Jag heter Peter och är ny här i forumet. Bor i Mölnlycke. 1 1/2-plans villa med sadeltak.
Fick av granne höra att en en takpanna längst upp kasat ned. Väl på plats där efter jag kasat grensle på nock så upptäckte jag att fler satt dåligt. Lyfte på en nockpanna och såg till min stora förvåning att bärläkten föll i bitar och min rostfria spik var lös. Taket har jag själv byggt om och renoverat totalt för kanske 15 år sedan. Men det upplevs som rätt nytt och fräscht ändå.
Den pannan på andra sidan som jag fått påpekande om sköts upp men kasade strax ned en bit igen. Insåg då att läkt på båda sidor tydligen är dålig på båda sidor om nock.
Väl nere grunnade jag länge på vad som skapat detta. Vi pratade här om ständig bris från väst över Rådasjön, slagregn, snö mm men inget stämde. idag tog jag mig upp igen och konstaterar att bärläkt längre ner är i mycket bra skick. Det är övre raden på båda sidor och bara på en del ställen. Har ju ändå viss form av skydd i det fågelskydd jag har under nockpannor. Kikade nu närmare och kom fram till att det måste vara vatten som hamnat på nockpannan och sedan droppat ner på rostfri spik som i sin tur leder det rakt ner i bärläkt. Det måste vara anledningen till att ett flertal pannor börjar släppa helt. Många bäckar små ...
Tycker mig ha gjort det enl konstens alla regler men kanske att jag inte lagt översta läkt tillräckligt nära nockbräda?
Hur åtgärdar man detta enklast. Taket är ca 15 långt och lutar 42 grader. Inte så lätt ta sig fram. Jag skulle behövt ta bort en lång radda nockpannor samt ett antal takpannor, kanske två rader på var sida. Kan göra det sektionsvis men var lägger man allt och hur ta sig fram säkert på tak? Sky-lift är min första tanke men det plockar till med ett antal dagar. Funderar också på typ skorstensställning som jag bygger på plats för avlastning. Men det är likt förbaskat svårt ta sig fram över tak.
Det blev långt men har någon lite idéer så är jag tacksam.
(Har inget minne av att spikar satt så lång ner från början men tänkte kanske inte på det. Pannorna överlappar varandra med ca 6 cm)
Hej kanske det skulle fungera med vanliga taksteg tex i tredje pannraden uppifrån och i var fjärde panna och på dom två ihopskruvade bräder i vinkel . Det räcker ju att gå fram en läktlängd i taget. Lina för säkerhet är ett måste.
Hej Lago!
Intressant idé du kommer med. Var inne på något att kroka en bit ner. Färdiga steg låter klart bra och som du föreslår med ett par bräder. Lina borde jag kunna få bra fäste runt nockbrädan med, som består av två 45/45 spikade på höjden. Har papp uppvikt utmed nockbrädan med distanser så det är enda stället att skydda mot regn under tiden. Gillar tanken för då kan man ta bit för bit när man hinner med utan att taxan tickar iväg. Steg ligger väl på 100-lappen/st och jag behöver ändå några då jag snålade genom att sätt varann pannrad tidigare.
Undrar om inte stegen är hålade så man där kan kan skriva brädorna. Alternativt avgasklämmor runt så man inte försvagar konstruktionen.
Fundera då på att såga till läkt 1-2 cm och lägga på näst översta raden och på så sätt höja den raden. Så slipper man för snål överlappning på översta pannraden. Bara en tanke ...
Japp! Solklart fall. Här drar vattnet rätt ner eftersom att taket hamnat "för långt ner". Blir bekymmer att lösa på enkelt sätt eftersom hela taket behöver skickas upp några cm som det ser ut. Men att göra om, göra rätt är nog lite väl magstarkt i detta läge!
Har du mycket vindpåslag?? Om inte kan man skita i att spika övre raden men ställer krav på god kontroll av taket då och då samt att man får räkna med att det kan dra iväg några pannor. Täta spikhålen med pannkit.
Annars kan enkel pannkrok fungera, den syns knapp, dubbel går väl att knipsa av.
Kan nog komma fler förslag snart när hjärnan går igång/Nils82
Tack Nils också! Jag går runt och kikar på grannhus och ser flertal som borde vara utsatta på samma vis. Men olyckligt att det träffar spik och där finner sin väg ner. Har inget direkt utsatt läge men det är ofta bris från väst över Rådasjön. Men det är tydligen samma på andra sidan.
Vad tror du om min idé att på rad två lägga 1-2 cm läkt och på så sätt höja den raden. Har 6 cm överlapp idag vad jag såg. På så sätt får jag lite extra att ta på och kan lyfta översta en bit. Tror inte man ser den lilla diffen längst upp på hela taket.
/Peter
Ska även fundera på pannkrok och täta hål men tror inte det behövs när det väl är justerat.
