Hej!
Jag har läst en uppsjö om off grid lösningar med solceller och huruvida man ska ha 12,48,230v osv. Men exemplen är ofta för mer omfattande förbrukning så Jag skulle vara mycket tacksam om någon hade lite input till mitt scenario.

Stuga i norra Småland (permanentboende) utan indragen el med god yta för solceller på lagård i rätt orientering intill.

Jag behöver el för att driva följande:
Kyl och frysbox
Laddning av mobil, kamera och verktyg.
En mindre läslampa eller två.

Potentiell men ej obligatorisk förbrukning:
Laptop
Bokhyllehögtalare
Stavmixer elr liknande köksverktyg
Vattenpump för brunn - tänker att den borde kunna pumpa upp vatten till behållare i huset när det är sol, kanske borde den gå på separat lösning.

Det är alltså mycket enkla levnadsförhållanden. Under vintern kan jag dessutom använda ”utomhus” som frys men kyl kanske fortfarande vore praktiskt, alt kan jag ta in is. Löser jag dessutom en temperaturstyrd switch som ser till att den inte står på i onödan borde det vara överkomlig förbrukning.
Pumplösningen kräver lite utveckling när det fryser men det löser jag på ett eller annat sätt.

Så vad passar mig bäst? Batterityp? Yta? Jag kommer förstås räkna o läsa vidare men lite input vore mycket uppskattat.

I mitt huvud borde det här inte vara särskilt krävande, men så blir jag osäker när jag börjar läsa om likriktare, converter, batterietyper, kablage osv och plötsligt ska man bygga en uppvärmd bod för batterier, ha en förbränningsgenerator osv. Jag gör det alltså svårare än det behöver vara..

Tack på förhand kära husentusiaster.

• Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
AXS
Hej och välkommen!

Otroligt svårt med solceller på vintern, kommer krävas otroliga mängder batterier och stor anläggning för att driva allt du skriver i nov-feb.

Kan du tänka dig att komplettera med ett elverk på vintern?

För resten av året gissar jag att det kommer behövas en handfull paneler och en batteribank som kan driva allt i oktober ca 3 dagar.

• Gilla
prebbs_se och 1 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Hej och välkommen!

Otroligt svårt med solceller på vintern, kommer krävas otroliga mängder batterier och stor anläggning för att driva allt du skriver i nov-feb.

Kan du tänka dig att komplettera med ett elverk på vintern?

För resten av året gissar jag att det kommer behövas en handfull paneler och en batteribank som kan driva allt i oktober ca 3 dagar.
Tack! Ah okej det är så pass ändå. Ja alltså alla dörrar är öppna, det enda som sätter stopp är begränsad ekonomi och en önskan om minimala månadskostnader. Det är ett spartanskt leverne som är lite av anledningen. Jag intalade mig att det var relativt enkelt med så begränsad förbrukning. Det blir till att läsa vidare om elverk då, tack för input!

Mikael_L
Du värmer alltså med t.ex. ved?

Är det vedspis för matlagning, varmvatten till tvätt, bad och disk även med ved?

Med lite halvhygglig solcellsarea, lite batterier och en mycket sträng budget på elanvändning så kanske det kan vara nära att fungera.
Men det är nog bra att ha ett elverk ändå, som man kanske någon gång ibland får starta upp ett tag för att ladda batterier med.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Du värmer alltså med t.ex. ved?

Är det vedspis för matlagning, varmvatten till tvätt, bad och disk även med ved?

Med lite halvhygglig solcellsarea, lite batterier och en mycket sträng budget på elanvändning så kanske det kan vara nära att fungera.
Men det är nog bra att ha ett elverk ändå, som man kanske någon gång ibland får starta upp ett tag för att ladda batterier med.
Precis, jag har valt att leva mycket enkelt vilket gör det möjligt. Med låga omkostnader behöver jag inte heller jobba särskilt mycket vilket ger tid till allt sånt.
Har även gasolspis, och såg att det finns kyl/fryslösningar som går på både 12V och gasol. Men har inte kommit längre i efterforskningen när det kommer till gasoldriven kyl/frys. Men som du också nämner, ett elverk är en god idé. Tack Mikael

Mikael_L
Jag fick upp mina solceller i somras, jag kommer att ha koll på hur produktionen blir under hela vintern, och kommer kunna ge mer input åt dig framåt vårkanten.

Men mulna dagar i slutet på oktober är inte muntra produktionsmässigt, kan jag säga.

Diagram över månatlig solcellsproduktion och systemproduktion i blått för oktober, varierande nivåer mellan 10 och 50 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf som visar månatlig solcellsproduktion i kWh för oktober 2025, med fluktuation mellan 0 och 13,5 kWh per dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den övre bilden visar slutet av Juli, med dagsproduktion på 40-50kWh

Den nedre nu i Oktober, de två sista mulna dagarna gav mellan 1 och 2 kWh.
Ett bra kylskåp klarar sig med kanske 0,3 kWh per dag.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
J Jon Son skrev:
Hej!
Jag har läst en uppsjö om off grid lösningar med solceller och huruvida man ska ha 12,48,230v osv. Men exemplen är ofta för mer omfattande förbrukning så Jag skulle vara mycket tacksam om någon hade lite input till mitt scenario.

Stuga i norra Småland (permanentboende) utan indragen el med god yta för solceller på lagård i rätt orientering intill.

Jag behöver el för att driva följande:
Kyl och frysbox
Laddning av mobil, kamera och verktyg.
En mindre läslampa eller två.

Potentiell men ej obligatorisk förbrukning:
Laptop
Bokhyllehögtalare
Stavmixer elr liknande köksverktyg
Vattenpump för brunn - tänker att den borde kunna pumpa upp vatten till behållare i huset när det är sol, kanske borde den gå på separat lösning.

Det är alltså mycket enkla levnadsförhållanden. Under vintern kan jag dessutom använda ”utomhus” som frys men kyl kanske fortfarande vore praktiskt, alt kan jag ta in is. Löser jag dessutom en temperaturstyrd switch som ser till att den inte står på i onödan borde det vara överkomlig förbrukning.
Pumplösningen kräver lite utveckling när det fryser men det löser jag på ett eller annat sätt.

Så vad passar mig bäst? Batterityp? Yta? Jag kommer förstås räkna o läsa vidare men lite input vore mycket uppskattat.

I mitt huvud borde det här inte vara särskilt krävande, men så blir jag osäker när jag börjar läsa om likriktare, converter, batterietyper, kablage osv och plötsligt ska man bygga en uppvärmd bod för batterier, ha en förbränningsgenerator osv. Jag gör det alltså svårare än det behöver vara..

Tack på förhand kära husentusiaster.
Hej Jon Son

Att bygga en ”off grid” lösning eller en reservkraftdrift förefaller inledningsvis enkelt, men beroende på vad man vill driva, hur länge, om det handlar om alla årstider etc. så kan det öka i svårighetsgrad.

Många av de frågor du tar upp, är individuella, men jag har tagit upp en del av dessa i tråden; ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” som jag startade i januari 2021
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/

Jag räknar, vid strömavbrott vilken tidpunkt som helst på året, att klara värmen i min normala villa med ved och kyl, frys frysboxar belysning kommunikation etc. med ca 100-200 W i snitt.

Väljer man utrustning med omsorg så behöver effektbehovet vara besvärande. Man undviker tex att använda el för att värma och startströmmar till motorer i ett svagt reservkraftnät.

Jag driver kylskåp frysskåp och två frysboxar med ett totalt effektbehov på ca 60 W i snitt.

Inga solceller (ännu) då jag bor där vi har snötäcke 4 månader eller mer per år utan jag använder batterier som klarar några dagar och som på ca 4 tim. kan laddas upp igen med en enfasgenerator. Jag räknar med att klara mig en vecka med 25–50 liter aspenbränsle

Använd ”sök i tråd” så hittar du lättare var jag behandlat olika saker.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
K
Du kan ju titta mer på hur man gör i båtar och husbilar.. som ju i mycket är off-grid.

Kanske kan du klara dig med en mindre kyl/frys?
Sen är de ju inte heller några storförbrukare så med en rejäl batteribank känns det som att det borde gå.. kanske skulle du kunna komplettera dina solceller med ett enkelt vindkraftverk?

Men sätt upp allt som drar ström på en lista och räkna sedan på hur mycket detta drar och dimensionera utifrån detta.

Litiumbatterier har ju blivit otroligt prisvärda så det är verkligen rätt tid att bygga något sådant här nu!

• Gilla
Gillar att bygga och 2 till
  • Laddar…
Vattenmantlad eldstad är oroligt underskattat i offgrid situationen, men kan värma och ackumulera varmvatten och driva golvvärme och mycket mer. Har man ved så kommer man ganska långt med smarta lösningar.

• Gilla
Gillar att bygga och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag fick upp mina solceller i somras, jag kommer att ha koll på hur produktionen blir under hela vintern, och kommer kunna ge mer input åt dig framåt vårkanten.

Men mulna dagar i slutet på oktober är inte muntra produktionsmässigt, kan jag säga.

[bild]

[bild]

Intressant, mycket uppskattat tack!
M Martin Lundmark skrev:
Hej Jon Son

Att bygga en ”off grid” lösning eller en reservkraftdrift förefaller inledningsvis enkelt, men beroende på vad man vill driva, hur länge, om det handlar om alla årstider etc. så kan det öka i svårighetsgrad.

