Byggahus.se

Övertyga mig om varför fiber

44k läst  610 svar

1. C
    Medlem · Nivå 15
    Om man skall fortsätta vara petig är det förvisso vanligt i villafibersammanhang med singelfiber där man använder en våglängd för upplänk och en annan för nedlänk. I andra sammanhang är det inte alls ovanligt med WDM och köra flera våglängder i samma fiber.

2. S
    Medlem · Nivå 10
    Njae tyvärr, det finns inte någon bra trådlös uppkoppling. Mobilt bredband duger till mobilen när man inte är hemma, men thats it.

3. S
    Medlem · Nivå 10
    Det finns dessutom människor som påstår att jorden är platt. Din tyska kompis verkar ju inte spec. Insatt i uppkopplingarnas för och nackdelar :) det är fullständigt värdelöst att spela, köra remote desktop eller andra applikationer som kräver snabb responstid.

Problemen med responstid i mobila nätet har dessutom inte blivit bättre i takt med att bandbredden blivit högre, inget mobilt nät i framtiden kommer att ändra på detta faktum och därför är 4g endadt komplement till en riktig uppkoppling

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Problemet med responstid i mobila nät kommer lösa sig, men inte i ett 4g nät.

5. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Responstid ska man inte underskatta, under 1 ms är att föredra

• Laddar…
  6. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Ja i vissa sammanhang, men rätt ofta spelar det ingen roll. Som med allt annat i denna tråd så beror det på behoven.

7. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Eller så kör man samma frekvens både i upplänk och i nedlänk när man ha single-mode. Det är så lite reflektioner att det går bra även det...

8. B
    Medlem Nivå 6
    Vilket sätt byggs ut nätet? Fler master är jag emot och dessa hjälper det om dom är kopplade till fiber inte i mech nät som det är med dom små masterna runt om i både städer och landet (sen ska så klart dom inte störa varandra heller).

Jag gör av med lätt 20/30gb själv om dagen, Youtube och netflix och spel nerladdningar bland annat tar resurser (har minst 10 spel som ofta uppdateras samt mitt os ).

Jag hade knäat mobil nätet.

9. M
    Husägare · Nivå 7
    Gäller att bo nästan granne med servern då. Så kört för mig här ute på "landet".

Men varför har du inte uppgraderat till 10 Gbit än?

10. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Fler master, men framförallt fler antenner i de befintliga, samt nyare teknologier i dem. Men som sagt var, det räcker inte till för att driva fler abonnemang med "unlimited quota".

11. B
    Medlem Nivå 6
    Ts gick in på forum och då blir det diskution. Har inte betalat ett öre för fiber, men gav mig mer än adsl och mobilt bredband. Min användning hade gjort mobilt bredband svindyrt.

12. P
    Medlem Nivå 3
    Rörlöst?

Redigerat 1 maj 22:19
  13. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Tja, det spelar roll om man spelar.

14. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Just det, det beror på behoven. Så det du borde ha skrivit var att under 1ms är att föredra när man spelar. När vi skriver här på BH är det helt ointressant om det är 1ms eller 50.

15. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Jo visst, men om du har barn kommer de klaga när de ska spela fortnite (Vilket typ alla kids verkar göra idag). Sedan är en stabil uppkoppling bra för allt från streaming till remote desktop

Redigerat 1 maj 23:08
    • Laddar…