Byggahus.se

Offert för att byta fönster.

1. Krokben
    Medlem · Nivå 6
    Jag bad en lokal firma om en offert då jag skulle behöva byta ut två av mina fönster. Vad jag förstod det så skulle två fönster vara ett dagsjobb. Jag tycker det blev GALET dyrt för två vanliga treglasfönster i aluminium.

Är det bara att bita i det sura äpplet eller bör jag gå till någon annan?

2. O
    Medlem · Nivå 6
    20 000 kronor för två fönster! Men det ena verkar vara ett icke standardmått? Annars kan du kolla runt lite , Outline säljs på de flesta byggmarknader. Bygghemma tex, tar 5 900 kronor för alufönster 13 x 13.

• Laddar…
  3. H
    Medlem · Nivå 12
    Räknar man med 625kr/tim blir det väl 33 timmar,låter galet mycket,max hälften vore mer rimligt.

• Laddar…
  4. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Ta in fler offerter, minst två till.

5. J
    Medlem · Nivå 10
    Listpris på 2st fönster ligger på ca 15.600 plus moms, iom att höjdmåttet är icke modulmått blir det dyrare.
    Listpris på 2st modulare 13 x13 på ca 13.000 plus moms
    I materialpriset ingår det mer än bara fönster.
    Dock är montagekostnaden hög!

6. Krokben
    Medlem · Nivå 6
    Ja själva materialkostnaden är inget jag är förbryllad över, det är själva monteringen som jag tycker är helt galet dyr.

Dem brukar ju säga att det tar ca 4 timmar per ruta.

Redigerat 22 okt 14:55
  7. J
    Medlem · Nivå 10
    Knäcker dom inte plåtarna själva så är plåtis inblandad också i arbetskostnaden.
    Tror du skulle tjäna på om dom kan gå löpande istället, för dom har nog tagit höjd iom fast pris! Hög höjd!

8. Krokben
    Medlem · Nivå 6
    Om man nu leker med tanken att det är plåtslagare med i bilden, då skulle det innebära att både material och arbetskostnad skulle sjunka avsevärt om jag tex valde trä istället för plåt, kanske kan vara värt att fundera på det.

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej, om plåtslagare är inblandad, så gäller det fönsterbleck. Det behövs oavsett om du har träfönster eller annat material.

10. J
    Medlem · Nivå 10
    Nja, så stor skillnad tror jag inte det blir, fönsterblecken kommer du ju inte ifrån, och plåtvinklar eller trä hänger ju lite på vilken fasad du har....tegel?
    Men i offerten så ingår ju plåtvinklar

• Laddar…
  11. Krokben
    Medlem · Nivå 6
    Ja jag har tegelhus.
    Men hur man än vrider och vänder på det så kommer det kosta ca 21000kr före rot för ett dagsjobb, där jag har läst så brukar det gå mellan 1000-3000kr per ruta. Får inte ihop det riktigt.

12. Scouten
    Medlem · Nivå 8
    Jag tycker att priset är väldigt högt, framförallt på arbetstiden, men jag tror att du får räkna med mer tid per fönster om du byter två, än om du byter hela huset.

Ta in pris från någon mer, det kan ju vara så att den du frågade redan har en tjock orderbok och tar i lite.

13. E
    Medlem · Nivå 9
    Det finns ju lite andra aspekter i detta. Bor du ute på landet? Finns de byggställning? Eller ska detta byggas upp och rivas? Ligger återvinningwn i närheten eller är det ett par mil till denna?

Tidsmässigt är 4 h per enhet rimligt exklusive ställtider osv men det är svårt att uttala sig om när förutsättningar är oklar.

14. Krokben
    Medlem · Nivå 6
    Firman ligger ca 10 minuter från mig. Jag fick inte intrycket av att någon ställning behövdes när jag pratade med snickaren. Men ja jag bor ute på vishan så att säga. Återvinningcentralen ligger ca 5 min ifrån mig.

15. F
    Medlem Nivå 13
    Ingår salning på insidan i "Listning insida"?