13 931 läst · 47 svar
14k läst
47 svar
Offentlig auktion, praxis för att bjuda?
Sida 1 av 4
Hej, jag är intresserad av ett hus som är tillgängligt för försäljning via en offentlig auktion. blir det några problem med ett hus köpt på offentlig auktion? Dessutom sattes det till ett relativt högre pris för ett gammalt hus som säljs på en auktion (min åsikt). Är det obligatoriskt att bjuda lika med eller högre än det angivna priset, eller kan vi bjuda lägre?
Man får bjuda hur lite som helst. Det är väl ganska vanligt att hus som säljs via kronofogden klubbas hem för rena skambud?
Så länge man håller sig till eventuella minimibud/skyddsbelopp KFM har angett i förväg.
Så länge man håller sig till eventuella minimibud/skyddsbelopp KFM har angett i förväg.
kommer det att finnas några oförutsedda juridiska frågor som kan dyka upp senare, som att en av delägarna skapar problem. Eller är det en helt säker och problemfri processuseless skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 397 inlägg
Det står offentlig auktion, inte exekutiv auktion. Det är inte samma sak.useless skrev:
kommer det att finnas några oförutsedda juridiska frågor som kan dyka upp senare, som att en av delägarna skapar problem. Eller är det en helt säker och problemfri process?SågspånPappspikEternit skrev:
Också, Betyder det att jag måste bjuda minimum till utropspriset? Eller kan jag fortfarande bjuda lågt?
Du får höra med mäklare eller den som representerar säljaren, ofta en advokat då det kan vara en bodelning. Fri prissättning gäller, buda som du vill.J joker818 skrev:
Exekutiv auktion betyder att du köper grisen i säcken. Först när du fått nycklarna kan du skapa dig en uppfattning om det var bra eller dåligt.(om där ens finns nycklar)J joker818 skrev:
Det kan handla om allt möjligt som att där knackar på någon mitt i natten som vill ha sina pengar. Till att du har en inneboende.
Till att du har ett rivningsobjekt när du får nycklarna.
Nej, de objekten är besiktigade och det hålls en visning. Så det är inte att köpa grisen i säcken.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 397 inlägg
Men inte en till?? TS frågar om offentlig auktion, det är inte samma sak som exekutiv auktion.A Alexn72 skrev:Exekutiv auktion betyder att du köper grisen i säcken. Först när du fått nycklarna kan du skapa dig en uppfattning om det var bra eller dåligt.(om där ens finns nycklar)
Det kan handla om allt möjligt som att där knackar på någon mitt i natten som vill ha sina pengar. Till att du har en inneboende.
Till att du har ett rivningsobjekt när du får nycklarna.
En offentlig auktion, som är ämnet för tråden, kommer sig ofta av att en delägare i en samägd fastighet begär försäljning på offentlig auktion enligt samäganderättslagen, mot någon/några delägares vilja. Det är bekymret för TS, verkar det som. TS oroar sig för om den/de delägare som inte vill sälja kan ställa till med något för köparen.
(Hade alla delägare varit överens om att sälja hade man ju sålt på vanligt sätt via mäklare.)
Jag har sålt en fastighet på offentlig auktion. Alla delägare utom en ville sälja och trots att hon gjorde sitt bästa för att stoppa försäljningen fanns det inget hon kunde göra. Det var lite av en shitshow fram tom den faktiska auktionen där hon dök upp komplett med brännvinsadvokat men fastigheten blev såld och nya ägarna fick tillträde utan bekymmer.SågspånPappspikEternit skrev:
Men inte en till?? TS frågar om offentlig auktion, det är inte samma sak som exekutiv auktion.
En offentlig auktion, som är ämnet för tråden, kommer sig ofta av att en delägare i en samägd fastighet begär försäljning på offentlig auktion enligt samäganderättslagen, mot någon/några delägares vilja. Det är bekymret för TS, verkar det som. TS oroar sig för om den/de delägare som inte vill sälja kan ställa till med något för köparen.
(Hade alla delägare varit överens om att sälja hade man ju sålt på vanligt sätt via mäklare.)
För att svara på TS fråga så hade vi anlitat en mäklare som presenterade fastigheten och gav ett uppskattat marknadsvärde. Sedan var det fri och öppen budgivning. Fastigheten såldes till högsta budgviare som låg precis över marknadsvärdet, men budgivningen startade under detta.
Redigerat:
J joker818 skrev:
- Man kan alltid bjuda exakt vad man själv vill på alla auktioner.
- Alltså oxo under utropspris.
- Att vinna auktionen innebär däremot inte alltid att man får köpa. Det kan finnas förbehåll.
Så det är bra att kolla upp redan innan man börjar bjuda.
Tänk på att det kan finnas delägare som värderar fastigheten högt som är med i budgivning. Fundera ordentligt på vad det är värt och gå inte över den gränsen. Sedan är det som med alla andra fastighetsafärer köparen som står med grisen i säcken när det är klart. Din undersökningsplikt försvinner inte för att det är en offentlig auktion.J joker818 skrev:
Begreppet köpa grisen i säcken syftar på att man köper något man inte sett. Det är knappast vad det handlar om här.