55 827 läst · 248 svar
56k läst
248 svar
Offert på 1200kr per m3s nykluven björkved
Tror jag betalade 15000 kr för tre 3-meters buntar på lastbil hemkört.
Då sågar, klyver jag. Så vid midsommartid in under tak.
Tycker det är prisvärt.
Fällde en 26 m tall, med dryga 80 cm i roten i våras. Den gav 6 kbm ved under tak.
Strax eldat upp detta.
Kommer att gå åt ytterligare ca 10 kbm kluven kastad björkved nu under kommande tre månader.
Helt o k.
Då sågar, klyver jag. Så vid midsommartid in under tak.
Tycker det är prisvärt.
Fällde en 26 m tall, med dryga 80 cm i roten i våras. Den gav 6 kbm ved under tak.
Strax eldat upp detta.
Kommer att gå åt ytterligare ca 10 kbm kluven kastad björkved nu under kommande tre månader.
Helt o k.
Nu är ju den pallen dyrare per säck att att köpa enkelsäckar i samma butik.Cheesen skrev:
Ja en pall på bauhaus är då inte 2 meter hög så det är då mindre än 2 kubik, kanske snarare 1,5 kubik. 54 säckar ger 36 säckar / kubikmeter travad ved. Och priset är ju enkelt att utläsa op min länk... 4200kr, det är då minst 2100 kr/ kubik travad (om pallen är 2,2 meter hög vilket den knappast är)
[länk]
En säck (speccat 40 L) kostar 80 kr. Den anges väga ca 15 kg.
Enligt Nordanå grusterminal som säljer björkved väger 1 m3 stjälpt torkad och kluven björkved ca 250 kg.
250/15 = 16,7 säckar.
Då borde Bauhaus-säckarna motsvara ett pris på ca 1 333 kr per m3 stjälpt torkad och kluven björkved.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 416 inlägg
Vem är det som köper späntad ved?
Behövs inga dyra extradoningar.
Bara en klyvkubbe och en liten handyxa, duger gott.
Yxan kan man sticka ned i ryggsäcken när man drar till skogs.
Behövs inga dyra extradoningar.
Bara en klyvkubbe och en liten handyxa, duger gott.
Yxan kan man sticka ned i ryggsäcken när man drar till skogs.
Redigerat:
Nu kostar ju veden 77kr/säck om du köper en pall.H Hullefar skrev:Nu är ju den pallen dyrare per säck att att köpa enkelsäckar i samma butik.
En säck (speccat 40 L) kostar 80 kr. Den anges väga ca 15 kg.
Enligt Nordanå grusterminal som säljer björkved väger 1 m3 stjälpt torkad och kluven björkved ca 250 kg.
250/15 = 16,7 säckar.
Då borde Bauhaus-säckarna motsvara ett pris på ca 1 333 kr per m3 stjälpt torkad och kluven björkved.
1,5 kubik kluven torkad stjälpt ved brukar väga runt 525 kg. Har sett den siffran rätt många gånger i skogsforum...
Skogsägare som producerar ved säger då själva att dom inte tjänar speciellt mycket på veden så länge den inte går i 40l säck så konsumenten måste vara den som förlorar på småsäckarna.
Jag hade gärna sett någon i forumet köpa sina 16 säckar och trava veden på en pall... Hade vart intressant att veta vad det blir.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Rökgastemperatur, Albin Special 425
Ved, Pellets, Flis -
Perkulator: Lampan lyser hela tiden
Vitvaror -
Garageportexperten offert + renovera garagetak innan?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Uppge personnummer för att få offert med rotavdrag?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Offertregler privatperson
Frågor om juridik och fastighetsförättning