Byggahus.se

Övertrycksventil "514", vilket läge?

1. J
    Medlem · Norrköping · 649 inlägg

Jotsat

Medlem
    Jag har en relativt nyinstallerad (säg 5 år) övertrycksventil (på en gammal varmvattenberedare) märkt 514 som har tre olika lägen
    1) Intryckt helt
    2) Skruvat lätt på 1/3 varv så att den står lätt utdragen på en av piggarna
    3) Helt utdragen (vredet löper då helt fritt)

Känner ingen direkt skillnad oavsett hur jag ställer ventilen. Vad är rätt läge för normalt bruk? Jag drog ur den helt nyss bara för att testa och hörde tydligt hur trycket släppte i tanken, men det känns inte rätt att den ska stå så.

2. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 524 inlägg

Krilleman

Plumber
    Kan du ha säkerhetsventilen ståendes som på bild (Läge 3) så är det något fel på den. I detta läget ska det spruta friskt ur röret!

Den ska vara i läge 1 normalt.

Såhär:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    LK.jpg

3. Krilleman

Krilleman

Plumber
    Hittade ett produktblad för din säkerhetsventil.
    http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/514.pdf

Säkerhetsventilen kräver inget underhåll men öppningsfunktionen kontrolleras enligt följande 2 - 3 gånger per år: Vrid plastratten motsols för hand ca. ¼ varv tills ett svagt ”knäpp” hörs. (Ditt läge nr2) Låt vattnet spola igenom en kort stund och vrid ytterligare ca. ¼ varv tills ett kraftigare ”knäpp” hörs och ventilen stänger. (Ditt läge nr3) Öppningsfunktionen i två steg gör det möjligt att utnyttja säkerhet ventilens utloppsledning vid avtappning av exempelvis en varmvattenberedare.

4. J

Jotsat

Medlem
    Super, tack. Då beställer jag en ny.

Ser enkelt ut att montera, så försöker nog själv. Har du något tips?

Stänga inkommande vatten och el, tömma lite varmvatten från en blandare i källaren och skruva av bara? Eller får jag 60C vatten över hela mig då?

5. Krilleman

Krilleman

Plumber
    Det går att byta utan att tappa ur hela beredaren. Men det kommer en rejäl skvätt vatten.

Spola lite varmvatten i någon minut innan bytet så botten av beredaren blir kall. Glöm inte att stänga alla blandare så inte beredaren får extra luft bakvägen, då kommer det mer vatten.

Det gäller att vara fokuserad. Trots att det sprutar vatten ska den nya ventilen gängas dit endå!

I övrigt enligt din beskrivning!

(y)

• Laddar…
  6. J

Jotsat

Medlem
    Hjälp vad enkelt det var, 10min jobb. För referens till den som också vill spara 1000kr på rörmokare

1. Stäng av elen till vvb
    2. Öppna ett par varmvattenkranar i källaren. Låt spola någon minut för att tömma lite från vvb
    3. Stäng av inkommande kallvatten
    4. Vet inte om nödvändigt, men jag öppnade här en kran på övervåningen ett par sekunder vilket gjorde att kvarvarande vatten i rören rann ut i källaren. Borde inte spela roll, men ändå. Allt tryck är nu borta iaf
    5. Stäng alla kranar helt
    6. Lossa o gänga på nya ventilen. Kom ut ca 1dl från min
    7. Sätt på el o inkommande vatten. Kolla så att ventilen fungerar. På min kan man tydligen vrida lite så rinner det/sprutar ut ur avtappningen (tack Krilleman!). Den ska droppa lite när man använt varmvatten också

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.