Övervakning i elcentral

8k läst  149 svar

1. M
    Självbyggare · Nivå 4
    Hej på er!

Är ny medlem, och testar här med en fråga...

Kommer att byta ut elcentralen inom kort.
    Ut med den gamla porslincentralen, och in med en ny normcentral.
    Och dit med en mediacentral bredvid, med inkommande fiber, router, Telldus-styrning, mm.

Den nya normcentralen ska ha överspänningsskydd (ÖS) Typ 1+2+3 mot åskskador.
    Jag vill sektionera med några olika jordfelsbrytare (JFB) och personskyddsbrytare (PSB), för att minimera problem vid jordfelsbrytningar.

Och jag vill få varningar om något händer i elcentralen.
    Varning om något ÖS löser ut.
    Varning om någon JFB eller PSB bryter.
    Och varning ifall någon inkommande fas försvinner, tex vid utlöst huvudsäkring (mätarsäkring).

En tanke är att sätta en modul med diodlampor direkt efter elcentralens huvudbrytare som indikerar att alla faser är vid liv. Och en till diodmodul som indikerar ifall något överspänningsskydd löst ut (ÖS Typ1 sitter ute i mätarskåpet).

Nästa tanke är att sätta även en övervakning som gör att mitt Telldus-system kan varna mig när något händer.

Där tänker jag mig att Nexa WBT-912 ska kunna användas för att känna av signalkontakterna från överspänningsskydden. Nexa WBT-912 känner av bruten eller sluten slinga och har två kanaler.
    En bruten signal från ett överspänningsskydd kan alltså styras till tex ett SMS i min mobil.

För att övervaka JFB, PSB och inkommande faser har jag tänkt mig Nexa WBT-230, som är en sändare med 2 kanaler som matas med 230 V och har två ingångar för 230 V-signaler.
    Där har jag tänkt mig en WBT-230 som övervakar inkommande L1 och L2, samt en WBT-230 som övervakar inkommande L3 och L3 efter elcentralens huvudbrytare. Bortfall av 230 V på inkommande faser kan då resultera i tex ett SMS.
    Sedan får några till WBT-230 övervaka en fas efter varje JFB och PSB. Om fasen försvinner efter en JFB, samtidigt som samma inkommande fas lever, så kan SMSet berätta att JFB/PSB har löst ut.

Så har jag tänkt mig...
    Men...
    När jag bollar mina tankar med min elektriker, så tycker han att detta verkar kunna funka bra.
    Men han funderar på inkopplingen på de inkommande faserna.
    Matarkabeln från huvudsäkringarna är ju på 6 mm2 (tror jag det är), och kopplar man då in en övervakningstråd till WBT-230, så kan man där inte använda mer är typ 1,5 mm2. Då bryter man principen att alla trådar efter en säkring ska tåla den ström som föregående säkring släpper igenom. Och detsamma gäller ju diodmodulen, som har anslutning för typ max 2,5 mm2.
    Men min elektriker reserverar sig med att han inte tidigare sysslar med inkoppling av övervakning i elcentraler.
    Så vi kommer överens om att jag ska luska lite kring detta, så får vi sedan diskutera vidare om detta.

Så nu lyfter jag alltså denna fråga i detta forum, och hoppas på bra svar.
    Vad gäller för inkoppling av övervakningstrådar i en elcentral?

Tacksam för svar!
    Micke

2. L
    Medlem · Nivå 9
    Hej o välkommen!
    Jag tror int wbr230 funkar till detta. Jag tror den ska matas av samma fas som styr dessa s1 o s2. Att koppla in 2 faser till den innebär 400V mellan s1och s2.
    Att använda en wbr230 för att mäta spännin el ej spänning funkar ju inte heller. Om fasen ifråga försvinner så tappar den ju sin matning.

Det måste finnas andra sätt att mäta det du vill. Jag hade gjort något själv med raspi el arduino som sniffar allt det man vill med höga motstånd och optokopplare. En sådan går ju batterimata så den alltid funkar. Och det finns nog bibliotek för att få ut det i automationsvärlden.

3. M
    Självbyggare · Nivå 4
    Hej, och tack för det snabba svaret!

Och bra att du tog upp denna aspekt, trots att jag inte tog upp detta i min frågeställning.
    Jag har ju funderat även på just detta.

I den mediacentral som jag sätter bredvid kommer jag sätta en UPS som ska mata router och TellStick Znet mm. Utan UPS-matning där kan jag ju inte heller räkna med att få iväg en SMS-varning.
    Så min plan var att UPS-mata dessa WBT-230. Men jag är ju inte säker på att S1- och S2-signalerna kan komma från andra faser. Det jag dock hade lite funderingar kring, var om JFB skulle reagera på att nollan tog emot ström från en annan fas på S1 och S2. Men S1 och S2 bör väl vara så högohmig så ingen nämnvärd ström går därigenom och löser ut JFB. Så tänkte jag.

Men jag bör nog kolla lite mer på det där med olika faser på S1, S2 och matningen. Och kanske testa lite, jag har ju WBT-230 liggande.

4. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    Måste du veta exakt vad som löst ut?
    Annars skulle du kunna seriekoppla utgångarna på en massa relän/kontaktorer som är kopplade till vars en av sakerna du vill övervaka.
    Så får du indikation på att något är fel.

Eventuellt skulle du kunna låta varje relä kopplas till en ingång på lämplig hemautomationspryl med många ingångar.

• Laddar…
  5. M
    Självbyggare · Nivå 4
    Hej, 13th Marine, och tack för ditt svar!