Du får kolla vilken panna du har, därefter stämmer du av med monteringsanvisning ang överlapp och taklutning. Kan mycket väl fungera. Det ser ju ut som om det saknas 3-4 cm total.
Tänk på att du kanske får påbörja justeringen 6-7 rader ner om du inte kan dra ut läktavståndet mer än 5-10 mm per rad.
Diffen i avståndet kan du kanske se, men troligen ingen annan. Första tiden syns såklart "smutsranden" men den försvinner.
Jag hade nog rivit upp hela de tre-fyra översta tegelraderna och lagt ny papp ovanpå den befintliga och bytt läkten. Har läkten ruttnat har nog pappen tagit en hel del stryk också. Gör man så borde man kunna justera upp varje rad med någon centimeter så att man får in pannorna längre in under nockpannorna. Jag skulle också ha undvikit att spika dessa pannor och istället skruvat dem med en skruv med packning. Alternativt skulle man kunna skära till en gummibit på kanske 5 x 10 cm som man sticker spiken igenom så att den täcker hålet i pannan ordentligt och går upp över pannans övre kant. Det skadar nog inte heller att silikona igen hålen med våtrumssilikon.
Taksteg låter som en bra ide för att bygga en arbetsplattform med. Sätter man steg på två olika höjder borde man kunna bygga en plattform med räcke av lite råspont och regelvirke. Det borde räcka med virke och skruv och bult för några hundralappar, dvs väldigt lite jämfört med kostnaden för att hyra ställning eller att bli rullstolsbunden för att man ramlat ner från taket. Finns snörasskydd? Isåfall kan dessa också fungera som fallskydd.
Jag lyfter denna tråd!
Skrev en offertförfrågan till fyra snickare. En behagade svara och då att han hade fullt upp.
Tog resolut och köpte fallskyddsele. Var klart inne på att hyra lift men efter gårdagens ryck på tak så kör jag på egen hand och kan ta det bit för bit när så önskas. Friheten är mycket värd och inte minst besparingen!
Funderade på olika lösningar att lägga undan alla pannor. Kom så plötsligt på att om man sticker ned en panna liggandes åt rätt håll så låser den mycket bra. Kan då på den stapla en rätt bra mängd (bild). Så nu flyter jobbet på bra.
Det jag misstänkte med att vatten droppat ned från nockpannor, på rostfri spik och sakta men säkert fått översta läkt att ruttna, besannades igår! Ser att jag gått så långt upp jag kunde med översta men har fått ta hänsyn till kilar för ventilation. Funderar nu på att göra det på annat sätt så jag kan smyga närmare. Frågan jag ställer mig också om jag gjort nocken för hög. Så hög att nockpannorna inte sjunker ner tillräckligt? Finns det ett bestämt mått här som man kan gå efter?
Finns säkert många lösningar och jag fann ett nockband som går ner en bit på pannraden och då gör det tätt.
Jag lyfter denna tråd!
Skrev en offertförfrågan till fyra snickare. En behagade svara och då att han hade fullt upp.
Tog resolut och köpte fallskyddsele. Var klart inne på att hyra lift men efter gårdagens ryck på tak så kör jag på egen hand och kan ta det bit för bit när så önskas. Friheten är mycket värd och inte minst besparingen!
Funderade på olika lösningar att lägga undan alla pannor. Kom så plötsligt på att om man sticker ned en panna liggandes åt rätt håll så låser den mycket bra. Kan då på den stapla en rätt bra mängd (bild). Så nu flyter jobbet på bra.
Det jag misstänkte med att vatten droppat ned från nockpannor, på rostfri spik och sakta men säkert fått översta läkt att ruttna, besannades igår! Ser att jag gått så långt upp jag kunde med översta men har fått ta hänsyn till kilar för ventilation. Funderar nu på att göra det på annat sätt så jag kan smyga närmare. Frågan jag ställer mig också om jag gjort nocken för hög. Så hög att nockpannorna inte sjunker ner tillräckligt? Finns det ett bestämt mått här som man kan gå efter?
Finns säkert många lösningar och jag fann ett nockband som går ner en bit på pannraden och då gör det tätt.
Mvh Peter
[bild]
[bild]
Intressant läsning. Var med om en liknande operation. I mitt fall hade jag själv lagt om pannor på taket men inte läktat om eller bytt nockplanka. Antingen skilde sig gamla och nya pannor något eller så hade ursprungspannorna inte spikhål. Vette fan. Hur som helst. När jag upptäckte problematiken gjorde jag som du och lade på ett nockband i aluminium som gick ner över spikhålen. Har funkat 10 år...men upptäckte i år att spikarna nu skjutit upp (borde ha skruvat). Blir till att försöka få upp spikarna i sommar och skruva. Tänkte köra hängslen och livrem och dessutom använda skruvar med bricka/packning.