Övertyga mig om varför fiber

44k läst  610 svar

1. Z
    Medlem Nivå 8
    Mina svärföräldrar har en 4G router de tar med sig mellan huset och sommarhuset (som de spenderar flera månader per år i). Det funkar kanon för deras behov...surf och lätt streaming. Och de slipper ha dubbla abonnemang. Men här är kickern: de har betalat för dra in fiber i både huset och sommarhuset så fort tillfället uppdagades (men inte tagit någon abonnemang än ).

Det var ingen snack om saken om man skulle nappa på erbjudandet för sommarhuset som ligger långt från civilisationen. Staten/kommunen hjälpte till så det ’bara’ gick på typ 20’. Vilket är väldigt lågt med tanke på att man fick gräva kilometervis genom stenig jord.

2. T
    Medlem · Nivå 8
    Menar du att du kör både mobilt och fiber i samma hus?
    En mobil uppkoppling har nog dom flesta mer eller mindre kom sina mobilabbonemang

3. A
    Medlem · Nivå 17
    Tja, beror vad du avser, brukar ta med pucken (mobila routern) med bredbandsabonnemang tillsammans med dator när jag sitter utanför huset någonstans och jobbar, vill inte strula med mobilen som jag också använder.
    Så svar Ja om du avser någonstans på fastigheten. Sedan så ingår ett mobilt bredband i en paketering av fiber och mobilabonnemang.
    Erkänner också att jag inte räknar kronorna så noga utan prioriterar funktion och enkelt.

4. T
    Medlem · Nivå 8
    Då är det ju förståligt att det kan missförstås då det är en lite udda lösning.
    Men om du nu har både 'bredband" via fiber och mobilnätet i samma abbonamang så spelar det väll ingen roll om man ansluter till 4G eller vanliga uppkopplingen.
    Jag kan också förstå om man har stor fastighet och är i utomhus eller i andra byggnader som man inte dragit kabel till att det kan vara användbart.
    Men på en "normalstor" villa och tomt så borde väll en trådlös router och ev extra accesspunkt täcka det mesta även utomhus.

5. A
    Medlem · Nivå 14
    Vad är det som strular med mobilen som du också använder?

6. M
    Husägare · Nivå 6
    Vet inte om det är enklare på nyare telefoner men på min är det ganska många "klick" som behövs för att slå av och på Mobile Hotspot för att kunna surfa med datorn via mobilens 4G-uppkoppling. Dessutom drar det ur batteriet betydligt snabbare än normalt. Har tidigare använt en separat 3G/4G-router och att bara plugga in den var klart smidigare. Men jag använde detta bara några få gånger per år och orkade inte hålla reda på ett separat abbonemang så numera kör jag ändå via mobilen om jag reser någonstans där det inte finns WiFi (eller om det är överbelastat).

7. A
    Medlem · Nivå 14
    På android drar du bara rakt ned så har du en massa genvägar som ikoner tex mobil hotspot, antar att det finns någon liknande på Iphone.

8. M
    Husägare · Nivå 6
    Jag har Android, dock gammal version (5.0.1). Men aha, hade inte fattat riktigt hur de där genvägarna funkade så nu ser jag att det även på min går att göra smidigare. Tack!

9. A
    Medlem · Nivå 17
    Mobilroutern (batteridriven) har bättre radiodel och antenner vilket ger bättre prestanda
    Den kan placeras där jag har bäst mottagning utan att behöva dribbla med mobilen.
    Kan ju vara så att min fru också nyttjar mobilroutern, enkelhet att jag kan gå iväg och ta mobilen med mig.
    Men jag delar även ut mobilen via blåtand i en av bilarna så bilens system får en Internetuppkoppling förutom handsfri telefon.
    Började även med mobilen i fritidshuset men mycket enklare med separat mobilrouter och betydligt bättre prestanda.

10. A
    Medlem · Nivå 17
    Nja, det är inga udda lösning utan den lösning som fungerar bäst för oss. Det jag vill belysa är att frågan inte behöver vara fiber eller mobil uppkoppling utan man anpassar lösningen efter sina behov.
    Sedan kanske inte så många använder just en sådan lösning, kostar kanske lite mera, etc.
    Och självklart finns det flera sätt att lösa behovet, man kan dra kablar, sätta meshnät med flera AP, etc, vilket passar bättre eller sämre.
    Så min lösning är bara ett exempel och för att visa att det är inte antingen fiber eller mobilt som är lösning på Internetuppkoppling utan kombinera båda.;)

• Laddar…
  11. T
    Medlem · Nivå 8
    Jo jag är med och förstår vad du menar.
    Jag menade bara att det var lite "udda" att man satsar på en extra mobil uppkoppling och "fiber" i samma hus på samma tomt i "normalhemmet" som dom flesta här endå har :)

Att man använder sin mobiluppkoppling som man endå har iom sitt mobilabbonemang på annan plats eller i bilen är inget udda, det gör nog dom flesta också.

12. V
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Vi kör med 4G med router. Har smart TV, övervaknings kameror, två datorer och strömmar Netflix samtidigt som vi surfar på datorerna och det är ingenting som buffrar. Betalar för mobilt bredband + ett mobil abbonemang 409kr i mån.och i det beloppet ingår en kostnad för delad data 49kr och mängden data vi delar på är 101Gb/ mån.

• Laddar…
  13. Z
    Medlem Nivå 8
    • Laddar…
  14. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Tror det blir feltänk här.

Kommer du ha full 5g täckning överallt på landsbygd? Nej. Det finns inget kommersiellt intresse för det.

Kommer du ha 5g på landsbygd? Ja, för här ser operatörerna en möjlighet att tillhandahålla "fixed-wireless-access" där det är för dyrt att dra fiber. Dvs, det finns ett kommersiellt intresse för det.

• Laddar…
  15. Z
    Medlem Nivå 8
    operatörernas främsta intresse är att tjäna maximalt med pengar med så låg investering som möjligt. Jag tvivlar att de byter ut sina 4G-master mot 5G på landsbygden bara för att deras befintliga kunder ska få bättre hastighet. De vet att kunder inte har något alternativ samt att 4G uppfyller ’krav’ så det är bara att vinstmaximera...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: