1 880 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Offerförfrågan på virke - olika virkeslängder?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Om man begär in offerter på virke, kan man spec:a vilka och hur många av varje virkeslängd man vill ha? Eller funkar det bara att spec:a total längd på varje dimension?
Ex. jag behöver 25 st av 45x120 i 3.90-längder och 16 st 45x120 i 2.40-längder, kan jag få det då eller kommer jag få 25x3.90 + 16x2.40 = 135.9 meter i blandade längder beroende på vad leverantören har på lager?
Kanske varierar mellan olika leverantörer, det inser jag, men hur brukar det fungera i allmänhet? Har tidigare alltid åkt till brädgården och plockat själv, men med kommande förrådsbygge blir det nog billigare och smidigare att få allt levererat i ett paket.
Ex. jag behöver 25 st av 45x120 i 3.90-längder och 16 st 45x120 i 2.40-längder, kan jag få det då eller kommer jag få 25x3.90 + 16x2.40 = 135.9 meter i blandade längder beroende på vad leverantören har på lager?
Kanske varierar mellan olika leverantörer, det inser jag, men hur brukar det fungera i allmänhet? Har tidigare alltid åkt till brädgården och plockat själv, men med kommande förrådsbygge blir det nog billigare och smidigare att få allt levererat i ett paket.
Det förekommer nog båda alternativen, beroende på vad du begär.
För ett optimalt spill. så är ju specificerade längder det absolut bästa.
Dock kan ju kortlängder (som 2,40) bli dyrare, och det kanske är bättre att beställa halva mängden med längd 4,80.
För ett optimalt spill. så är ju specificerade längder det absolut bästa.
Dock kan ju kortlängder (som 2,40) bli dyrare, och det kanske är bättre att beställa halva mängden med längd 4,80.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Jo, det vara ett exempel...
Har kollat med ett par leverantörer nu, de säger samma sak, jag kan få de längder jag vill ha förutsatt att det finns lager. Men några offerter verkar de inte vilja ge, t.o.m. den lokala lilla fristående bygghandlarn hänvisade till sin webbutik för priser och vilka längder som för tillfället finns på lager. Där ser man.
Har kollat med ett par leverantörer nu, de säger samma sak, jag kan få de längder jag vill ha förutsatt att det finns lager. Men några offerter verkar de inte vilja ge, t.o.m. den lokala lilla fristående bygghandlarn hänvisade till sin webbutik för priser och vilka längder som för tillfället finns på lager. Där ser man.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fukt krypgrund - bättre känsla med byte av tryckt virke med påväxt
Grund & Markarbeten -
Tryckt virke golvbjälklag - vad göra?
Fritidshus -
Dimensioning av virke till altan till hus från tidigt 1900-tal
Byggnadsvård -
Tryckt virke (NTR-A) direkt i mark?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bröstpanel - vilket virke har de använt?
Byggmaterial & Byggteknik