Många av de frågor du tar upp, är individuella, men jag har tagit upp en del av dessa i tråden; ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” som jag startade i januari 2021
[länk]

Jag räknar, vid strömavbrott vilken tidpunkt som helst på året, att klara värmen i min normala villa med ved och kyl, frys frysboxar belysning kommunikation etc. med ca 100-200 W i snitt.

Väljer man utrustning med omsorg så behöver effektbehovet vara besvärande. Man undviker tex att använda el för att värma och startströmmar till motorer i ett svagt reservkraftnät.

Jag driver kylskåp frysskåp och två frysboxar med ett totalt effektbehov på ca 60 W i snitt.

Inga solceller (ännu) då jag bor där vi har snötäcke 4 månader eller mer per år utan jag använder batterier som klarar några dagar och som på ca 4 tim. kan laddas upp igen med en enfasgenerator. Jag räknar med att klara mig en vecka med 25–50 liter aspenbränsle

Använd ”sök i tråd” så hittar du lättare var jag behandlat olika saker.
Ska kika där, tack.
K Kallebo skrev:
Du kan ju titta mer på hur man gör i båtar och husbilar.. som ju i mycket är off-grid.

Kanske kan du klara dig med en mindre kyl/frys?
Sen är de ju inte heller några storförbrukare så med en rejäl batteribank känns det som att det borde gå.. kanske skulle du kunna komplettera dina solceller med ett enkelt vindkraftverk?

Men sätt upp allt som drar ström på en lista och räkna sedan på hur mycket detta drar och dimensionera utifrån detta.

Litiumbatterier har ju blivit otroligt prisvärda så det är verkligen rätt tid att bygga något sådant här nu!
Jag inser att jag uttryckte mig otydligt, kanske har det färgat svaren och det går visst inte att redigera min post. Jag menade precis som du är inne på inte konventionella kylskåp/frys utan mindre varianter. Har mycket riktigt varit inne på de som används i båt/husbil likt den här https://energilandet.com/product/kylskap-71l-kompressor-12v-24v-svart/
Men idealt vore om den öppnades uppifrån och hade en något större frys, kanske runt 40-50l var.
Vindkraft är inte uteslutet, var möjligen något naiv i tron att det inte skulle vara några problem med bara sol med så lite förbrukning.
Om man tar den jag länkade anger dem följande
Kompressoreffekt: 55W
Genomsnittlig förbrukning: 1 – 1,8 Amp/timme (jag är inte smart nog att räkna ut varför det inte står i Watt.
Det plus en mobilladdning en gång i veckan och en läslampa ~2h om dagen borde ju inte vara omöjligt att uppnå. Plus eventuellt lyxkonsumtionen jag nämnde, men den är ju inte obligatorisk .

Well, uppskattar inputen, blir lite rörigt i mitt huvud.

Edit: Du fick mig verkligen in på rätt spår, får upp mycket mer relevant info om jag angriper dilemmat från båt/husbils kontext. Tack!
Marko Koistinen Marko Koistinen skrev:
Vattenmantlad eldstad är oroligt underskattat i offgrid situationen, men kan värma och ackumulera varmvatten och driva golvvärme och mycket mer. Har man ved så kommer man ganska långt med smarta lösningar.
Ja det finns mycket bra sätt att ta tillvara på värme från ved om man ser bortom vanlig kamin där värmen skickas mer eller mindre rakt ut.

Redigerat:
Mikael_L
J Jon Son skrev:
anger dem följande
Kompressoreffekt: 55W
Genomsnittlig förbrukning: 1 – 1,8 Amp/timme (jag är inte smart nog att räkna ut varför det inte står i Watt.
Vi måste veta vilken spänning den matas med, sen är det lätt att omvandla till Wh.
U*I=P

Men börja med det som Kallebo skriver, börja plita ner alla saker som ska gå på el, och vad för siffror på effekt/ström/spänning du kan hitta.
Sen ska man väl försöka gissa hur många minuter eller timmar varje sak går under en dag.

• Gilla
Jon Son
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

[bild]

[bild]

Jag har haft solceller några år nu, och vintermånaderna kan man bara räkna bort.

Dels står solen lågt så panelerna skuggas lätt av träd och omgivande hus etc.

Dels är det mer moln vintertid som solljuset har svårt att tränga igenom.

Och dels är den strålning som ändå träffar panelerna svagare i intensitet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det viktiga är att komma till klarhet vilken elförbrukning man behöver upprätthålla.

Därefter kollar man på lämplig växelriktare och storlek på batteripack.

Just nu är det LFP batterier som gäller, framöver kommer det salt batterier (sodium, t.ex CATL Naxtra)
LFP batterier gillar inte låg temperatur så har du en jordkällare eller så är det en fördel.

Victron har bra offgrid växelriktare, sådu får en hum om pris, sen är det bara en skalfaktor. Mycket batterier gör livet enklare..

• Gilla
Ove Pettersson3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.