5 079 läst · 23 svar
5k läst
23 svar
Offert badrum - Betala 95% innan arbetet är klart?
Sida 1 av 2
Hejsan!
Vi ska renovera ett badrum på ca 4 kvm och har tagit in en offert från Comfort för att sköta arbetet. I arbetet ingår allt - ersätta ytsikt, nya inventarier, rördragning, el, etc. Priset hamnade på 140 000.
Det jag undrar över är betalningsvillkoren (se nedan) som säger att jag ska betala 50% vid byggstart och sedan 45% vid start av kakelsättning. Det innebär att jag ska betala 95% innan jobbet är klart!
Är det vanligt? Är det praxis? Är det rimligt?
Vi ska renovera ett badrum på ca 4 kvm och har tagit in en offert från Comfort för att sköta arbetet. I arbetet ingår allt - ersätta ytsikt, nya inventarier, rördragning, el, etc. Priset hamnade på 140 000.
Det jag undrar över är betalningsvillkoren (se nedan) som säger att jag ska betala 50% vid byggstart och sedan 45% vid start av kakelsättning. Det innebär att jag ska betala 95% innan jobbet är klart!
4. BETALNINGSVILLKOR
Enligt överenskommen betalplan, vid byggstart betalar beställaren 50 procent av ovan angiven totalkostnad
(vid ROT-avdrag även 50 procent av den totalkostnaden). Beställaren betalar resterande 45% av kostnaden
vid start av kakelsättningen se vidare punkten 7 nedan. Beställaren betalar resterande 5% efter godkänd
slutkontroll. Betalningsvillkor är 10 dagar netto. Dröjsmålsränta m.m. framgår av Särskilda bestämmelser,
Bilaga 1.
Nej det är inte normalt skulle jag påstå. En firma bör ha ekonomi att genomföra sitt arbete och ta betalt efteråt.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Comfort borde väl drivas i nån form av franchise, vad är det för organisationsnummer på företaget du fått offerten från?
Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
Det låter helt vansinnigt, det får du inte gå med på! Du betalar möjligtvis för materialet när de har levererat det hem till dig så att du kan se det. Du kan betala t ex en summa per vecka efter hand som de har arbetat undan så att du checkar av att arbetet är utfört innan du betalar.Z zoledian skrev:Hejsan!
Absolut inte ok.
För det första, man betalar när saker är klart, inte när det börjar.
För det andra, du ska ha en rejäl summa pengar kvar till slutbetalning, inte mindre än 30%
Vill man ha betalt för material i förskott, betala istället det när du ser materialet hemma hos dig och erbjud dig att betala direkt utan dröjsmål.
Din utgångspunkt ska alltid vara att aldrig betala något i förskott. Erbjud dig att betala *direkt* när arbetsmomentet är slutfört, men aldrig i förskott.
För det första, man betalar när saker är klart, inte när det börjar.
För det andra, du ska ha en rejäl summa pengar kvar till slutbetalning, inte mindre än 30%
Vill man ha betalt för material i förskott, betala istället det när du ser materialet hemma hos dig och erbjud dig att betala direkt utan dröjsmål.
Din utgångspunkt ska alltid vara att aldrig betala något i förskott. Erbjud dig att betala *direkt* när arbetsmomentet är slutfört, men aldrig i förskott.
Då finns det inte en direkt koppling till prestation och du kan råka hamna i ett läge där leverantören plötsligt inte dyker upp på 5veckor och du betalar för att få vänta längre. Det kan bli krångligt finstilt med ett sådant upplägg.Marlen Eskilsson skrev:
Bättre att köra fasta milstolpar som är tydliga
Materialet betalar du när det levereras.
1. Rivning klart 10%
2. Klart för plattsättning 50%
3. helt färdigt, ingenting kvar 40%
Bara ett exempel ovan - Hur man fördelar beror ju lite på hur stora arbetsmomenten är det ska vara proportionerligt. Sikta på 3-4 betalningstillfällen, mer blir bara krångligt.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Välj annan firma om dom inte kan acceptera 100% betaning när jobbet är klart.
När vi renoverade vårt badrum valde jag ett enmansföretag som skötte allt med kontakt med VVS och golvläggare, han ville inte ha något betalt förrän allt var klart.
När vi renoverade vårt badrum valde jag ett enmansföretag som skötte allt med kontakt med VVS och golvläggare, han ville inte ha något betalt förrän allt var klart.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg
Som flera har skrivit, betala inte i förskott! upplagt för problem, det badrummet kan då hur lång tid som helst när de redan har fått betalt. Lägg upp betalningen efter olika större arbetsmoment färdigställande. Håll inne 20% till efter det är besiktigats. Går de inte med på det välj någon annan som är medlem i BKR eller GVK/säker vatten.Z zoledian skrev:Hejsan!
Väldigt märkligt, det förefaller vara ett gammalt stabilt företag.