Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Övriga juridiska frågor och svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 941 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Anonym

Hej,

I samband med att tomtarbeten inför husbygge startade så upptäcktes ett Telia (Skanova) kopplingsskåp en halv meter in på min tomt.
    Vid kontakt med Skanova så påstod den personen som jag pratade med att det måste finnas ett muntligt avtal som ger dem lov att ha skåpet där och att jag har undersökningsplikt i samband med tomt köp. Till saken hör att skåpet är ca 20 * 20 cm och max 1 meter hög och således inte så lätt att se bland buskar och träd. Jag har frågat lantmäteriet i Huddinge och fått beskedet att det inte finns några servitut på min fastighet.

Måste inte ett företag som Telia (Skanova) ha ett gilltigt servitut innan de uppför annläggning på annans mark?
    På Skanovas kabelkarta över området kan man ana att kabelskåpet står innanför tomtgränsen.

Är det överhuvudtaget möjligt att bevisa att ett muntligt avtal finns efter mer än 25 år och flera ägare?

Hur bär jag mig åt för att få Skanova att flytta skåpet?

Vad händer om jag bygger ett staket runt min tomt (strax innanför tomtgränsen) och resultatet blir att Telia inte har acces till skåpet?

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: David

Jag äger f.n en småhusfastighet med ca. 0.8ha betesmark där jag har mina hästar gående. Jag kommer inom kort att köpa intilliggande så att den nya tomtytan uppgår till ca. 2.8ha, även denna ämnad för betesmark åt hästar.
    Enligt flera fastighetsmäklare kommer då fastigheten att klassas om till jordbruksfastighet.
    Vidare (också enligt mäklare) så gäller att om man äger en jordbruksfastighet så har man rätt att dra av moms på jordbruksredskap och utrustning som man införskaffar.

För det första: Stämmer det att en fastigheten övergår till jordbruksfastighet bara för att man har en viss areal jordbruksmark?
    För det andra: Stämmer det att man kan köpa momsbefriad utrustning bara för att man har en jordbruksfastighet?

Detta är vad jag fått lära mig av fastighetsmäklare som jag kommit i kontakt med då jag letat efter det hus jag nu äger. Men för mig verkar det hela lite för förenklat. Man kan väl inte dra av moms på ett jordbruk som (för tillfället) inte genererar en beskattningsbar inkomst?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.