Byggahus.se
Fasaden börjar bli dålig i nederkant, framför allt på lockbrädan.

Skall flytta nästa vår så jag är inte så sugen på att sätta i gång att byta all panel.

Det är övre plan på ett 1,5 plans villa det gäller.

Sitter en plåt innanför panelen som går upp ca 11cm på väggen.
Skull det funka att såga bort ca 7-8 cm på locken och sätta en offerbräda där?

Ser inte ut att vara så mycket att spika/skruva i så jag behöver nog låta bottenbrädan vara kvar hela vägen ner. Givetvis byter jag hela brädan om den är dålig längre upp.

Känns det som en ok lösning eller en dålig idé?

• -Svartmålad träfasad på villa med skadad nederkant och synlig trästomme bakom panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att korta ner panelen 5mm till i nederkant, snesåga dom i botten så att vatten droppar av lättare och måla botten hade nog förhindrat problemet från att uppså. Lite kraftigare lutning på plåten hade inte heller varit fel.

Personligen hade jag bara slängt på lite ny färg och varit noga med att det kom med en textrad om att panelen behöver bytas i pappren inför försäljningen. Så får nästa ägare bestämma stil, vill kanske ha liggande panel hela vägen upp som är populärt nu.

Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Att korta ner panelen 5mm till i nederkant, snesåga dom i botten så att vatten droppar av lättare och måla botten hade nog förhindrat problemet från att uppså. Lite kraftigare lutning på plåten hade inte heller varit fel.

Personligen hade jag bara slängt på lite ny färg och varit noga med att det kom med en textrad om att panelen behöver bytas i pappren inför försäljningen. Så får nästa ägare bestämma stil, vill kanske ha liggande panel hela vägen upp som är populärt nu.

Tanken att inte bry mig och bara slänga på lite ny färg har absolut slagit mig och skulle ju onekligen vara lättast:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.