du ha en inbyggd & en extärn? den extärna är det en el vvb.
    låter som en oerhört knasig lösnign
    ivt:n är det också med inbygd & extärn beredare?

hur mycke energi kräver huset idag?

12. L
    Medlem Nivå 3

Oj. Jag har tagit in offerter både på inbyggd vvb och extern sådan.
    Skrev fel, offerten med extern 300l VVB gäller naturligtvis en NIVE utan VVB.

IVTn är E modellen utan VVB.

CarMan...är du samma CarMan som på Svenska Fieroforumet?

13. C
    Medlem Nivå 14

Japp ;D
    Då heter modellen 1130.
    & jag antar att du ar en VPA300/200 i offerten? eller är der en annan vvb?

du ska ialla fall inte stira dig blind på COP. en klen pump kommer att dra påsig mycke tilskots el o då spelar det ju ingen roll om den har bra COP eller ej, det där som skiljer mellan fabrikaten ger bara några kW /år, tillskots elen ger några hundra kW/år

så det vora intresant o veta vad du har för energibehov i huset?

14. L
    Medlem Nivå 3

Energibehovet är totalt oklart av några olika anledningar. Dels har vi bara bott där sedan december, dels har tidigare ägaren lämnat flummiga uppgifter som delvis är baserade på att dom något år kört en LVP brevid oljeeldningen. Dessutom vill vi dimensionera pumpen för att kunna bygga ut i framtiden...framför allt ett jättegarage så jag kan avlasta Cenneth lite :) Vi bygger V8 Fieron ihop.

Gissningsvis är det mellan 27000-30000kwh inkl vv

Jordvärme är inget alternativ. Tomten har en hel del berg i dagen.

15. C
    Medlem Nivå 14

har du i dag nästan 30 000kwh/år utan hushåls el? eller hur stor del är hushåls el
    (dom pumper du har ofert på idag är ialla fall inte för stora! )
    har du kollat nåt på vilken framlednings temp som behövs vid en viss väderlak (gärna en kalldag)
    har du en elpatron i pannan du kan leka lite med?
    Den kan ge oss lite info om hur mycke dom där 7-8Kw pumparna i offerterna kan ge i ditt hus.
    det är också viktigt att vi kollar så radiatorsystmet är lämpat för värmepumps drift, annars får du dålig verkningsgrad o det vill vi ju inte ha !