Byggahus.se

Offert från plattsättare, vad är en rimlig kostnad?

1. S.Ramzi
    Medlem · 5 inlägg
    Hej!
    Är nybliven husägare så "byggahus" har varit min bibel senaste tiden när jag söker svar. Just nu är jag mitt i vår badrumsrenovering där all snickeri jobb är klart som själv gjort och anlitat hantverkare för VVS och el, så det som återstår nu är plattsättning.
    Har kollat runt lite med några företag och fick en offert idag som jag spontant kände var dyr men jag kan ha fel, har väldigt lite erfarenhet av hantverkare.

Offerten: 54 500 kr efter Rotavdrag alltså ca 78 000 kr innan rot för flytspackling med fall mot två brunnar, lägga tätskikt på golv och vägg, kakel/ klinkers på golv och väggar samt montera ny dörrkarm. Inget material ingår.

Badrummet har en golvyta på strax under 8m2 och ca 2,45 till tak och har 3 fönster.

Vad tycker ni? Är det rimligt med 78 000kr för det jobbet?

2. H
    Moderator · 42 506 inlägg
    Hur är det med taket, jag skulle nog spacklat och målat det före plattsättning (eller skall firman göra det också?).

Priset, är det före eller efter ROT?

Om vi antar att det som skall göras är att flytspackla, sätta tätskikt och plattor.

Så med en väldigt grov gissning,

Etablering, ev. skydda några ytor. 0,5 dag
    Flytspackel 3 - 4 000 i material, 1,5 dag.
    Tätskikt 10 000 i material, 2 - 3 dagar arbete
    Plattsättning, 5 - 7 dagar, material 2 000 (fix och fog)

ca 16 000 material, och 2 arbetsveckor. En arbetsvecka för en plattsättare, skulle jag tro går på 25 - 30 000.

Då hamnar man ungefär på vad de offererar.

jag tror att en duktig plattsättare som arbetar på löpande räkning, med lite tur skulle kunna göra det på 25h istället för 40 h.

och min uppfattning om material kostnad är exrtremt tillhöftad. Det är 10 år sedan jag tittade närmare på priser av den typen.

3. S.Ramzi
    Medlem · 5 inlägg
    Taket är nu spacklad och färdigmålad så det va inte med i offerten som var 54500kr efter rot.

Din uppskattning på materialkostnad tror jag är väldigt nära men tar det verkligen 5-7 dagar för ett företag som sysslar med badrum att sätta plattor?

Eftersom jag inte har så bråttom med att få badrummet klart ( har ett till badrum) så väntar jag på fler offrets.

4. Plattsättaren84
    Medlem · 8 inlägg
    Ja det tar verkligen den tiden om du vill ha det bra gjort. Tiden du tror det ska ta är från när alla ville ha vita 15x15 plattor som bara var till att lava upp, idag är det andra plattor som ställer större ansträngning för att få bra.

• Laddar…