Offert tilläggsisolering

459 läst  10 svar

1. J
    Medlem Nivå 6
    hej har fått en offert på tilläggsisolering av 1 1/2 plans villa 140m2 och panelbyte på hus och garaget sen byte av fönster.

Är inte denna offerten extremt hög?
    247 000 ex moms i arbetskostnad, det är typ en gubbe i 3-4 månader

Har en annan som skall kika också men vill kolla här vad som en rimlig summa skulle hamna på?

2. R
    Medlem · Nivå 11
    3 man 4 veckor låter väl rimligt. Det är väl ganska mycket jobb med det där.

3. Peter2400
    Medlem · Nivå 18
    Tråkigt mycket pengar, är fasaden i så dåligt skick att allt måste bytas, eller är det isoleringen som är det viktiga?

4. J
    Medlem Nivå 6
  5. J
    Medlem Nivå 6
    Nja , den börjar bli dålig och jag vill byta till liggande .

Tilläggsisolera tänkte jag att man skulle passa på.

De som skiljer sig från bygga hus offerter är att jag skall byta fasad på garaget och byte av fönster, men det borde inte motivera 150K i merkostnad på arbete.

6. lärjungen
    Medlem Nivå 6
    Måste bara lägga in en tanke här. I offerten här på byggahus har de räknat att jobbet tar 12 dagar, dvs 96 timmar (plus två dagar för ställningsbyggnad). Men då menar de alltså att en enda gubbe skulle göra hela jobbet ensam. På tolv dagar? Inte en chans. Även om någon annan bygger upp och river ställningen åt honom finns det inte en chans att han hinner. Skall han ensam klättra mellan våningarna för att riva loss allt, skära till och klättra runt med isoleringsskivorna, fästa spikläkten, panelen, sköta logistiken för allt övriga materialet på ställningen upp och ned? Aldrig att han fixar det ensam på 12 dagar. Om det är fler gubbar som delar på de 96 timmarna, säg tre pers, går det snabbare, men då borde ju antalet dagar i byggahus räkneexempel varit 4 istället. Visserligen minst lika orealistiskt det. Okej att det kanske kan gå på 2-3 veckor om man är en fem pers som jobbar över, men då finns istället en risk för många kockar och att någon inte har nåt att göra ibland. Som någon här ovan redan sagt: tre pers en månad är inget konstigt. Speciellt inte med tanke på att du skall byta 13 fönster och en fönsterdörr med allt kringarbete på utsidan, samt tilläggsisolera och panela garaget.

Hade byggahus-offerten sagt 12 dagar men 5 pers som bygger hade arbetskostnaden blivit ungefär samma som din offert (96x5 = 480 timmar. 480 x 500 = 240K kr). Och då har du ändå mycket mer jobb som skall göras i och med fönster och garage som tillkommer.

Redigerat
  7. J
    Medlem Nivå 6
    Grannen gjorde samma men utan fönster byte.
    Tog 3 månader på fritiden och han är kock till yrket och de bör gå snabbare för en fackman som jobbar hela dagarna.

8. lärjungen
    Medlem Nivå 6
    Så 20 dagar, tre man ink fönsterbyte borde vara helt i sin ordning.

9. lärjungen
    Medlem Nivå 6
    Och jag vill tillägga att mitt första inlägg inte var en kritik till din fråga utan jag kritiserar byggahus exempeloffert. Insåg att mitt inlägg kan tolkas som lite spydigt gentemot frågeställningen, vilket alltså inte var meningen.

On topic vill jag också tillägga att två eller tre personer oftast inte innebär att arbersmomenten går dubbelt ellet trippelt så snabbt. Bara att det går snabbare.

10. dof
    Verktygstokig Nivå 8
    Sommaren 2014 gjorde jag liknande på vårat hus. Bytte fasad,fönster,tilläggsisolerade och la nytt plåttak. Startade i början på maj och var klar med taket i början på oktober. 3 man i 4v låter inte orimligt tycker jag. Sparade mycket pengar ser jag på att göra det själv....

• Laddar…
  11. J
    Medlem Nivå 6
    Pratade med min Sambos systers man som är snickare och han trodde 2 man 10 dagar. Tyvärr bor dem för långt bort för att kunna göra de åt oss.

De skall göra ett liknande projekt om några veckor det skulle gå på ca 230k inklusive material men kunden står för fönsterna.
    Dock är detta huset mycket större, är ett riktigt 2 våningshus där deras långsidor är nästan som våran gavel och det är mycket längre än vårat. De har valt tilläggsisolering på traditionellt sätt och inte med klimatskiva så lite mer jobb.

Kommer nog att lägga om taktiken och göra mer själv. köpa fönster och sätta dem själv och riva de mesta själv.
    Så får nog bli löpande , men man vill få ett hum om vad de tror de kan kosta.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: