Hej,

Jag har fått fem meter tuja-häck, ca 160 cm höga. De är upptagna ur jorden, och jag hinner inte gräva/förbereda platsen för dem nu innan vintern kommer.

Hur kan jag förvara dem på bästa sätt för att undgå att de dör av vinter och frost?

Mvh

• Uppdragen tuja-häck ligger bredvid en grusgång i en trädgård, omgivna av hus och träd i höstmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Jag har två tujor som stått i sina plastkrukor i 5 år, de lever fint faktiskt. Har ännu inte "hunnit" =)

• Gilla
kungafsalt
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag har två tujor som stått i sina plastkrukor i 5 år, de lever fint faktiskt. Har ännu inte "hunnit" =)
Jag planterade mina i jorden, tog upp dem till våren igen o placerade dem i krukan igen

• Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
Du måste ju på något sätt få ner rötterna i jord, krukor får de inte plats i så då måste de ner i jorden. En stor jordhög skulle duga men det har du kanske inte. Gräv och plantera tillfälligt på något ställe på tomten där det går att gräva. De står med rötterna i luften just nu, varken bra för törsten eller kylan.

• Gilla
  • Älska
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
Säger som ovanstående talare. Ner med dom i jorden på en tillfällig plats. Optimalt hade varit med kruka, men dom där rotklumparna ser lite väl stora ut för det.

• Gilla
B6304S1 och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för svar! Då köper jag nog en god del planteringsjord och packar in rotklumparna.

• Gilla
  • Älska
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
K kungafsalt skrev:
Tusen tack för svar! Då köper jag nog en god del planteringsjord och packar in rotklumparna.
Och så se till att ge dem tillräckligt med vatten så att rotsystemet hålls fuktigt men inte längre perioder med riktig blöta. Extra viktigt när vårsolen tittar fram att vattna dem och kanske skugga barrverket så att de inte torkar ut.

• Gilla
  • Älska
kungafsalt och 2 till
  • Laddar…
M Månskensbyggare skrev:
Och så se till att ge dem tillräckligt med vatten så att rotsystemet hålls fuktigt men inte längre perioder med riktig blöta. Extra viktigt när vårsolen tittar fram att vattna dem och kanske skugga barrverket så att de inte torkar ut.
Ok! Men jag ska inte vattna nu väl? Frosten är här vilken sekund som helst!

K kungafsalt skrev:
Ok! Men jag ska inte vattna nu väl? Frosten är här vilken sekund som helst!
Tänk på känslan när du tar upp en hand med perfekt lagom fuktig jord från marken. Inte blöt, inte torr. Så ska jorden runt rotklumparna vara, även nu innan frosten. Men som du säger, absolut inte blött/stående vatten.

• Gilla
kungafsalt och 1 till
  • Laddar…
M Månskensbyggare skrev:
Tänk på känslan när du tar upp en hand med perfekt lagom fuktig jord från marken. Inte blöt, inte torr. Så ska jorden runt rotklumparna vara, även nu innan frosten. Men som du säger, absolut inte blött/stående vatten.
Tack för matnyttiga svar! :)

• Gilla
Månskensbyggare
  • Laddar…
M Månskensbyggare skrev:
Tujor och andra städsegröna växter behöver suga upp mycket vatten innan det fryser annars torkar de ut och där det har fått skador på grund av torka kan man aldrig få tillbaka växligheten de blir bruna. Flytta dem i norrläge och täck hela växten med juteväv så att de inte tappar vätska. Det går bra att vattna även när det är fryst, men rötterna får inte stå i vatten.

• Gilla
kungafsalt
  • Laddar…
Tujor kan faktiskt reparera skador när barren blivit bruna, det tar tid men det kommer nya barr så småningom.

Tujor kan man täcka med väv under en kort period på våren när vårsolen börjar lysa om tjälen ligger kvar i marken, annars behövs det inte. Tjältorka uppstår endast om marken är frusen.

Att ställa tujorna i norrläge nu och täcka plantorna med juteväv innebär en säker död, utan ljus dör barren.

• Gilla
kungafsalt
  • Laddar…
Jag hade ställt dem i sopsäckar som du pickar hål i botten på. Att gräva ned är säkert bra men är du som jag så gräver man bara en gång )

• Gilla
kungafsalt
  • Laddar…
Bra tips! Ja, det räcker att gräva en gång 😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.