Byggahus.se

Offert eller löpande räkning på El

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej är väldigt fundersam den lokala elfirman agerar lite märkligt fick en offert på 16 timmar men begrep inte att det var fast pris( det vet jag nu efter sökt i forum) Men att man debiterar 16timmar och jobbar 7 timmar och tycker att man gör rätt? Själva jobbet fungerar men ....... jag ville ha fler saker gjorda på samma gång men det hade man inte tid till. Det skulle utföras senare. Man går hem på mindre än halva dagen. Efter diskussion så löpande räkning så skulle resten ta 8 timmar man kommer typ 40 minuter sent sedan tar man Lunch 1 timme går före 16 säger att påbörjad timme. mina el uttag på fel ställen men man debiterar full tid tar även betalt för 1 timmes Lunch där man ej är på stället. mina Frågor är är det skäligt att deb 16 timmar men jobba Max 7 timmar och att få betala Lunch timme.

2. H
    Medlem · Nivå 6
    Men snälla förstod du inte att fast pris var ett fast pris?

Vad är innebörden anser du: går de snabbare så skall dem dra av gentemot dig? Går de åt mer tid så skall dem i sin tur stå för risken och bara fakturera 16 timmar?

Helt ärligt. Är väl igen nyhet hur fast pris fungerar.

Sen avser väl det fasta priset det du bad om från början... inte ingår väl dina hittepå jobb som du kommer på i efterhand.

3. P
    Medlem Nivå 1
    . Nej fattade inte att det var fast pris utan trodde att jag skulle betala för den tiden jobbet tar. Hittepå jobb hade inga sådana firman delade upp jobbet men fakturerade den första delen. som man utförde först. sedan kom resterande jobb på nästa. Nej jag vill betala den tid det tar är det konstigt?

4. H
    Medlem · Nivå 6

Om du endast vill betala för den tid det tar så är de inte fast pris.

Varför ens be om det då.

Varför be om något du inte förstår ?

5. P
    Medlem Nivå 1
    Jag bad att få jobb utfört inte ett fast pris det bestämde firman inte jag. Det är ganska mycket att sätta sig in i som ny husägare man kan inte allt. men att man tar betalt dubbelt fattar inte jag därav frågan om det är gängse rutiner och skäligt. Kan tillägga att allt är betalt och att jag får skylla mig själv som inte fattar. Fast nu vet jag att det verkar vara rimligt

• Laddar…
  6. B
    Medlem · Nivå 23
    Om det är ett fastpris så är det fast oavsett om det går fortare eller långsammare. Nu vet vi ju inte vad företaget har gjort för något men det kan ju ha varit stor osäkerhet om hur lång tid något skulle ta. T.ex. att byta ut trådar eller dra nya i ett rör kan ju ibland gå på nästan ingen tid alls och ibland ta flera timmar beroende på om det finns någon skarp böj på röret eller inte.

Det kan också vara så att företaget inte tycker det är lönt att komma till dig om de inte får betalt för två dagar och om du inte vill betala för två dagar så är de inte intresserade av jobbet.

Till tiden hos dig måste du lägga på tiden det tar att åka mellan firmans kontor och dig, och det är ofta en schablontid på 1 timme i var riktning.

7. L
    Medlem · Nivå 11
    Tyvärr så maximerar de sin vinst på alla möjliga sätt. Men att ta betalt för lunchtimme fattar jag inte att de kan göra. Alla andra får väl betala din egna lunchtimme?!
    Passa dig för elektriker och vvs’sare när du nyttjar sådan. De lägger gärna på 200-500% på materialpriser och tycker det är okej!

8. M
    Medlem · Nivå 5

Fast pris är fast oavsett om killen läser en bok 2 av de 8 timmar han jobbar. Men tack för det otroligt insiktsfulla svaret.

9. L
    Medlem · Nivå 11
    Tycker du det är ok att fakturera lunchtimme vid löpande ....

10. P
    Medlem Nivå 1
    Jag har lärt mig skillnaderna efter första fakturan (sökt i forum) jag fick ny el till annan del av huset där brist på el och uttagmen man hade inte tid så offerten var endast första delen. Firman hade jobb så man delade upp jobbet tog det viktigaste först sedan del 2 (löpande räkning) för mig verkar det märkligt att man delar jobbet och inte gör färdigt fast tiden fanns utan kommer 2 gånger och i min matte så blev det debitering 24 timmar på 15Timmars arbete samt Lunch ja det är mycket man skall veta och förstå

Redigerat 15 feb 15:09
  11. P
    Medlem Nivå 1
    ja nog var priset på eluttag 3 dubbelt mot billigare butiker .på mitt jobb drar man av gör lunch så ja jag tycker det är märkligt med timtid +moms för Lunch

12. B
    Medlem · Nivå 23
    På löpande räkning ska du förstås inte betala för lunchen, däremot för restiden från firman till dig och omvänt, samt tiden för att åka handla de prylar som behövs för ditt hus.

När det är löpande räkning så har du rätt till en specificerad faktura där det framgår vilka moment som har gjorts och hur lång tid de har tagit. Det ska vara specificerat på en tillräckligt detaljerad nivå så du kan avgöra om det stämmer och är skäligt.

13. P
    Medlem Nivå 1
    ja det låter bra fast jag ser inte något sånt endast kostnad för bil och för uttag skenor kabel och en ospecad post materiel totaltid kostnad rotavdrag + moms. Det som svider är mest att jag till resten av huset inte vet hur göra. Men jag planera kolla med flera samt se om de kan utföra allt på samma gång. Vill hemskt gärna lita på el i huset och ha jordade uttag. Tack för bra svar är inte lätt detta

14. B
    Medlem · Nivå 23
    För att få en specificerad faktura får man normalt fråga efter den. Det tar tid att ta fram den så den görs bara när kunden vill det.

Alltid bra att be att få offerter från flera företag.

• Laddar…
  15. P
    Medlem Nivå 1
    Bra då vet jag det ja på resten av huset så får jag fråga flera firmor vad de vill ha betalt så vi får ett el uppdaterat hus. Trött på gammalt elände