Jag tänkte först precis som dig, att jag skulle sätta en kontaktor/relä som skapar en signal som sedan kan skapa en varningsfunktion. Och såg då att det även finns "hjälpkontakter" till vissa JFB som skapar en signalutgång.

Men det känns ju lite som att gå över ån efter vatten, att sätta dit en hjälpkontakt/relä/kontaktor som känner av 230 V för att skapa en signal som jag kan fånga upp med en hemautomatiseringspryl. (Som skulle kunna vara WBT-230 för att fånga upp en 230 V -signal, eller en WBT-912 för att fånga upp en brytande/slutande signal.)

En hjälpkontakt till JFB kostar ju den några hundralappar per styck, och en kontaktor kostar väl minst typ en hundralapp gissar jag. Och då ska ju en kontaktor/relä stå och dra hela tiden och dra ström (visserligen minimal förbrukning, men ändå...).
    Och vad gör då dessa egentligen? De tar en 230 V-signal, och skapar sedan en signal som jag sedan ska använda på något sätt.

Tyckte då att det kände rimligare att låta WBT-230 direkt känna av 230 V, och kan då använda den informationen direkt för att skapa en önskvärd varningsfunktion.

En WBT-230 kostar 109 kr i inköp, och då får man 2 st kanaler/signalingångar. Dvs 55 kr per avkänningspunkt. Och man slipper då stoppa in en massa extra kontaktorer/relän i normcentralen.

Så tänkte jag...
    Men detta förutsätter ju att WBT-230 funkar som jag trodde. Och det förutsätter ju även att man elektrisk får ansluta WBT-230 till önskade anslutningspunkter.
    Och dessa två förutsättningar har jag ännu inte utrett. Hjälp med detta mottages tacksamt.

Redigerat 8 nov 2018 11:36
  6. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    Jag tror tyvärr inte att WBT-230 går att koppla mellan olika faser eller ens på olika sidor en säkring. Men den enda som garanterat kan svara på det är Nexa.

7. E
    Medlem · Nivå 15
    Skulle jag gjort något liknade hade jag personligen säkerställt en ordentlig galvanisk isolation med lämpliga reläer eller hjälpkontakter.Sedan är det fritt att hänga på önskade givare.
    En elcentral ska enligt mig vara rejält uppbyggd utan några "konstigheter" som kan ställa till oväntade problem.

Är inte med på hur du har tänkt med WBT-230? Ska du få den till att trigga vid spänningsbortfall samtidigt som den är mata med nätspänning? Eller är det som du är inne på olika faser till enheten? Låter oklokt i mina öron.

• Laddar…
  8. M
    Självbyggare · Nivå 4
    13th Marine:
    Nja...
    På olika sidor av en säkring måste det väl gå att koppla en WBT-230. En säkring är ju bara en typ av strömbrytare. Och det är ju precis på det sätter man normalt ansluter en WBT-230.

Men frågan återstår ju om det går att ansluta den till olika faser. Och om det funkar att ansluta den på olika sidor av en JFB.

Nexa, ja kanske ska börja med att kolla om de har en fungerande kundsupport innan jag gör en testkoppling. Bra synpunkt!

9. E
    Medlem · Nivå 15
    Skulle bli mycket förvånad om Nexa säger att den kan kopplas till två olika faser :)
    Som tidigare sagt, då får du då 400 volt in på enheten.

Hur menar du med "på olika sidor om en säkring". Enheten ska matas med 230 V, en styrspänning från samma fas via en strömbrytare triggar till eller från-signal.

10. E
    Medlem · Nivå 21
    Det finns hjälpkontakter med växlande kontakter att montera på JFB, PSA och automatsäkringar.

11. M
    Självbyggare · Nivå 4
    etompau:

Jag förstår din synpunkt, att minimera "konstigheterna" i elcentralen.

Ska försöka knåpa ihop ett kopplingschema för att visa hur jag tänker...

12. E
    Medlem · Nivå 15
    Jag är med på vad du vill uppnå med nexa-prylarna och telldus-systemet.
    Det jag tycker verkar lite skumt är hur du ska realisera det med sändarna. Jag förstår att elektrikerna har dragit öronen åt sig när det blir tal om 6 mm2-kabel in i en Nexa-puck.

• Laddar…
  13. useless
    Självbyggare · Nivå 19
    Spånar lite... Strössla med 1-fas din-monterade elmätare före och efter diverse brytare etc istället för kontaktorer. Sen läser du av dom med Modbus eller liknande så får du dessutom veta exakt hur mycket ström det går på olika ställen.

• Laddar…
  14. M
    Självbyggare · Nivå 4
    Det där med "Strössla med 1-fas din-monterade elmätare...", det låter ju som kostnaderna kan dra iväg där...
    Att få "veta exakt hur mycket ström som det går på olika ställen" låter ju intressant, men kanske lite overkill för mig.
    Ska dock kolla upp mad Modbus är för nåt...

15. E
    Medlem · Nivå 3
    Jag skulle sätta ett fasövervakningsrelä på en egen trepolig dvärgbrytare,
    då har du löst problemet med kabelareor och det finns inget annat som kan lösa ut dvärgen.

Sen kan du ha hjälpkontakter på de dvärgar och JFB som matar uppvärmning och kyl/frys.

Jag ser ingen anledning att övervaka varje enskild brytare (men det kanske inte var så du tänkte).

Om du bygger något eget får du tänka på att bakmatning via trefaslast kan lura 230V övervakning.
    Du måste alltså mäta 400V mellan faserna för att se att en av faserna fallit bort.

Den här finns på Conrad.se
    • Artikel nr.: 505858
    • Fabrikatsnr.: 2390000
    • EAN: 9008662002296

• Laddar…
Taggar: elcentral

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: