Byggahus.se

Offert från hantverkare: Ta betalt för att "komma ut och titta"?

1. O
    Medlem Nivå 12
    Och då är det precis som jag skrev en tvist om maximalt 50 minuter det handlar om, eller har du någon annan åsikt ? Om vi ska vara så exakta med minuterna.

Faktura på 120 minuter minus arbete och körning 70 minuter lär ju ge 50 minuter !;)

Redigerat 24 sep 2013 14:06
  2. I
    Medlem · Nivå 13
    Det framgår inte om elektrikern har fakturerat någon tid för körningen eller ej så det går inte att avgöra om din beräkning stämmer. Det vi vet är att han fakturerat för tiden att beräkna ett jobb och den tiden ska dras av.

3. Farmor Risberg
    Medlem Nivå 3
    Jag kan se den ur elektrikerns synvinkel också. Han menade på att han åkt en gång tidigare till mig, och att han vill ha betalt för den tiden han sitter i bilen. Då är det ca 70 minuter vi pratar om- och vill han runda upp det till 120 minuter med tanke på att han varit hos mig en gång förut så må det vara hänt. Men i mina ögon har han ju då debiterat för titten- vilket han också medgav, och tyckte att han skulle ha lite för att han tittat en gång förut. Jag är öppen för att man kan ha olika syn på det.

Hade han varit strategisk så hade han dock debiterat mig för en timmes jobb, alltså avrundat tio minuter neråt, och 180 kr för restiden. Då hade jag fortfarande tagit med hans muntliga och ganska svävande offert i beräkningen.

Personligen kan jag tänka mig att sätta punkt för den här tråden här.
    Jag har fått reda på att det inte är kutym för hantverkare att ta betalt när de tittar på jobb.
    Tack och hej!

4. T
    Medlem · Nivå 19
    TS ska betala för det man kommit överens om att TS ska betala, inget annat, och det oavsett "hur andra gör"

Av allt att döma har TS bett elektrikern komma ut för att ge en offert. Vilket denne accepterat.

Väl på plats ber ts elektriker om att utföra en funktionskontroll, och fakturera detta arbete. Om elektrikern då inte informerat om att det i så fall också tillkommer kostnad för milersättning och offert. Så ska ts inte betala för mer än arbetet att utföra kontrollen. IMO.

Om något annat än det som TS skriver har skett kan det vara annorlunda, men det är rena spekulationer.

5. O
    Medlem Nivå 12
    Vilken underbar inställning du har till andras tid och arbete :(

Du tycker uppenbart det är ok att man ringer en hantverkare för att få lite pris på jobb. När hantverkaren är på plats så ber man honom samtidigt göra ett litet jobb på 30-40 minuter samtidigt som du meddelar att du tycker att han nog blir för dyr för det andra jobbet.
    Tar upp ett par hundringar och ger honom eftersom det tog 30 min och han ju ändå fanns på plats så hans tid för körning och allt annat får han ta själv.

Uppenbart ett bra sätt att få små jobb gjorda billigt........:mad:

6. K
    Medlem Nivå 8
    okej men åter igen varför inte kommunikation från hantverkaren. Ja jag kan funktionstesta men det kostar det och det och det. Då är det inga problem. Eller så kan ju hantverkaren säga nej till att utföra jobbet under rådande omständigheter! Eftersom hen troligtvis har planerat för en titt och inget mer eftersom hen troligtvis ska till en ny kund!

7. O
    Medlem Nivå 12
    Ja eller så kanske kunden skulle passa på och fråga i ett sådant här fall, ungefär så här:

"När du är här, kan du funktionstesta till mig och vad kommer jag att bli skyldig för detta isåfall........?"

Det verkar ju på BH som om det alltid är hantverkarnas fel för alla kommunikationsmissar.
    Personligen lever jag iallafall i den världen att jag frågar för jag vill veta vad saker kostar innan jag sätter igång dom. Jag står inte passiv och utgår ifrån om hantverkaren inte säger ett pris så är det väl gratis eller billigt. Jag utgår alltid ifrån principen: Inget uppgjort pris är = dyrt! :)

Redigerat 24 sep 2013 17:24
  8. B
    Medlem Nivå 11
    Håller med. Som kund bör man ju fråga. Offerter brukar ju vara gratis så där är det gränsfall, men om man ber hantverkaren utföra något arbete så kommer det ju i annan dager. Men det skadar ju inte heller att fråga om hembesök o offert är gratis, för vissa tar betalt.

9. T
    Medlem · Nivå 19
    Trevligt att du tycker det. Det trista i de flesta fallen är hantverkares inställning till sina kunders pengar. De tycker oftast att de ska betala en massa mer pengar för en massa mer saker än man faktiskt kommit överens om.

Ja, självklart, det tycker de flesta, det har redan framgått i tråden. Även hantverkarna brukar uppskatta sådana samtal.

Nu hittar du på någonting som aldrig inträffat och försöker framställa som fakta, och lägger dessutom orden i min mun.

Men om det du beskriver skulle ha inträffat, har jag svårt att se den hantverkare som skulle ta på sig 30-40 minutersjobbet.

I det som faktiskt inträffade, så borde hantverkaren helt enkelt ha informerat kunden om tillkommande kostnader. Hur svårt hade det varit? Varför gjorde inte hantverkaren det. Det hade tagit typ 5 sekunder att säga.
    "Självklart fixar jag detta och fakturerar dig det som du vill, men då tillkommer så klart också restiden och den övriga tid jag spenderat här". Varför var det så svårt att vara klar och tydlig mot sin kund med den informationen?

Så kanske du gör, TS gjorde det inte och jag har inte gjort det, man ska inte döma andra efter sig själv!

10. T
    Medlem · Nivå 19
    TS har inte klagat på kostnaden för det utförda arbetet! Han har klagat på att hantverkaren debiterat mer tid än det arbete TS bad hantverkaren utföra och som han bad hantverkaren att fakturera. Om hantverkare då vill fakturera mer än det TS sagt att han vill betala för så måste han ju påtala det! Men så är det, många hantverkare utnyttjar minsta lilla möjlighet att salta sina räkningar så mycket det går....

11. O
    Medlem Nivå 12
    Märkligt sätt att dela upp och göra lösryckta citat av ett inlägg bara för att kunna svara på helt andra saker än vad inlägget var tänkt för !

Om du inte är kapabel att inse att det är ett exempel på hur jag uppfattar hur du ser på situationen över att man inte skall betala för körning utan enbart för några minuter på plats för att man ändå råkar finnas där, så det ju ledsamt. Läs hela inlägget som en helhet och försök använda sunt förnuft istället för att försöka dela upp det till din fördel.

Redigerat 24 sep 2013 20:49
  12. O
    Medlem Nivå 12
    Om du inte kan hålla dig till fakta utan hela tiden ska dra saker ur sitt sammanhang kanske du skall låta bli att svara överhuvudtaget.

Det citerade svaret du använder i ditt inlägg var överhuvudtaget inte ett svar till TS utan ett svar och inlägg till det citat jag refererade till, som signaturen Kromo hade skrivit.

Kanske du borde försöka hålla dig till fakta och ämnet !

Redigerat 24 sep 2013 20:37
  13. O
    Medlem Nivå 12
    Kan du ge fakta och sakliga referenser till ditt påstående att MÅNGA hantverkare utnyttjar minsta lilla möjlighet att salta räkningar.

Oerhört fult och kränkande mot en hel yrkeskår att påstå att många av dom saltar sina räkningar om du inte har sakliga bevis för detsamma.

14. E
    Hobbyelektriker · Nivå 9
    TS skall givetvis betala för all tid som hantverkaren lägger ner på honom.

Dvs, resa till och från för att lämna pris, ytterligare en resa för själva arbetstillfället, tid för själva utförandet, materialanskaffning samt att skriva fakturaunderlag.
    Allt är arbetstid.

Allt annat vore ju orimligt.

Vem skall annars betala det?

Om hantverkaren är där och tittar och det sen inte blir något jobb eller liknande då är det brukligt att ej fakturera något. Det är väl detta som kallas "Kostnadsfria offerter!"

15. T
    Medlem · Nivå 19
    Jaha, så nu passar det att kräva att man ska hålla sig till fakta. Alldeles nyss hittade du på diverse scenarion för att framhäva din hållning.... Jag har inte delat upp ditt inlägg i mitt tidigare svar, jag har bara markerat vilka delar av dina frågor/påstående jag replikerar på för att undvika missförstånd. Något jag tvingades till inte minst för att du i delar drar galna slutsatser och hittar på saker. Men om det är något du tycker därmed har blivit förvridet så påtala det så så kan vi reda ut det i så fall. I övrigt, håll dig du till det TS beskriver istället. Det gör jag och det var precis det jag tog hänsyn till i min replik, fakta och ämnet, inget annat! Läs TS inlägg och jämför med mitt så får du se.

Återigen. TS har inte klagat på kostnaden för det utförda arbetet, han har heller inte klagat på milersättningen, det framgår tydligt i tråden. Ska man hårddra det har han inte ens klagat på den extra debiteringen, han har frågat om det är kutym att ta debitera för en "titt", något som hantverkaren både sagt och antytt att han måste. Det är den fakta som framkommit i tråden!